DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the ODR Dispute Settlement System of Consumer Protection in EU

EU의 소비자보호 ODR 분쟁해결제도에 관한 연구

  • 박종삼 (남서울대학교 글로벌무역학과)
  • Received : 2018.11.10
  • Accepted : 2018.11.30
  • Published : 2018.12.01

Abstract

The purposes of this study are as follows: First, this study reviews the Online Dispute Resolution (ODR) regulations of the EU to resolve disputes which can arise in international e-commerce in the future. Second, this study tries to seek out alternative solutions to dispute resolutions based on these regulations. Third, this study increases the efficiency of the transactions by proposing effective and satisfactory dispute resolution methods for international e-commerce. First, this study reviews the concept of cross-border e-commerce, generally explores ODR, and creates comparisons with Alternative Dispute Resolution (ADR). Subsequently, this study looks into domestic ODR system and analyzes the regulations of EU ODR. This study suggests the implications of the European ODR regulations in the conclusion. The EU ODR platform is considered greatly significant in that it has increased the possibility of settlements in small disputes by enhancing consumers' accessibility to ADR procedures. Therefore, this thesis proposes a method for Korean companies to resolve disputes that may arise in e-commerce with EU by using the ODR platform. As a result, it is expected to increase the competitiveness of Korean companies in the EU market. Both legislative trends related to the ODR of the EU and establishment of the EU ODR platform have significant implications for Korean businesses in Europe. This study is expected to be useful for our businesses in the EU in reviewing the applicability of the EU ODR regulations and the dispute settlement procedures through the EU ODR platform. In addition, this study is expected to prove useful in relation to consumer protection by enhancing consumers' accessibility to dispute settlement institutions in domestic electronic commerce.

