DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of the Internal Marketing Impact on the Market Capitalization Fluctuation Rate based on the Online Company Reviews from Jobplanet

직원을 위한 내부마케팅이 기업의 시가 총액 변동률에 미치는 영향 분석: 잡플래닛 기업 리뷰를 중심으로

  • Received : 2018.03.12
  • Accepted : 2018.05.11
  • Published : 2018.06.30

Abstract

Thanks to the growth of computing power and the recent development of data analytics, researchers have started to work on the data produced by users through the Internet or social media. This study is in line with these recent research trends and attempts to adopt data analytical techniques. We focus on the impact of "internal marketing" factors on firm performance, which is typically studied through survey methodologies. We looked into the job review platform Jobplanet (www.jobplanet.co.kr), which is a website where employees and former employees anonymously review companies and their management. With web crawling processes, we collected over 40K data points and performed morphological analysis to classify employees' reviews for internal marketing data. We then implemented econometric analysis to see the relationship between internal marketing and market capitalization. Contrary to the findings of extant survey studies, internal marketing is positively related to a firm's market capitalization only within a limited area. In most of the areas, the relationships are negative. Particularly, female-friendly environment and human resource development (HRD) are the areas exhibiting positive relations with market capitalization in the manufacturing industry. In the service industry, most of the areas, such as employ welfare and work-life balance, are negatively related with market capitalization. When firm size is small (or the history is short), female-friendly environment positively affect firm performance. On the contrary, when firm size is big (or the history is long), most of the internal marketing factors are either negative or insignificant. We explain the theoretical contributions and managerial implications with these results.

컴퓨터 연산능력의 향상과 데이터를 수집하고 가공해 분석이 가능하도록 데이터를 정형화 시키는 기술이 발달함에 따라, 소셜미디어 및 인터넷 공간에서 생산되는 다양한 텍스트 데이터를 수집하고 그것을 분석하는 시도가 늘고 있다. 본 연구는 이와 같은 기술의 발전과 새롭게 시도되고 있는 분석법을 활용해 텍스트 데이터를 분석하여 과거에 설문조사 방법을 통해 확인했던 "내부마케팅"의 효과를 기존과는 다른 방식으로 확인해 보고자 하였다. 이와 같은 분석을 위해, 전/현직자들이 해당 기업의 구직자들에게 기업의 리뷰를 제공하는 플랫폼 잡플래닛(www.jobplanet.co.kr)의 리뷰 데이터를 웹크롤러를 생성하여 약 4만 건을 수집하였다. 또한 수집된 비정형 데이터를 정형화하기 위한 형태소 분석을 진행하여 명사만을 추출한 후, 미리 생성해 놓은 단어주머니에 들어있는 단어와 같을 경우 그 숫자를 세어 분류화를 진행하였다. 분류화된 내부마케팅 영역별 단어 수의 변화를 독립변수로, 시가총액 변동률을 종속변수로 활용하여, 내부마케팅과 시가총액간의 관계를 확인하고자 하였다. 그 결과, 대부분의 기존 연구와는 다르게 내부마케팅의 효과는 제한적인 영역에서만 기업의 성과에 긍정적인 영향을 미치며 대부분의 환경에서는 음의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 산업군으로 나누었을 때, 제조업에서는 여성지원과 교육 훈련 부문에서 기업성과에 긍정의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 유통업에서는 직원 복지, 일-가정 양립 그리고 바이오/제약 업종에서는 직원 복지, 일-가정 양립, 사내 커뮤니케이션 그리고 보상 부문에서 모두 기업성과에 음의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 기업의 규모가 크고 역사가 오래된 기업에서는 직원 복지가 기업성과에 악영향을 미치는 것으로 나타났으나, 교육 훈련 부문에서는 종속변수에 긍정적 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었으며, 기업의 규모가 작고 역사가 짧은 기업에서는 직원 복지, 사내 커뮤니케이션 그리고 일-가정 양립에서 종속변수와 음의 관계를, 여성지원 에서는 종속변수와 양의 관계를 갖는 것으로 나타났다. 본 연구는 이러한 결과들을 분석하여 이론적 의미뿐만 아니라, 실무적 함의를 제시하고자 하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2017년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2017S1A3A2066740).

