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과부하 굴삭기 소음의 불쾌감 표현인자

Sound quality metrics to express the discomfort of overload excavator noise during operation

  • 심상덕 (충남대학교 기계공학과) ;
  • 송오섭 (충남대학교 기계공학과)
  • 투고 : 2018.02.22
  • 심사 : 2018.05.30
  • 발행 : 2018.05.31

초록

본 연구의 목적은 선형 다중회귀분석을 통해 과부하 굴삭기 소음의 불쾌감을 표현할 수 있는 음질인자를 찾고 이를 이용하여 객관적인 평가를 위한 음질인덱스를 개발하고자 하였다. 이를 위해 소음특성이 다른 굴삭기 6모델을 선별하여 과부하 조건의 운전실 소음을 녹음하고 쌍대비교법과 크기평가법에 의한 청음평가를 수행하였다. 그리고 일관성이 낮은 청음평가 결과는 군집분석을 통해 선호도 성향이 다른 2 그룹으로 분류하고 회귀분석을 실시하여 어떤 음질인자가 불쾌감(낮은 선호도)에 유의한 영향을 주는 인자인지를 고찰하였다. 그 결과 불쾌감을 표현하는 음질인자는 10 Bark까지 부분 라우드니스 인자($PN_{10Bark}$)에 따라 불쾌감을 느끼는 성향을 가진 청음 평가자 그룹과 엔진 소음($dB_{EG}$)과 유압시스템 소음의 차이($dB_1$)로 표현된 인자에 따라 불쾌감을 느끼는 성향을 가진 청음 평가자 그룹으로 구성되어 있음을 확인하였다. 그리고 쌍대비교법의 선호도 순위와 성향 분석결과를 이용하고 크기평가법과의 상관분석을 통해 신뢰도가 낮은 평가자의 결과는 제외하여 보다 신뢰성 높은 크기평가법의 청음평가 결과를 얻었다.

In this paper, we tried to find out sound quality metrics to express discomfort of overload excavator noise and to develop sound quality indexes through multiple regression analysis by using them. For this purpose, the interior noise of cabin under overload condition was recorded for six excavator models with different noise properties and Jury test was carried out by PCM (Paired Comparison Method) and MEM (Magnitude Estimation Method). Jury test result with low consistency was classified into two groups with different preference tendencies by cluster analysis and multiple regression analysis was conducted in order to find out which sound quality metrics have significant effects on discomfort(low preference). As a result, we figured out that the sound quality metrics to express the discomfort were the partial loudness (= $PN_{10Bark}$) between 0 and 10 Bark in case of group1 and the difference between engine noise(= $dB_{EG}$) and hydraulic system noise ($dB_1$) in case of group2. Using the results of preference ranking and tendency analysis of PCM followed by the correlation analysis between PCM and MEM, the more reliable results were adopted by excluding the data with low consistency obtained from Jury test via MEM.

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참고문헌

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