Keywords

References

  1. 강이수.박종삼, 국제거래분쟁론, 삼영사, 2004.
  2. 강성모 외 "온라인분쟁해결(ODR)을 통한 분쟁해결상의 문제점과 활성화 방안에 대한 연구", 전자무역연구 제6권 제2호, 2008.
  3. 김현수, "국경 간 전자상거래에서의 소비자계약과 분쟁해결", 한국소비자원, 소비자문제연구, 제49권제2호, 2015.
  4. 김상찬.이충은, "온라인 ADR을 통한 전자상거래 분쟁해결제도에 관한 연구", 중재연구 제20권 제1호, 한국중재학회, 2010.
  5. 김선광, "소비자 구제수단으로서의 ODR의 잠재력에 관한 소고", 전자무역연구 제8권 제2호, 2010.
  6. 심상렬.이주원, "전자무역 시대의 국내 사이버알선 제도 현황 및 개선방안", 관세학회지 제3권 제2호, 한국관세학회, 2002.
  7. 박지문, "초국경 전자무역거래의 온라인 분쟁해결에 관한 연구", 성균관대학교 대학원, 박사학위논문, 2017.
  8. 박종삼, "온라인 ADR을 통한 전자상거래 분쟁해결제도", 전문경영인연구 제7집 제2호, 한국전문경영인학회, 2004.
  9. 박종삼, "전자상거래 분쟁해결제도의 활성화 방안에 관한 연구", 전자무역연구, 10(3), 중앙대학교 한국전자무역연구소, 2012.
  10. 박정희.최석범, "무역기반 온라인분쟁해결(ODR) 활성화방안에 관한 연구", 전자무역연구, 9(2) 중앙대학교 한국전자무역연구소, 2011.
  11. 배성호, "FTA 시대의 ODR을 통한 분쟁해결의 활성화에 대한 연구", e-비즈니스 연구 제13권 제4호, 국제e-비즈니스학회, 2012.p.105.
  12. 이동우, "국제전자상거래에 있어 소비자 보호에 관한 법적 연구"-ODR의 활성화 방안을 중심으로-, 고려대학교 대학교 법무대학원, 석사학위논문, 2012.
  13. 이병준, "국제전자상거래로 인한 분쟁과 ODR을 통한 분쟁해결 - 유엔상거래법위원회에서의 논의 배경 및 기본적 시각을 중심으로 -, 한국중재학회, 중재연구 제22권 제2호, 2012.
  14. 이수경, "유럽연합의 온라인 분쟁해결 플랫폼 현황과 시사점, 소비자정책동향", 한국소비자원, 2016.
  15. 이창범.이은선, "온라인 개인정보분쟁해경제도 발전방안 연구", 개인정보분쟁조정위원회, 2003.
  16. 윤민섭, "UNCITRAL ODR 기술지침의 해석과 적용방안 연구", 정책연구보고서, 한국소비자원, 2016.
  17. 윤우일, "전자상거래분쟁해결을 위한 ODR 활성화를 위한 연구", 중앙법학 제12집 제4호, 中央法學會, 2014.
  18. 성준호, "국경넘은 소비자 분쟁에 있어서 ODR", 한국중재학회, 중재연구, 제25권제1호, 2015.
  19. 성준호, 인터넷을 통한 국제소비자거래에서의 분쟁 해소방안, 한국중재학회, 중재연구, 제28권 제2호, 2018.
  20. 손현, "EU의 소비자 ADR 및 ODR에 관한 새로운 규정 논의와 국내에의 시사점", 한국중재학회, 중재연구, 제23권제1호, 2013.
  21. 석광현, 국제사법 해설, 2013.
  22. 석광현, "해외직접구매에서 발생하는 분쟁과 소비자의 보호", -국제사법, 중재법과 약관 규제법을 중심으로- 서울대학교 법학, 제57권 제3호, 서울대학교 법학연구소, 2016.
  23. 주강원, "소비자 분쟁의 해결을 위한 유럽의 ODR 법제의 발전과 현황", 강원대학교, 비교 법학연구소, 강원법학, 제50권, 2017.
  24. 장문철, "국제전자상거래를 위한 온라인 분쟁해결제도", 경찰대, 논문집 30, 2000.
  25. 최석범, "온라인 ADR의 운영현황과 활성화 방안에 관한 연구", 중재연구 제18권 제3호, 2008.
  26. 최승원, "EU 의 온라인분쟁해결제도 연구", 공법연구 제36집 제1호, 항국공법학회, 2007.
  27. 石堂典秀, "サイバースペースにおける紛争解決の役割", 法政論叢 , 第40卷第1号, 日本 2003, 法政学会.
  28. 経濟産業省商務情報政策局情報経濟課, 2017.
  29. Alan L. Limbury, "Online Dispute Resolution-A Practitioner's View," Domain Name Systems and Internet Governance Conference, 2002.
  30. Colin Rule, "Quantifying the Economic Benefit of Effective Redress: Large E-Commerce Data Sets and the Cost-Benefit Case for Investing in Dispute Resolution", 34 University of Arkansas at Little Rock Law Review, Vol 34. 2012,
  31. E-Commerce Data Sets and the Cost-Benefit Case for Investing in Dispute Resolution", Vol 34, University of Arkansas at Little Rock Law Review, University of Arkansas at Little Rock Law School, 2012.
  32. European Commission, "A Digital Agenda for Europe," 2010, Communication. Joanna Page, Laurel Bonny man, "ADR and ODR-achieving better dispute resolution for consumers in the EU", ERA Forum, Vol.17, Issue 2, The Academy of European law, 2016.
  33. Limbury, A. L. "Online Dispute Resolution-A Practitioner's View," Domain Name Systems and Internet Governance Conference, Sydney, 2002.
  34. Marta Poblet, Pompeu Casanovas, Jose-Manuel Lopez-Cobo, Nuria Casellas, "ODR, Ontologies and Web 2.0", Journal of Universal Computer Science, VoI 17,2011.
  35. Maud Piers, "Europe's Role in Alternative Dispute Resolution: Off to a Good Start?", Journal of Dispute Resolution Vol. 2014, Issue 2, University of Missouri School of Law, 2014.
  36. Naomi J. Creutzfeldt, "The Origins and Evolution of Consumer Dispute Resolution Systems in Europe" (May 23, 2013). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2441069.
  37. Naomi J. Creutzfeldt, "Implementation of the Consumer ADR Directive", Journal of European Consumer and Market Law, Vol. 5, Issue4, Verlag Oesterreich, 2016.