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A Study on the Influential Factors for Location of the Franchized Coffee shop in Seoul -focused on the Starbucks Coffee shop-

서울시 프랜차이즈 커피점 입지의 영향요인 -스타벅스 커피전문점을 중심으로-

  • Jeong, Seung-Young (Department of Real Estate Asset Management, Kimpo University) ;
  • Choi, In-Sub (Department of Hotel &Tourism Management, Far East University)
  • 정승영 (김포대학교 부동산자산경영학과) ;
  • 최인섭 (극동대학교 호텔관광경영학과)
  • Received : 2018.04.14
  • Accepted : 2018.06.27
  • Published : 2018.06.30

Abstract

The purpose of this study is to find the factors affecting the location of a Starbucks coffee shop by using multiple regression analysis. This study is based on location theory and the data for this analysis was collected from 522 retail real estate leases in Seoul. The results of the study are as follows. First, the most important factors affecting the location of a Starbucks coffee shop are monthly rent, deposit money, and goodwill value. Second, the number of firms & employees, local economic base, location characteristics, goodwill value, the deposit money, and monthly rents affect on the location of a Starbucks coffee shop in Seoul. Third, the result shows that deposit money, monthly rents, goodwill value, and numbers of business firms are important in the process of selecting the coffee shop location.

이 연구의 목적은 다중 회귀 분석을 사용하여 스타벅스 커피숍의 위치에 영향을 미치는 요인을 탐색하는 것이다. 이 연구는 위치 이론에 기반을 두고 있으며 이 분석을 위한 자료는 522개 서울시 상가 부동산 임대사례에서 수집하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 스타벅스 커피숍의 위치에 영향을 미치는 가장 중요한 요인은 월세, 보증금, 그리고 상가권리금이다. 둘째, 기업과 직원의 수, 지역경제 기반, 위치 특성, 상가보증금, 상가월세, 상가권리금이 서울의 스타벅스 커피숍의 입지에 영향을 준다. 셋째, 커피숍 입지 선정 과정에서 보증금, 월세, 상가권리금, 사업체의 수가 중요한 것으로 나타났다.

Keywords

References

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