References

  1. 감미아, 송민, "텍스트 마이닝을 활용한 신문사에 따른 내용 및 논조 차이점 분석", 지능정보연구, 제18권, 제3호, 2012, pp. 53-77.  https://doi.org/10.13088/JIIS.2012.18.3.053
  2. 강성경, 유환, 이영재, "텍스트 마이닝과 소셜 네트워크 분석을 이용한 재난대응 용어분석", Information Systems Review, 제18권, 제1호, 2016, pp. 141-155. 
  3. 김광호, 박현숙, "한국 중소제조기업의 내부마케팅요인이 고객지향성과 시장지향성 및 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구", 국제지역 연구, 제18권, 제2호, 2014, pp. 187-211. 
  4. 김만수, 이형탁, "비스 산업에서 직무 만족이 고객 만족과 직무 성과에 미치는 영향", 한국기업경영연구, 제73권, 2017, pp. 137-150. 
  5. 김민경, 나인강, "교육 훈련이 기업성과에 미치는 영향: 교육 훈련전이의 매개효과를 중심으로", 대한경영학회지, 제25권, 제4호, 2012, pp. 2047-2064. 
  6. 김진수, 이미숙, "기업규모 및 연구개발집약도에 따른 교육 훈련활동과 기업가치 간의 관계 분석", 경영교육연구, 제26권, 제2호(통권66집), 2011, pp. 171-194. 
  7. 김태환, 정우진, 이상용, "The analysis on the relationship between firms's exposures to SNS and stock prices in korea", Asia Pacific Journal of Information Systems, Vol.24, No.2, 2014, pp. 233-253.  https://doi.org/10.14329/apjis.2014.24.2.233
  8. 김현동, "보상 제도가 회사의 재무적 성과에 미치는 영향에 대한 인적 자원의 매개적 역할 탐구", 인사관리연구, 제32권, 제1호, 2008, pp. 1-24. 
  9. 김현동, 성상현, "핵심인재관리제도가 직급별.산업별 여성인력 비중에 미치는 영향", 여성 연구, 제80호, 2011, pp. 5-35. 
  10. 김혜란, "여성근로자의 직장보육시설에 대한 만족 및 효과성 평가: 경기지역 여성근로자들 을 중심으로", 한국유아보육학, 제43권, 2005, pp. 179-199. 
  11. 김효선, "남녀 근로자의 가족친화문화인식과 남녀평등문화 인식이 조직몰입에 미치는 효과", 여성연구, 제83권, 2012, pp. 5-33.  https://doi.org/10.33949/TWS.2012..2.007
  12. 박동경, 이상철, "내부마케팅이 고객지향성에 미치는 영향에 관한 연구", 한국국정관리학회, 제27권, 제2호, 2017, pp. 197-223. 
  13. 박은옥, 정기한, "내부마케팅, 조직신뢰, 직무만족, 조직성과간의 관계 연구: 제조업을 대상으로", 산업혁신연구, 제26권, 제1호, 2010, pp. 221-257. 
  14. 박은옥, 정기한, 신재익, "내부마케팅, 내부고객만족, 조직몰입, 조직성과 간의 관계 연구", 한국생산성학회, 제24권, 제2호, 2010, pp. 199-232. 
  15. 배정환, 손지은, 송민, "텍스트 마이닝을 이용한 2012년 한국대선 관련 트위터 분석", 지능정보연구, 제19권, 제3호, 2013, pp. 141-156.  https://doi.org/10.13088/JIIS.2013.19.3.141
  16. 송용주, "바이오의약품 산업의 강소기업 성장사례(이스라엘 Teva社) 분석 및 시사점", KERI Brief, 16-16, 한국경제연구원, 2016, pp. 1-12. 
  17. 신상훈, 조현, 김성희, "온라인 증권 거래 정보기술의 후 채택 행위에 영향을 미치는 요인", 한국정보기술학회, 제10권, 2012, pp. 139-145. 
  18. 윤각, 류지영, "CSR활동의 내부마케팅 효과 연구: 기업명성과 임직원들의 직무만족을 중심으로", 홍보학연구, 제15권, 제3호, 2011, pp. 41-76.  https://doi.org/10.15814/JPR.2011.15.3.41
  19. 이도영, 최호규, 조성도, "내부마케팅과 내부 고객만족이 외부마케팅의 성과에 미치는 영향: B2G 시장에 대한 탐색적 접근", 상업교육 연구, 제23권, 제2호, 2009, pp. 121-134. 
  20. 이동주, 연종흠, 황인범, 이상구, "꼬꼬마: 관계형 데이터베이스를 활용한 세종 말뭉치 활용 도구", 정보과학회논문지, 제16권, 제11호, 2010, pp. 1046-1050. 
  21. 이병열, "여행사의 내부마케팅이 조직몰입과 조직시민행동 및 고객지향성에 미치는 영향", 고객만족경영연구, 제13권, 제3호, 2011, pp. 19-18. 
  22. 이종서, 김성근, 강주영, "직무 리뷰 분석을 통한 산업군별 직무만족/존속 요인 및 직무불만족/이직 요인에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제16권, 제1호, 2017, pp. 1-26.  https://doi.org/10.9716/KITS.2017.16.1.001
  23. 이종선, 박순규, "건설기업 내부마케팅 구성요인과 기업성과 간의 관계 연구", 한국건설관리학회, 제14권, 제2호, 2013, pp. 65-77.  https://doi.org/10.6106/KJCEM.2013.14.2.065
  24. 임지은, "내부마케팅으로 인한 호텔근무자만족도가 인지된 경영성과에 미치는 영향", 호텔경영학연구, 제19권, 제2호, 2010, pp. 21-38. 
  25. 장은미, 진현, "몰입형 인적자원관리와 구성원의 회사에 대한 평가", 산업경제연구, 제29권, 제5호, 2016, pp. 1963-1995. 
  26. 정기한, 장형유, "내부마케팅이 시장지향성과 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구", 한국마케팅과학회, 제11집, 2003, pp. 103-128. 
  27. 정호석, 이종욱, 유재학, 이한성, 박대희, "웹캐스트와 텍스트 마이닝을 이용한 축구 경기의 심층 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제10호, 2011, pp. 59-68.  https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.10.059
