DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Mentoring Experience in STEAM Classes on Pre-service Mathematics Teachers' Teaching Competency for STEAM Education

STEAM 수업에서의 멘토교사 경험이 예비수학교사들의 STEAM 교수 역량에 미치는 효과

  • Received : 2018.01.02
  • Accepted : 2018.01.23
  • Published : 2018.02.15

Abstract

The purpose of the study was to examine the effects of mentoring experience in STEAM classes on pre-service mathematics teachers' teaching competency for STEAM education. The study was conducted with 23 pre-service mathematics teachers who participated in the mentoring program affiliated with free learning semester system during one semester. To investigate the changes of pre-service mathematics teachers' teaching competencies for STEAM education and the effects of the mentoring program, pre, post questionnaires, lesson journals, and whole group discussion data were collected. According to the results, pre-service mathematics teachers' competencies for 'knowledge of STEAM education', 'subject matter knowledge', 'teaching and learning methods', and 'learning environments and circumstances' categories were improved significantly after the mentoring program. Especially, some results indicated that pre-service mathematics teachers' teaching experiences in real STEAM classrooms were very helpful for the development of understandings of STEAM education and construction of practical knowledge.

본 연구의 목적은 STEAM 수업에서의 멘토교사 경험이 예비수학교사들의 융합인재교육(STEAM) 교수 역량에 미치는 효과에 대해서 알아보는 것이다. 본 연구는 사범대학과 연계된 중학교 자유학기제 수학탐구 프로그램에 참여한 23명의 예비수학교사들을 대상으로 한 학기 동안 수행되었다. 예비수학교사들의 STEAM 교수 역량의 변화 및 멘토교사 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 사전, 사후 STEAM 교수 역량 검사와 수업 일기 및 간담회 자료 분석 결과를 활용하였다. 연구 결과에 의하면, STEAM 수업에서의 멘토교사 경험은 예비수학교사들의 STEAM 교육에 대한 지식, 교과내용지식, 교수학습방법, 수업상황 및 환경 역량 함양에 매우 효과적이었다. 특히, 중학생들을 대상으로 이루어진 STEAM 수업에서의 현장 경험이 예비수학교사들의 STEAM 교육에 대한 이해 향상과 더불어 실천적 지식을 형성하는데 실질적으로 도움이 된 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2010). 2011년 업무계획 : 창의인재와 선진과학기술로 여는 미래 대한민국, Retrieved from http://lib.msip.go.kr/Search/Detail/14433?key= (Ministry of Education (2010). Major business plan of MEST for 2011, Retrieved from http://lib.msip.go.kr/Search/Detail/14433?key=)
  2. 김방희, 김진수 (2013). STEAM 교육의 PCK 유형 탐색을 위한 분석틀 개발, 한국기술교육학회지, 13(2), 63-85.(Kim, B-H., Kim, J-S. (2013). Development of Analysis Framework for Exploring PCK Type in STEAM Education, The Korean Journal of Technology Education, 13(2), 63-85.)
  3. 김방희, 김진수 (2016). STEAM 교육의 교수역량 평가지표에 대한 중등학교 교사의 인식 분석, 한국기술교육학회지, 16(1), 122-140. (Kim, B-H., Kim, J-S. (2016). Analysis of Secondary School Teachers' Recognition on Evaluation Indicators for Teaching Competency in STEAM Education, The Korean Journal of Technology Education, 16(1), 122-140.)
