The Nature of Reform in the U.S., UK, Germany National Intelligence Systems and Implications for Reform of the Korean National Intelligence Service

미국·영국·독일 국가정보체계 개혁 양상과 한국 국가정보원 개혁에 대한 시사점

  • Received : 2018.04.24
  • Accepted : 2018.06.20
  • Published : 2018.06.30

Abstract

Major countries, such as the U.S., UK and Germany have reformed their national intelligence systems in the face of transnational, asymmetric and comprehensive threats since September 11, 2001 and have strengthened the intelligence capacity involved in countering terrorism and WMD proliferation, right/left extremism threats. The Korean Moon Jae-in government is preparing a reform plan to eliminate illegal political intervention and abuse of power by the National Intelligence Service(NIS) and to rebuild it as an efficient national intelligence agency for national security. In discussing the reform direction of the NIS, it is necessary to discuss in detail whether adopting a separate model of intelligence agencies to restrict domestic intelligence activities of the NIS and concentrate on foreign intelligence activities or establish new domestic intelligence agencies. Second, as for the issue of transferring anti-Communism investigation authority of the NIS to the police, it needs to be carefully considered in terms of balancing the efficiency and professionalism of intelligence agency activity in the context of North Korea's continuous military provocation, covert operations and cyber threats. Third, it should strive to strengthen the control and supervision functions of the administration and the National Assembly to ensure the political neutrality of the NIS in accordance with the democratization era, to guarantee citizens' basic rights and to improve the transparency of budget execution.

미국, 영국, 독일 등 주요국들은 2001년 9/11 테러 이후 초국가적이고 비대칭적이며 포괄적인 위협에 직면하여 국가정보체계를 개혁하고, 대테러리즘, 대량살상무기(WMD) 확산저지, 국토안보, 극우 극좌 과격주의 위협에 대한 정보역량을 강화하였다. 2017년 출범한 한국의 문재인 정부는 국가정보원의 불법적 정치적 개입과 권력남용을 청산하고, 국가안보를 위한 효율적인 국가정보기관으로 재탄생시키기 위해 개혁방안을 마련하여 논의하고 있다. 국가정보원의 개혁방향을 논의할 때 중요한 사항은 첫째, 정보기관의 분리형 모델을 채택하여 국가정보원의 국내정보 활동을 일부 제한하고 국외정보 활동에 전념하게 할 것인지 또는 새로운 국내정보활동 기관을 설치할 것인지에 대한 심층적인 검토가 필요하다. 둘째, 국가정보원의 대공수사권을 경찰에 이관하는 문제는 북한의 지속적 군사도발, 대남공작 및 사이버 위협이 지속되는 상황에서, 정보기관 활동의 효율성과 전문성의 균형 측면에서 신중히 접근해야하는 사안이다. 셋째, 행정부와 국회의 정보기관 통제 감독 기능을 강화하여 민주화시대에 부합하는 국가정보원의 정치적 중립성 유지, 시민기본권 보장 및 예산집행의 투명성 제고를 위해 노력해야할 것이다.

