DOI QR코드

DOI QR Code

항만공사의 사회적 가치 실현을 위한 추진모델과 평가지표 구축연구

A Study on the Development Model and Establishment of KPIs for the Realization of Social Value in Port Authority

  • 김승철 (영남대학교 상경대학 무역학부) ;
  • 표희동 (부경대학교 수산과학대학 해양수산경영학과)
  • 투고 : 2018.11.26
  • 심사 : 2018.12.15
  • 발행 : 2018.12.31

초록

최근 공공기관은 경제적 가치창출을 넘어 사회적 가치(Social Value) 창출 역할을 강조받고 있다. 본 연구에서는 항만을 관리·운영하는 주체인 항만공사에 대한 사회적 가치 실현을 위한 평가지표 및 항만공사형 사회적 가치 실현모델을 제시하고자 하였다. 경영평가제도의 5가지 사회적 가치 평가지표를 중심으로 정량적으로 측정가능한 KPI(Key Performance Index)를 제시하고 항만공사별 비전, 미션과 사회적 가치 추진전략 및 이해관계당사자 분석을 통해 항만공사 고유업무영역에 기반한 항만서비스 전달 및 구매 고객형 사회적 가치 모델 개념을 제시하였다.

The role of social value in public institutions has recently been emphasized. The purpose of this paper is to present key performance indicators(KPIs) and a development model for the realization of social value for port authorities. KPIs that could be quantitatively measured are presented with the five social value assessment indicators of the government management evaluation system for public institutions. Through the analysis of vision, mission and social value promotion strategies and stakeholders for each port authority, the concept of a customer-specific social value model is presented.

키워드