  4. 김선영, 전재형 (2016). STEAM 교육 프로그램이 예비 생물교사의 융합에 대한 태도, 문제해결능력 및 교수지식에 미치는 영향, 생물교육, 44(1), 100-113. (Kim, S. Y., Jeon, J. H. (2016). The Effects of STEAM Education Program on Preservice Biology Teachers' Attitude toward Convergence, Problem Solving Ability, and Pedagogical Knowledge, Biology Education, 44(1), 100-113.)
  5. 김은주 (2010). 실천적 지식의 탐색: 교사교육에의 함의와 문제, 한국교원교육연구, 27(4), 27-46. (Kim, E-J. (2010). A Study on Practical Knowledge: The Implication on Teacher Education and Problem. The Journal of Korean Teacher Education, 27(4), 27-46.)
  6. 박남제, 신애경, 김희필, 최근배, 장승희, 고대훈, 계광선, 이광재, 이동혁, 김푸름, 이지은 (2017). 2016년 융합인재교육 예비교사 지원센터 최종보고서, 한국과학창의재단. (Park, N., Shin, A., Kim, H., Choi, K., Jang, S., Ko, D., Kye, K., Lee, K., Lee, D., Kim, P., Lee, J. (2017). STEAM Education for Preliminary Teacher Support, Kofac.)
  7. 백성혜, 김종우, 최성욱, 이영준, 최정아, 양경은, 정경식, 최정원, 이슬비, 전민철, 김경은 (2012). STEAM 교육실현을 위한 사범대학 교육과정 개발 연구, 한국과학창의재단 2012-27. (Baek, S., Kim, J., Choi, S., Lee, Y., Choi, J., Yang, K., Jung, K., Choi, J., Lee, S., Jeon, M., Kim, K. (2012). The development of curriculum for pre-service teachers of secondary school, Kofac 2012-27.)
  8. 손연아(2012). 예비과학교사들의 과학과 예술 융합 수업 준비와 시연과정에서의 STEAM 교육에 대한 인식 변화 및 수업 분석과 피드백-영화와 연극 접목 융합 수업을 중심으로, 생물교육, 40(4), 475-493. (Son, Y-a. (2012). Pre-service Science Teachers' Perception of STEAM Education and Analysis of Science and Art STEAM Class by Pre-service Science Teachers, Biology Education, 40(4), 475-493.)
  9. 손연아, 정시인, 권슬기, 김희원, 김동렬 (2012). STEAM 융합인재교육에 대한 예비교사와 현직교사의 인식 분석, 인문사회과학연구, 13(1), 255-284. (Son, Y-a., Jung, S-i., Kwon, S-k., Kim, H-w., Kim, D-r. (2012). Analysis of Prospective and In-Service Teachers' Awareness of STEAM Convergent Education, Institute for Humanities and Social Sciences, 13(1), 255-284.)
  10. 신동희, 김정우, 김래영, 이종원, 이현주, 이정민 (2012). 융합형 교사 교육 프로그램 개발 연구, 교과교육학연구, 16(1), 371-398. (Shin, D., Kim, J., Kim, R., Lee, J., Lee, H., Lee, J. (2012). Development of Interdisciplinary Teacher Education Programs, Journal of Research in Curriculum Instruction, 16(1), 371-398.)
  11. 신영준, 한선관, 김혜경, 온정덕, 조고은 (2012). STEAM 교육 실현을 위한 교․사대 교육과정 개발 연구 : 교육대학교 교육과정, 한국과학창의재단 2012-28. (Shin, Y., Han, S., Kim, H., On, J., Cho, K. (2012). Development of Curriculum in National University of Education for STEAM Education, Kofac 2012-28.)
  12. 이지원, 모진우, 김형준, 신지은, 양성호, 손정주, 이재영, 김중복 (2017). 융합인재교육의 현장적용을 경험한 예비 교사의 융합인재 지도역량 향상에 대한 인식조사, 현장과학교육, 11(1), 113-128. (Lee, J., Mo, J., Kim, H., Shin, J., Yang, S., Son, J., Lee, J., Kim, J. B. (2017). Perception of the Improvement of Pre-service Teachers' Teaching Competencies through the Practical Training of STEAM Education, School Science Journal, 11(1), 113-128.)
  13. 이현숙, 송미영 (2015). PISA 2012 수학 성취도를 설명하는 학생의 정의적 특성 및 교사 특성 분석을 위한 다층 구조방정식모형의 적용, 교과교육학연구, 19(1), 137-158. (Yi, H. S., Song, M-Y. (2015). A multi-level SEM approach for the analysis of Relationships Between Math-related Educational Context Variables and Math Literacy of PISA 2012, Journal of Research in Curriculum Instruction, 19(1), 137-158.)
