초록
본 연구의 목적은 국내 오픈소스 공간정보 소프트웨어 산업 활성화를 위한 오픈소스 공간정보 소프트웨어 비즈니스 모델을 제안하는데 있다. 본 연구에서는 국내외 오픈소스 소프트웨어 비즈니스 모델을 유형화하여 정리하고 공간정보 분야에서 가능한 비즈니스 모델을 도출한 후 국내 공간정보 기업에 적합한 오픈소스 소프트웨어 비즈니스 전략을 제안하였다. 비즈니스 모델 제안은 국내 오픈소스 공간정보 소프트웨어 관련 기업들과의 인터뷰 및 사례 분석을 통해 이루어졌으며, 비즈니스 모델 분석 방법론은 경영학에서 활용하는 비즈니스 모델 캔버스를 활용하였다. 오픈소스 공간정보 소프트웨어 비즈니스 모델은 기업의 성격에 따라 달리하였는데, 배포자 유형 기업은 앞으로는 해당 소프트웨어를 기반으로 하는 보다 전문적인 서비스를 통한 비즈니스가 가능할 것으로 분석된다. 생산자 유형 기업은 국내시장뿐만 아니라 세계시장으로의 진출도 고려할 수 있을 것으로 전망된다. 국내 오픈소스 소프트웨어에 대한 관심의 증가 속도로 볼 때 서드파티 서비스 공급기업의 수는 앞으로 지속적으로 증가 할 것으로 보인다. 따라서 서드파티 서비스 공급자 기업은 기술력 확보를 통해 다양한 비즈니스 모델을 개발할 수 있을 것으로 판단되었다.
The purpose of this study is to propose an open source GIS software business model for the revitalization of Korean open source GIS software industry. In this study, we categorized the types of open source software business models and developed an open source software business strategy suitable for GIS companies in Korea. To propose a business model, we applied the business model canvas which is often used in the area of business studies to analyze new business models. We tried to develop the open source GIS business model through both interviews and case studies with Korean open source GIS software companies. We propose three different types of open source GIS software business models such as distributor model, producer model, and 3rd party service provider model as follows: first, the companies which belong to distributor model can carry out business by providing professional services in the market of open source software. Second, the companies which belong to producer model can sell their products to the global market as well as the domestic market. Lastly, given the growing interest in domestic open source software, the number of third-party service providers is likely to continue to increase in the future. Therefore, it is expected that the companies which belong to the third party service provider model will be able to develop various business models by securing the technology.