  28. 조정환, 원도연, 석부길, "상업 피트니스 센터의 내부마케팅, 시장지향성, 경영성과 간의 구조관계", 한국스포츠산업경영학회지, 제21권, 제4호, 2016, pp. 143-159. 
  29. 최은경, 이정현, "Foreign Executives in Korean Company: '파란 눈' 임원이 한국 떠나는 이유", 2014, 08호, Available at http://jmagazine.joins.com/forbes/view/302613. 
  30. 한장협, 김판수, "직무만족이 서비스품질, 고객만족 및 고객충성에 미치는 영향", 대한경영학회지, 제25권, 제5호, 2012, pp. 2317-2340. 
  31. 황용석, "인터넷 게시판 실명제에 대한 비판적 연구: 익명적 표현의 권리를 중심으로", 언론과 사회, 제15권, 제2호, 2007, pp. 97-130. 
  32. Alex, E., "The link between job satisfaction and firm value, with implications for corporate social responsibility", Academy of Management Perspectives, Vol.26, No.4, 2012, pp. 1-19. 
  33. Alexandra, T. B. and C. H. Lesley, "Making the link between work-life balance practices and organizational performance", Human Resource Management Review, Vol.19, No.1, 2009, pp. 9-22.  https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2008.09.001
  34. Alexis, M. H., "Meeting the Needs of Today's Workforce: Child Care Best Practices", U.S. Department of Labor, 1998, Available at https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED433139.pdf. 
  35. Alison, E. B., B. D. Randall, and A. F. Roger, "The impact of flexible benefits on employee satisfaction: A field study", Personnel Psychology, Vol.45, 1992, pp. 55-74.  https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1992.tb00844.x
  36. Baltagi, B. H., Econometric Analysis of Panel Data, John Wiley & Sons, Chichester, United Kingdom, 2001. 
  37. Bell, A. and K. Johnson, "Explaining fixed effects: Random effects modelling of time-series cross-sectional and panel data", Political Science Research and Methods, Vol.3, No.1, 2015, pp. 133-153.  https://doi.org/10.1017/psrm.2014.7
  38. Berrington, A., P. Smith, and P. Sturgis, "An overview of methods for the analysis of panel data", ESRC Economic & Social Reasearch Council, NCRM Methods Review Papers, NCRM/007, 2006. 
  39. Charles, A. O., F. C. David, A. C. Jennifer, and D. Bernadette, "The promise and problems of organizational culture: CEO personality, culture, and firm performance", Group & Organization Management, Vol.39, No.6, 2014, pp. 595-625.  https://doi.org/10.1177/1059601114550713
  40. Fan, W., L. Wallace, S. Rich, and Z. Zhang, "Tapping the power of text mining", Communications of the ACM, Vol.49, No.9, 2006, pp. 76-82. 
  41. Fletcher, M., "The effects of internal communication, leadership and team performance on successful service quality implementation", Team Performance Management, Vol.5, No.5, 1999, pp. 150-163.  https://doi.org/10.1108/13527599910288966
  42. Gerard, S. and B. Christopher, "Term-weighting approaches in automatic text retrieval", Information Processing & Management, Vol.24, No.5, 1988, pp. 513-523.  https://doi.org/10.1016/0306-4573(88)90021-0
  43. Harvir, S. B., B. M. Morris, and B. Sharma, "The impact of internal marketing activities on external marketing outcomes", Journal of Quality Management, Vol.6, No.1, 2001, pp. 61-76. 
  44. Huang, M., P. Li, M. Felix, and P. G. James, "Family firms, employee satisfaction, and corporate performance", Journal of Corporate Finance, Vol.34, 2015, pp. 108-127.  https://doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2015.08.002
