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Impact of organizational influences of management on organizational performance in social enterprise

사회적기업 경영진의 조직역량이 조직성과에 미치는 영향에 관한 연구

  • Kim, Moon-Joon (KNU Corporate Management Research Center, Kongju University & Department of Business Management, Seoyoung University, Paju Campus) ;
  • Chang, Sug-In (Dept. of Business Administration, Kongju National University)
  • 김문준 (공주대학교 KNU기업경영연구소 & 서영대학교 파주캠퍼스 경영학과) ;
  • 장석인 (공주대학교 경영학과)
  • Received : 2018.06.19
  • Accepted : 2018.07.04
  • Published : 2018.07.31

Abstract

The purpose of this study is to examine the influence of orgaizational capability(Organizational management capability, marketing capability, relationship formation capability, governance capability) of management perceived by the members of the social enterprise on performance of organization(both economic and social). For such goal, empirical analysis of research hypothesis 1 (organizational competence and economic performance) and research hypothesis 2 (organizational competence and social performance) was conducted using the statistical program of IBM SPSS 24.0 for the final 195 candidates who work in social enterprise. Both hypothesis 1 and 2 were adopted, as the result of the hypothesis 1 and 2, H1-1 H2-1 (organizational management competence and economic performance and social performance), H1-2 H2-2 (marketing competence and economic performance social performance), H1-3 H2-3 (relationship formation competence, economic performance, and social performance), and H1-4 H2-4 (governance capability and economic performance and social performance) all have a significant effect on economic and social performance. Therefore, the importance of organizational capability of management, executive body of social enterprises, was emphasized for the success and strive of social enterprise and sustainable management. Therefore, it is necessary to establish an education and training system to strategically develop and strengthen the organizational capability of the management, and provide a systematic and long-termed education system and training.

본 연구는 사회적 기업의 조직구성원이 인식하고 있는 경영진의 조직역량(조직관리 역량, 마케팅 역량, 관계형성 역량, 거버넌스 역량)이 조직성과(경제적 사회적)에 미치는 영향요인을 검증하고자 하였다. 이를 위해 사회적 기업 재직자를 대상으로 최종 195부를 IBM SPSS 24.0의 통계프로그램을 활용하여 설정된 연구가설 1(조직역량과 경제적 성과)과 연구가설 2(조직역량과 사회적 성과)에 대한 실증분석 하였다. 가설 1과 가설 2를 검증한 결과 H1-1 H2-1(조직관리 역량과 경제적 성과 사회적 성과), H1-2 H2-2(마케팅 역량과 경제적 성과 사회적 성과), H1-3 H2-3(관계형성 역량과 경제적 성과 사회적 성과), H1-4 H2-4(거버넌스 역량과 경제적 성과 사회적 성과)는 모두 경제적 사회적 성과에 유의한 영향을 미치어 가설1과 가설 2는 채택 되었다. 따라서 사회적 기업의 성공과 발전 및 지속가능 경영을 위해서는 사회적 기업의 실행 주체인 경영진의 조직역량 중요성이 강조되었다. 그러므로 경영진의 조직역량을 전략적으로 향상 강화하기 위한 교육훈련 시스템의 구축과 체계적이며 지속적인 조직역량 향상의 교육체계와 교육이 필요하다.

Keywords

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