  14. 임청환, 오보정 (2015). 융합인재교육에 대한 초등예비교사와 현직교사의 인식과 요구, 대한지구과학교육학회지, 8(1), 1-11. (Lim, C-h., Oh, B-j. (2015). Elementary Pre-service Teachers and In-service Teachers' Perceptions and Demands on STEAM Education, Journal of Korean Society of Earth Science Education, 8(1), 1-11.) https://doi.org/10.15523/JKSESE.2015.8.1.1
  15. 주미경, 김래영 (2016). ABCD기반 융복합교사교육 강의 운영 사례: 예비수학교사 신념체계에 대한 영향 분석, 학습자중심교과교육연구, 16(10), 1281-1309. (Ju, M. K., Kim R. Y. (2016). A Case Study of ABCD-based Yungbokhap Teacher Education: Analyzing Its Impact on Pre-service Teachers' Beliefs about Mathematics Teaching and Learning, Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16(10), 1281-1309.)
  16. 주미경, 장민정, 문종은, 박미영, 정수용 (2016). ABCD 기반 융복합교사교육 맥락에서 예비수학교사 신념체계의 변화: 수업 실연에 대한 동료 평가자료 분석, 학습자중심교과교육연구, 16(11), 1083-1114. (Ju, M. K., Jang, M. J., Moon, J. E., Park, M. Y., Jung, S. Y. (2016). Change in preservice teachers beliefs about mathematics teaching in the context of ABCD based Yungbokhap Teacher Education: An analysis of preservice teachers evaluation of microteaching, Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16(11), 1083-1114.)
  17. 최숙영, 이재원, 노태희 (2015). 중등 예비과학교사의 STEAM 수업 시연에 대한 사례 연구, 한국과학교육학회지, 35(4), 665-676. (Choi, S., Lee, J., Noh, T. (2015). A Case Study of Preservice Secondary Science Teachers' Demonstration of STEAM Lessons, Journal of the Korean Association for Reasearch in Science Education, 35(4), 665-676.) https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.4.0665
  18. 클라우스 슈밥 (2016). 제4차 산업혁명 (송경진 역). 서울: 새로운 현재. (원저 2016년 출판) (Schwab, K. (2016). The fourth industrial revolution(K. J. Song, Trans.), Seoul: New present)
  19. 한혜숙 (2015). 코티칭 전략을 활용한 STEAM 수업이 예비수학교사의 융합인재교육 핵심역량에 미치는 효과, 학습자중심교과교육연구, 15(12), 283-317. (Han, H. (2015). The effect of STEAM course using co-teaching strategies on pre-service mathematics teachers' core competencies for STEAM, Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 15(12), 283-317.)
  20. 현은령 (2017). 공학계열 교직전공 예비교사의 STEAM교육 이해도 및 인식현황, 공학교육연구, 20(2), 3-8. (Hyun, E. (2017). The Present Status for Understanding and Recognition of STEAM Education in Pre-service Teachers Majoring in Teaching Profession of Engineering System, Journal of Engineering Education Research, 20(2), 3-8.)
  21. 홍예윤 (2014). STEAM 교육을 위한 예비교사들의 그래핑 계산기 활용, 교육정보미디어연구, 20(3), 355-372. (Hong, Y. (2014). Pre-service teachers' practical use of graphing calculators for STEAM education, The Journal of Educational Information and Media, 20(3), 355-372.)
  22. Hattie, J. (2003). Teachers make a difference: What is the research evidence?, Keynote presentation at the Building Teacher Quality: The ACER Annual Conference, Melbourne, Australia.
  23. Sanders, W. L. (1998). Value-Added Assessment. The School Administrator, 55(11), 24-32.
  24. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching, Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.2307/1175860