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A Study on the Transition and Characteristics of Convergence Design Furniture

융합디자인 가구의 변천과 특성에 관한 연구

  • 김미숙 (대진대학교 디자인학부) ;
  • 강화선 (백석대학교 디자인영상학부)
  • Received : 2018.04.10
  • Accepted : 2018.05.20
  • Published : 2018.05.28

Abstract

The 4th industrial revolution will have brought smart furniture integrated with IT technology and provide a convenient and comfortable environment for our lives. Therefore, this study analyzed the design characteristics of fusion integrated furniture based on changes of the times. In 20th centuries, characteristic of fusion design was based on architectural structure, new material and function. In 21st centuries, smart home furniture and network system was developed based on IT technology. In addition, due to the increase of single-person households and various consumer purchasing patterns, combined functions for small spaces and multi-function furniture was also developed. In conclusion, the trends of convergence design furniture from 20 to 21st century showed that furniture industry has a significant potential for high-tech technology. This study may be a useful information in developing convergence design furniture industry.

융합을 기반으로 4차 산업 혁명의 관심이 뜨거운 가운데 가구산업에도 IT기술과 융합한 스마트가구가 출시되면서 우리 생활에 편리하고 편안한 환경을 제공하기 시작하였다. 이에 본 연구는 융합을 기반으로 가구디자인 특성을 시대 변천에 따라 분석 하였다. 20세기 전 후의 융합 가구는 동양의 건축양식이나 캔틸레버와 같은 건축구조 및 재료를 융합한 디자인적 특성을 보인 반면, 21세기의 융합 가구는 IT기술을 바탕으로 스마트 홈서비스 및 네트워크를 지원할 수 있는 융합가구의 특징을 보이고 있다. 또한 1인 가구의 증가에 따른 소비 추세로 인해 소형 공간에 적용 가능하도록 복합적인 기능의 가구, 기능의 융합이나 콜라보레이션을 통해 다양한 소비자의 구매 패턴에 대응할 수 있는 융합가구 디자인의 특성을 보이고 있다. 이러한 특성을 통해 이제까지 낙후산업이라 인식되었던 가구산업이 첨단 산업으로 변신할 수 있는 가능성을 찾아 볼 수 있음과 동시에 본 논문이 가구산업의 발전에 기초적 자료가 될 것으로 기대한다.

Keywords

References

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