Keywords

References

  1. National Intelligence Council, "Global Trends: Paradox of Progress", January 2017.
  2. Office of the Director of National Intelligence, "The 2014 National Intelligence Strategy of the United States of America", 2014.
  3. National Intelligence Council, "Global Trends 2025: A Transformed World", November 2008.
  4. Office of the Director of National Intelligence, "Vision 2015: A Globally Networked and Integrated Intelligence Enterprise", 2008.
  5. 문정인 편저, '국가정보론', 박영사, 2002.
  6. 전웅, '현대국가정보학', 박영사, 2015.
  7. 전웅, "국가정보 조직체계의 비교와 함의: 통합형 vs 분리형", 한국국가정보학회 2017 연례학술회의, pp. 91-124, 2017.12.18.
  8. Florina Cristiana Matei and Thomas Bruneau, "Intelligence reform in new democracies: factors supporting or arresting progress", Democratization, Vol. 18, No. 3, pp. 602-630, 2011. https://doi.org/10.1080/13510347.2011.586257
  9. Office of the Director of National Intelligence, "History", https://www.dni.gov/index.php/who-we-are/history.
  10. Office of the Director of National Intelligence, "Organization", https://www.dni.gov/index.php/who-we-are/organizations.
  11. Office of the Director of National Intelligence, "Members of the IC", https://www.dni.gov/index.php/what-we-do/members-of-the-ic.
  12. 한겨레, "국외-대북정보-방첩 분리해야 정치개입논란 막는다", 2013.7.3.
  13. Central Intelligence Agency, "About CIA", https://www.cia.gov/about-cia.
  14. Federal Bureau of Investigation, "About: Mission & Priorities", https://www.fbi.gov/about/mission.
  15. 송종환, "국가안보개념의 변화와 국가정보기관개혁방향", 2005, http://web.sungshin.ac.kr/-youngho/data/academy/3-030821Forum.pdf.
  16. Secret Intelligence Service/MI6, "Our Mission", https://www.sis.gov.uk/our-mission.html.
  17. Intelligence and Security Committee of Parliament, "Annual Report 2016-2017", 20 December 2017.
  18. Security Service/MI5, "What we do", https://www.mi5.gov.uk/what-we-do.
  19. Security Service/MI5, "Partnerships", https://www.mi5.gov.uk/partnerships.
  20. Security Service/MI5, "People and Organisation", https://www.mi5.gov.uk/people-and-organisation.
  21. Centre for the Protection of National Intrastructure(CPNI), "Advice", https://www.cpni.gov.uk/advice.
  22. 전진영.최정인, "국회 정보위원회 운영현황과 주요국 사례의 비교", 이슈와 논점, 국회입법조사처, 제756호, 2013년 12월 19일.
  23. Bundesnachrichtendienst(BND), "Federal Intelligence Service Act", http://www.bnd.bund.de/EN/Scope_of_Work/Supervision_and_Control/Federal_Intelligence_Service_Act/Federal_Intelligence_Service_Act_node.html.
  24. Bundesnachrichtendienst(BND), "Operational Structure", http://www.bnd.bund.de/EN/About_us/Operational_Structure/Operational_Structure_node.html.
  25. 임준태, "독일 정보기관의 직무영역과 법적 토대에 관한 연구", 한독사회과학논총, 제20권, 제1호, pp. 3-40, 2010.
  26. Bundesamt fur Verfassungsschutz(BfV), "The Organisation of the BfV is not a secret", https://www.verfassungsschutz.de/en/about-the-bfv/tasks/the-organisation-of-the-bfv-is-not-a-secret.
  27. 임준태, "한국 정보기관의 발전방향에 관한 연구: 독일 사례를 통한 시사점 도출", 한국공안행정학회보, 제22호, pp. 378-419, 2006.
  28. 박혁, "국가정보원 개혁 3대방향", 이슈브리핑, 민주연구원, 2018-2호, 2018년 2월 5일.
  29. 한겨레, "국정원 명칭 바꾸고 수사권 넘긴다", 2017.11.13.
  30. 국가정보원 보도자료, "국정원, 대공수사권 이관 예산투명성 등 국정원법 개정 연내 추진", 2017.11.29.
  31. 연합뉴스, "국정원 이름 18년만에 바뀐다, 대외안보정보원 개명 추진, 2017.11.29.
  32. 청와대, "문재인 정부 권력기관 개혁안 발표문", 2018.1.14.
  33. 허태회, "선진 국가방첩이론과 방첩효율성의 제고", 국가정보연구, 제7권, 1호, pp. 59-100, 2014.
  34. 연합뉴스, "경찰, 국정원 국내파트 흡수 대비 인수준비팀 가동", 2017.11.5.
  35. 이태규, "국정원, 어떻게 개혁할 것인가?", 국민의당 정책위, 국정원 개혁 관련 긴급 전문가 간담회, 2018.1.25.
  36. 유동열, "국정원 개혁 무엇이 잘못됐나?", 주간조선, 2486호, 2017.12.11.