References
- 강옥기.허난.이환철.박경은.조현공 (2010). 수학교육학 정론. 서울: 경문사. (Kang, Y., Huh, N., Lee, H. Park. K., & Cho, H.. (2010) Mathematics Education. Seoul: Kyungmoon.)
- 강인애.임병노.박정영 (2012). 스마트 러닝의 개념화와 교수학습전략 탐색. 교육방법연구, 24(2), 283-303. (Kang, I., Lim, B., Park, J. Y. (2012). Exploring the theoretical framework and teaching & learning strategies of Smart Learning: Using cases of university classrooms. The Korean Associatin of Eductional Methodoogy Studies. 24(2), 283-303.)
- 고상숙 외 (2015). 수학교육에서 공학적 도구. 서울: 경문사. (Ko, S. S. et al. (2015). Technology in Mathematics Education. Seoul: Kyungmoon.)
- 교육과학기술부 (2011). 스마트교육 추진 전략 실행 계획. (Ministry of Education, Science, and Technology (2011). Smart Education Strategy Implementation Plan. 2011.9.1.)
- 국형준 (2001). 공식 원리에 기반한 대화식 문제해결 학습을 지원하는 수학교수 모형. 정보처리학회논문지B, 8(5), 429-440. (Kook, H. J. (2001). Artificial Intelligence : A Mathematics Tutoring Model That Supports Interactive Learning of Problem Solving Based on Domain Principles. The KIPS Transactions: Part B, 8(5), 429-440.)
- 김미량.최정희 (2003). ICT 활용교육의 수용과 확산을 위한 탐색적 연구: 현장 중등교사의 관점을 중심으로. 한국교원교육연구, 20(2), 5-22. (Kim, M. R. & Choi, J. H. (2003). A Study on Teachers' Acceptance Level of ICT-based Instruction in Junior High Schools of Northern Kyunggi Province. The Journal of Korean Teacher Education, 20(2), 5-22.)
- 김성식 (1996). 인공지능 기법. 서울:홍릉과학출판사. (Kim, S. S. (1996). Techniquesog Artificial Intelligence. Seoul: Hongrung Publishing Co.)
- 김영록.정미현.김재현 (2013). 스마트기기의 교육적 이용 실태 및 활용 방안 연구. 인터넷정보학회논문지, 14(3), 47-55. (Gim, Y., Chung, M. & Kim, J. (2013). A Study on the Actual Condition and Utilization Plan of Smart Devices for Educational Purpose. Journal of Internet Computing and Services, 14(3), 47-55.) https://doi.org/10.7472/jksii.2013.14.3.47
- 김용권 (1987). 학교에서의 컴퓨터 도입과 활용방안 연구. 한국교육개발원 RR 87-31. (Kim, Y. K. (1987). A Study on Computer Installments and Applications in Schools. Korean Educational Development Institute RR 87-31.)
- 김원경.민미영 (2010). CAS 계산기의 활용이 이차방정식 학습 부진 학생에게 미치는 효과에 대한 사례 분석. 교육연구, 26(5), 143-175. (Kim, W. K. & Min, M. (2010). A Case Study on Effects of CAS Calculator for Slow-Learners in Quadratic Equation Instruction. Korean Journal of Teacher Education, 26(5), 143-175.)
- 김지원 (2017). 인공지능 시대의 새로운 교육패러다임에 대한 연구. 박사학위논문, 경북대학교 대학원. (Kim, J. W. (2017). A Study on the New Educational Paradigm of the Age of Artificial Intelligence. doctoral dissertation, Kyongbuk University.)
- 김혜숙.서정희.박현정 (2008). ICT 활용이 학업성취도에 미치는 영향:PISA 2006 한국자료를 중심으로. 한국교육, 35(4), 107-129. (Kim, H., Seo, H., Park, H. (2008). The Impact of ICT use on Students' Academic Performance based on PISA 2006 Korean Data. Journal of Korean Education, 35(4), 107-129.)
- 노선숙.김민경 (2001). 수학교육에서 교수매체에 대한 교사, 학생, 학부모의 인식 조사 연구. 수학교육, 40(2), 265-289. (Noh, S. & Kim. M. K. (2001). A Survey of the Cognition of Teachers, Students, Parents Towards Instructional Media in Mathematics Education. The Mathematical Education, 40(2), 265-289.)
