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The Effects of Korean Exporter's Incentives on the Improvement in the Indian and ASEAN Importers' Role Performance

수출업자의 인센티브가 수입업자의 역할수행 향상에 미치는 영향: 인도와 ASEAN

  • Received : 2018.09.19
  • Accepted : 2018.10.13
  • Published : 2018.10.31

Abstract

The purpose of the study is to investigate whether monetary and non-monetary incentives of exports incentives affect the formation of trust between exporters and importers. Data was collected from 110 Korean SMEs(small and medium-sized enterprises) that were engaged in exporting. 'Three hypotheses were proposed and tested using the data collected. Findings include monetary incentives are not related to trust, but non-monetary incentives are positively related to trust. The findings suggest that exporters should focus on non-monetary incentives, rather than monetary incentives, to build trust with importers. Non-monetary incentives signal that exporters intend to have long-term relationship with importers, but monetary incentives do not. Trust was also found to mediate the relationship between non-monetary incentives and importer' role performance. Non-monetary incentives affect importer's role performance through trust formed between importer and exporter.

수출업자와 수입업자간의 신뢰(trust)형성을 촉진하는 선행요인으로서 수입업자에게 제공되는 금전적 또는 비금전적 인센티브의 효과를 조사하였다. 수출업자는 수입업자의 통제 수단으로서 인센티브라는 성과와 연계된 보상시스템을 사용한다. 110개의 수출중소기업 표본을 대상으로 가설 검증을 한 결과, 금전적 인센티브 보다는 비금전적 인센티브가 신뢰 구축에 더 효과적인 적으로 나타났다. 금전적 인센티브는 신뢰 형성에 통계적으로 유의한 관계를 보이지 않았다. 또한, 신뢰의 매개효과인 <비금전적 인센티브 ⇒ 신뢰 ⇒ 수입업자의 역할수행 제고>의 관계는 유의한 것으로 나타났다. 비금전적 인센티브가 신뢰형성을 촉진하고, 이렇게 형성된 신뢰관계는 수입업자가 자신의 맡은바 역할을 충실히 하는데 기여한다는 것이다.

Keywords