Abstract
Seongri scholars of the Joseon Dynasty said that portraits were revered as academic teachers, and that the personal meaning was typical. Portraits in the latter phase of Joseon Dynasty have been popular in various contexts, especially in the sense of the texture, the religious church, and the ritual service. The etiquette and written aspects contained in portraits can point out the problems of contemporary society's individualism and attitudes through the expressive and personal approach to the art of painting. The purpose of education is to explore relationships with others, to coordinate myself with others, to have respect for others, and to change the inner workings of individuals. Through this, we can explore and explore personality education elements and find ways to achieve personality education through the exploration of figures using portraits as educational material, the process of making portraits, and the discovery of meaning. Therefore, for systematic appreciation, we are planning to set up an appreciation standard by proposing a 3-step review process applied to the 2015 revised education course.
조선시대 성리학자들이 말하기를 초상화는 학문의 스승으로 숭배되며 수기적 의미가 중시되는 것이 전형적인 모습이라 하였다. 특히 조선후기의 초상화는 수기(修己)적 의미와 정교(政敎)적 의미, 제의(祭儀)적 의미와 같이 다양한 맥락에서 주목 받으며 성행해 왔다. 초상화에 담긴 예법과 수기적 측면은 작품 형식의 표현적인 측면과 작품 내용의 인성적인 측면의 접근방법을 통해 현대 사회의 개인주의적 성향에 대한 문제점을 지적하고 작품에 대한 이해와 존경, 수양적 태도를 기를 수 있다. 나와 타인과의 관계 살피기, 나와 타인간의 조화, 타인 존중과 배려의 성향 갖기의 3단계 과정은 개개인의 인격 내면을 자연스럽게 변화시킬 것이라는 교육 목적을 갖는다. 이를 통해 조선시대 초상화를 교육의 소재로 활용한 인물탐구, 초상화의 제작과정 조사와 감상, 의미의 발견을 통해 인성 교육적 요소들을 탐색하고 실현방안을 모색하여 개인 내면의 인격화 가치화와 인성교육을 실천할 수 있다. 따라서 본고에서는 체계적인 감상이 가능하도록 2015 개정 교육과정을 적용한 3단계 감상과정을 제시하여 감상 표준안을 구성하고자 한다.