  45. Ian, N. L., "Internal marketing and supply chain management", Journal of Services Marketing, Vol.14, No.1, 2000, pp. 27-43.  https://doi.org/10.1108/08876040010309194
  46. Ioan, L. and O. Codruta, and R. Patricia, "The role of work-life balance practices in order to improve organizational performance", European Research Studies, Vol.13, No.1, 2010, pp. 201-213. 
  47. Jackson, M. I., "Broadening the market orientation: An added Focus on Internal Customer", Human Resource Management, Vol.30, No.4, 1992, pp. 455-467.  https://doi.org/10.1002/hrm.3930300403
  48. Kevin, Z. Z., J. L, Julie, Z. Nan, and S. Chenting, "Market orientation, job satisfaction, product quality, and firm performance: Evidence from China", Strategic Management, Vol.29, No.9, 2008, pp. 985-1000.  https://doi.org/10.1002/smj.700
  49. Kotler, P. and A. Keller, Marketing Management, 13th ed., New Jersey Prentice-Hall, 2009. 
  50. Kotler, P., Principles of Marketing, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, 1980. 
  51. Manning, C. D., P. Raghavan, and H. Schutze, Introduction to Information Retrieval, Cambridge University Press, 2008. 
  52. Ning, L., Z. Yilu, and J. S. John, "Employee satisfaction and corporate performance: Mining employee reviews on glassdoor.com", Conference Paper of International Conference on Information Systems, 2016. 
  53. Pervaiz, K. A. and R. Mohammed, "Internal marketing issues and challenges", European Journal of Marketing, Vol.37, No.9, 2003, pp. 1177-1186.  https://doi.org/10.1108/03090560310498813
  54. Rafig, M. and P. K. Ahmed, "Advances in the internal marketing concept: Definition, synthesis and extension", Journal of Services Marketing, Vol.14, No.6, 2000, pp. 449-462.  https://doi.org/10.1108/08876040010347589
  55. Santiago, M. G., B. G. Jacques, and G. L. V. Beatriz, "New evidence of the relationship between employee satisfaction and firm economic performance", Personnel Review, Vol.44, No.6, 2015, pp. 906-929.  https://doi.org/10.1108/PR-01-2014-0023
  56. Schneider, B. P., J. Hanges, D. B. Smith, and A. N. Salvaggio, "Which comes first: Employee attitudes or organizational financial and market performance?", The Journal of APPLIED Psychology, Vol.88, No.5, 2003, pp. 836-851.  https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.5.836
  57. Smith, W. J., "Turning toward growth", Empowerment in Organization, Vol.6, No.4, 1993, pp. 110-114.  https://doi.org/10.1108/14634449810225728
  58. Tansuhaj, P., D. Randall, and J. McCullough, "Applying the internal marketing concept within large organizations: As applied to a credit union", Journal of Professional Services Marketing, Vol.6, No.2, 1991, pp. 193-202. 
  59. U.S. Securities and Exchange Commission, "Commission Guidance Regarding Management's Report on Internal Control Over Financial Reporting Under Section 13(a) or 15(d) of the Securities Exchange Act of 1934", 2007, Release Nos. 33-8810; 34-55929. File No.S7-24-06. 
  60. Wilson, A. V. Zeithaml, M. J. Bitner, and D. Gremler, Services Marketing: Integrating Customer Focus Across the Firm, McGraw Hill, Maidenhead, United Kingdom, 2016. 
  61. Yuan, J., R. Oded, and T. W. Kyle, "Corporate Culture and Financial Reporting Risk: Looking Through the Glassdoor", SSRN, Available at https://ssrn.com/abstract=2945745.