- 노성규.주성환.정진택 (2011). 스마트 러닝의 개념 및 구현 조건에 관한 탐색적 연구. 디지털정책연구, 9(2), 79-88. (Noh, K., Ju, S. & Jung, J. (2011). An Exploratory Study on Concept and Realization Conditions of Smart Learning. Journal of Digital Convergence, 9(2), 79-88.)
- 박명숙.정시영.이철환.김현성.신수범.김영애.박양주 (2002). 국민 ICT 활용 능력 기준 및 교육과정 개발 연구. 교육인적자원부.한국교육학술정보원 RR 2001-9. (Part, M. S. et al. (2002). A Study of National ICT literacy standards and curriculum development. Ministry of Education and Human Resources Development.Korea Education and Research Information Service RR 2001-9.)
- 서유경.이준 (2003). 국가 교육과정과 ICT의 통합을 위한 기초 연구. 한국교육학술정보원 RR 2003-16. (Seo, Y. K. & Lee, J. (2003). Framework Research for Integration of national curriculum and ICT. Korea Education and Research Information Service RR 2003-16.)
- 손병길 외 (2008). 교육과정 내 교육정보화(ICT) 적용 및 활용 실태 국제 비교 연구. 한국교육개발원 CR 2008-9. (Son, B. K. et al. (2008). International Comparative Study on Application and Utilization of ICT in Curriculum. Korean Educational Development Institute CR 2008-9.)
- 위형신 (2003). ICT를 활용한 초등 영어 학습의 효과. 조선대학교 대학원 박사학위논문. (Wi, H. (2003). Effects of ICT-Based English Education in Korean Elementary Schools. Doctorial Thesis. Graduate School of Chosun University.)
- 이상용 (2008). 인공지능의 세계. 경기: 21세기사. (Lee, S. Y. (2008). A World of Artificial Intelligence. Gyeong-gi: 21-century.)
- 이화여자대학교 교육학과 편집부 (1984). 교육에의 컴퓨터 활용 방안: 한국의 CAI 발전을 위한 제언. 교육연구, 52, 9-38. (Ewha Womans University Department of Education. (1984). A Study on Utilization of Computer in Education: Proposals for the Development of CAI in Korea. Educational Studies, 52, 9-38.)
- 임병노.김민태.최성기.신수범.차남주.이승진.변용완.류진선.임영아 (2011). 스마트 교육 콘텐츠 품질관리 가이드라인 개발을 위한 이슈사항 분석. KERIS 이슈리포트 RM 2011-13. (Lim, B., Kim, M., Choi, S., Sin, S., Cha, N., Lee, S., Byon, Y., Ryu, J. & Lim, Y. (2011). Analysis of issues for development of guidelines for smart education contents quality management. KERIS Issue Report RM 2011-13.)
- 정보연.최운식 (2004). ICT 활용수업에 대한 교사들의 인식 및 활용실태 연구: 중학교 사회과를 중심으로. 교과교육학연구, 8(3), 385-401. (Jung, B. & Choi, Y. (2004). A Study on the Present and Future of ICT Education : Understanding of Teachers on social studies in middle school. Journal of Research in Curriculum & Instruction, 8(3), 385-401.)
- 조명희.김화경.이현우 (2012). 수학교육을 위한 ICT 활용에 대한 수학교사의 인식 및 태도 조사. 교원교육, 28(4), 141-159. (Jo, M. H., Kim, H. K. & Lee, H. W. (2012). Mathematics Teachers' Perceptions and Attitude toward ICT Use for Mathematics Education. Korean Journal of Teacher Education, 28(4), 141-159.)
- 조은순 (2015). 교육공학 관점에서 보는 미래 교육환경. 교육공학연구, 31(3), 687-708. (Jo, E. (2015). Future Educational Environment Based on Educational Technology Perspective. Journal of Educational Technology, 31(3), 687-708.)
- 조희연 (2016). 인공지능 시대의 미래 교육. 인물과사상, 221, 72-85. (Jo, H. (2016). Future Education in Artificial Intelligence age. People and Ideas, 221, 72-85.)
