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A Wisdom Asset Service Design Proposal by Service Nature

서비스본질기반의 지혜자산화 서비스디자인 제안

  • Kim, Hyunsoo (School of Business Administration, Kookmin University)
  • 김현수 (국민대 경영대학 경영학부)
  • Received : 2018.01.30
  • Accepted : 2018.03.15
  • Published : 2018.03.31

Abstract

The current research investigates an optimal design for the service system, which refers to the entire process of implementing, providing, and utilizing wisdom assets. We analyzed the intrinsic commonality of wisdom assets and services, and carried out research based on optimality in fidelity to service essence. The essential characteristics of service are horizontality, interactivity, harmonization, and relationship. It is suggested that the operating process can be implemented in the best condition when the wisdom asset service system is designed based on the four essential characteristics of services. It has been demonstrated that the entire process of production, delivery, marketing and quality control of wisdom contents can be designed on the basis of the essence of wisdom and service. After designing a basic service model, detailed service models are presented. The purpose of this study was to solve the problems of the material civilization society which is suffering mentally and to design the social service model which is high in productivity but mentally healthy. By supplementing and deepening the results of this study, it will be possible to develop and implement desirable social service model in which all societies live a happy life.

본 연구는 지혜자산을 구축하고 유통하고 활용하는 전체 과정이 최적의 서비스시스템이 되도록 서비스디자인 모델을 연구하였다. 지혜의 본질을 분석하고, 지혜와 서비스의 본질에 기반하여 지혜자산화서비스모델을 디자인하였다. 지혜와 서비스 본질에의 충실성에 시스템 최적성을 기반을 두고 연구를 수행하였다. 지혜의 근본성과 연결성, 서비스의 관계성, 수평성, 쌍방향성, 조화성 본질을 서비스디자인에 반영하였다. 지혜자산화 서비스시스템은 이들 본질적 특성에 충실하게 설계될 때, 시스템구축 목적과 운영 과정이 최선의 상태로 구현될 수 있음을 제시하였다. 지혜원천 채집, 지혜 가공, 지혜 유통, 지혜 활용, 지혜 전수, 서비스 운영 등의 전체서비스에 대해 서비스 기본 모델을 디자인한 후, 세부 서비스모델을 제시하였다. 지혜자산 구축서비스, 지혜자산 활용서비스, 서비스경영 등 세 개의 축으로 세부 서비스 모델을 디자인하였다. 본 연구는 정신적으로 피폐해가는 물질문명 사회의 문제점을 해결하고 생산성이 높으면서도 정신적으로 건강한 사회를 위한 서비스모델을 설계하는 차원에서 수행되었다. 본 연구에서 제안된 서비스디자인을 보완하고 세부 모델을 상세히 디자인하고, 각 디자인을 심화시키는 후속 연구가 필요하다.

Keywords

References

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