- 최명숙.이규민.서석호 (2003). 정보 안내형 ICT 활용 수업과 구체적 조작 활동 수업이 수학과 분수 학습에 미치는 효과. 교육공학연구, 19(2), 65-86. (Choi, M., Lee, G. & Seo, S. (2003). Effects of Information-Guided ICT Instruction and Manipulative Instruction on Fractions in Elementary Mathematics. Journal of Educational Technology, 19(2), 65-86.)
- 한국교육개발원(KEDI) (2016). 2016 해외교육동향 기획기사, 연구자료 CRM 2016-184-01. (KEDI (2016). CRM 2016-184-01.)
- 한태명.강문봉 (2003). 수학과 ICT활용 교수.학습 방법 및 자료 개발 연구. 한국교육학술정보원 RR 2003-6. (Han, T. & Kang, M. (2003). A Study on Development of Teaching and Learning Materials Using ICT in Mathematics. Korea Education and Research Information Service RR 2003-6.)
- 허균 (2013). PISA 2009에서 ICT 활용 능력과 학습목적 컴퓨터 사용 영향요인에 대한 다층분석. 컴퓨터교육학회논문지, 16(1), 51-61. (Heo, G. (2013). Computer-Aided Education : Multi-Level Analysis on the Using ICT Ability and Using Computers for Learning through PISA 2009 Data. The Journal of Korean association of computer education, 16(1), 51-61.)
- 허희옥.양은주.김다원.문용선.최종근(2013). 인공지능 시대의 인간 지능과 학습. 교육철학연구, 39(1), 101-132. (Heo, H., Yang, E., Kim, D., Moon, Y. S. & Choi, J. G. (2013). Human Intelligence and Learning in the Era of Artificial Intelligence. The Korean Journal of Philosophy of Education, 39(1), 101-132.)
- 홍정민 (2017). 4차 산업혁명 시대의 미래 교육, 에듀테크. 서울: 책밥. (Hong, J. M. (2017). Future Education in the Age of the Fourth Industrial Revolution, EduTech. Seoul: bookisbab.)
- 황혜정.나귀수.최승현.박경미.임재훈.서동엽 (2016). 수학교육학 신론. 서울: 문음사. (Hwang, H. J., Na, G. S., Choi, S. H., Park, K. M., & Yim, J. H. (2007). The Theory of Mathematics Education. Seoul: Moon-Um-Sa.)
- 에듀테크바로풀기, 인공지능 개념 학습 '10분 수학' 이용자 3천명 돌파, <파이낸셜뉴스>, 2017.07.06. 08:37, http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=102&oid=014&aid=0003839541(2017.12.17. 13:13).
- 길병원인공지능'왓슨' 암환자 진료 현황 취재, <조선일보>, 2017.06.22. 08:30, http://health.chosun.com/site/data/html_dir/2017/06/20/2017062002175.html(2017.12.17. 12:09).
- Buchanan, B. G. (2006). A Very Brief History of Artificial Intelligence. AI Magine, 26(4), 53-60.
- Geoge, G. (2017). Artificial intelligence, computational thinking, and mathematics education. The Iinternational Journl of Information and Learning Technology, 34(2), 133-139. https://doi.org/10.1108/IJILT-09-2016-0048
- NTSC (2016). Preparing for the Future of Artificial Intelligence. Executive Office of the President.
- Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M. & Forcier, L. B. (2016). Intelligence Unleashed. An argument for AI in Education. London: Pearson.
- SRI Education (2014). Research on the Use of Khan Academy in Schools. Research Brief, March 2014.
- Taylor, R. (1980). The computer in the school: tutor, tool, tutee. NY: Teacher College Press.
Cited by
- A View on Complementary Relation of Human teacher and AI teacher in Future Education vol.24, pp.6, 2018, https://doi.org/10.24159/joec.2018.24.6.189
- 인공지능(AI) 역량 함양을 위한 고등학교 수학 내용 구성에 관한 소고 vol.23, pp.2, 2018, https://doi.org/10.30807/ksms.2020.23.2.003
- RPP(Role-Play Presentation)를 통한 교사의 AI 교사와의 지각된 상호작용성 분석 vol.60, pp.3, 2021, https://doi.org/10.7468/mathedu.2021.60.3.321