Acknowledgement
이 논문은 2015년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2015S1A5B5A07042647).
References
- 김선경, "빅데이터 시대에 개인화서비스와 프라이버시 패러독스의 고찰: 사회기술적 관점을 중심으로", 한국지적정보학회지, 제16권, 제2호, 2014, pp. 193-207.
- 김연종, 김진성, 안병혁, "개인정보 제공행위에 대한 Privacy Paradox", 인터넷전자상거래 연구, 제16권, 제1호, 2016, pp. 119-151.
- 김종기, 김상희, "온라인 사용자의 프라이버시 보호행동에 대한 연구: 프라이버시 역설 관점에서", 인터넷전자상거래연구, 제13권, 제1호, 2013, pp. 41-64.
- 김종기, 김상희, "프라이버시 염려와 정보제공 행동 간의 프라이버시 역설에 관한 연구: 프라이버시 계산 이론을 중심으로", Entrue Journal of Information Technology, 제13권, 제3호, 2014, pp. 139-152.
- 김종기, 김상희, "행동경제학 관점에서 프라이버시 역설에 관한 연구", 정보화정책, 제22권, 제3호, 2015, pp. 16-35. https://doi.org/10.22693/NIAIP.2015.22.3.016
- 박서기, 황경태, "빅데이터 보안 분야의 연구 동향 분서", 정보화정책, 제23권, 제1호, 2016, pp. 3-19. https://doi.org/10.22693/NIAIP.2016.23.1.003
- 박옥희, "태도와 행동의 관계에 관한 연구", 한국사회학, 제25집, 1991, pp. 143-159.
- 박향미, 유지연, "올바른 개인정보자기결정권 행사를 위한 프라이버시 리터러시 수준 측정에 관한 연구", Journal of The Korea Institute of Information Security & Cryptology, 제26권, 제2호, 2016, pp. 501-522. https://doi.org/10.13089/JKIISC.2016.26.2.501
- 오태원, "Regulating against the privacy paradox", Asian Journal of Information and Communications, 제6권, 제1호, 2014, pp. 27-37.
- 유재호, 이애리, 김경규, "페이스북에서의 프라이버시 패러독스 현상 연구: 듀얼팩터이론을 중심으로", 지식경영연구, 제17권, 제1호, 2016, pp. 17-47. https://doi.org/10.15813/KMR.2016.17.1.002
- 이원준, 한희정, 정남호, "소셜 네트워크 서비스에서의 신뢰전이와 삶의 만족에 대한 이해: 정보 프라이버시 패러독스의 해소 관점", 대한 경영학회지, 제28권, 제8호, 2015, pp. 2091-2106.
- 이주영, 강현정, "프라이버시 염려가 SNS 지속사용의도에 미치는 영향: 신뢰도의 매개 및 지각된 유용성의 조절효과", 지식경영연구, 제16권, 제4호, 2015, pp. 47-67. https://doi.org/10.15813/KMR.2015.16.4.004
- 이진명, 나종연, "개인정보 활용에 대한 양면가치태도와 내적갈등이 소비자의 모바일쇼핑만족에 미치는 영향: 신뢰의 조절효과를 중심으로", 소비자학연구, 제27권, 제3호, 2016, pp. 147-170.
- 이충훈, 맹윤호, 이중정, "프라이버시 패러독스 영향 요인 연구: SNS를 중심으로", Entrue Journal of Information Technology, 제14권, 제2호, 2015, pp. 99-112.
- 이호근, 이상훈, "정보 프라이버시의 향후 연구방향 도출을 위한 선행연구 분석: 온라인상에서 정보 프라이버시 염려를 중심으로", 정보화정책, 제16권, 제2호, 2009, pp. 3-26.
- 임명성, "개인정보 유출 사고 후 웹사이트 가입 지속 및 프라이버시 무관심에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 디지털정책연구, 제11권, 제1호, 2013, pp. 107-119.
- 임명성, 신용재, "온라인 서비스 기업에서 개인정보 유출 후 인터넷 사용자의 가입지속의도에 영향을 미치는 요인에 대한 탐색적 연구", 서비스경영학회지, 제15권, 제2호, 2014, pp. 251-283. https://doi.org/10.15706/JKSMS.2014.15.2.011
- 장원창, 신일순, "아이핀(i-PIN)의 가치창출효과 추정", 한국IT서비스학회지, 제12권, 제2호, 2013, pp. 185-193. https://doi.org/10.9716/KITS.2013.12.2.185
- 장원창, 신일순, "인터넷 이용자의 개인정보처리방침에 대한 인지 및 확인과 온라인 거래 행동", 정보보호학회논문지, 제22권, 제6호, 2012, pp. 1419-1427. https://doi.org/10.13089/JKIISC.2012.22.6.1419
- 정원섭, "프라이버시와 공공선", 철학과 현실, 2010, pp. 179-189.
- 허정, 김승현, 차남준, 황준석, "정보 프라이버시 관련 이용자 태도 및 행동 연구: 지급결제 서비스 중심으로", 정보사회와 미디어, 제17권, 제3호, 2016, pp. 75-97.
- Acquisti, A. and J. Grossklags, "Privacy and rationality in individual decision making", IEEE Security & Privacy, Vol.3, No.1, 2005, pp. 26-33. https://doi.org/10.1109/MSP.2005.22
- Acquisti, A., "Privacy in electronic commerce and the economics of immediate gratification", Proceedings of the 5th ACM Electronic Commerce Conference, 2004, pp. 21-29.
- Ajzen, I., From Intentions to Actions: A Theory of Planned Behavior, Springer: Heidelberg, 1985.
- Baek, Y. M., "Solving the privacy paradox: A counter-argument experimental approach", Computers in Human Behavior, Vol.38, 2014, pp. 33-42. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.05.006
- Baek, Y. M., E. M. Kim, and Y. Bae, "My Privacy is okay, but theirs is endangered: Why comparative optimism matters in online privacy concerns", Computers in Human Behavior, Vol.31, 2014, pp. 48-56. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.10.010
- Belanger, F. and R. E. Crossler, "Privacy in the digital age: A review of information privacy research in information systems", MIS Quarterly, Vol.35, No.4, 2011, pp. 1017-1041. https://doi.org/10.2307/41409971
- Blank, G., G. Bolsover, and E. Dubois, A New Privacy Paradox, Working paper, University of Oxford, Global Cyber Security Capacity Centre, 2014.
- Brandimarte, L., A. Acquisti, and G. Loewenstein, "Misplaced confidences privacy and the control paradox," Social Psychological and Personality Science, Vol.4, No.3, 2013, pp. 340-347. https://doi.org/10.1177/1948550612455931
- Buchanan, T., C. Paine, A. N. Joinson, and U. Reips, "Development of measures of online privacy concern and protection for use on the internet", Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol.58, No.2, 2007, pp. 157-165. https://doi.org/10.1002/asi.20459
- Buck, C., C. Horbel, C. C. Germelmann, and T. Eymann, "The unconscious app consumer: Discovering and comparing the information seeking patterns among mobile application consumers", Proceedings of the 2014 European Conference on Information Systems, 2014.
- Cho, H., J. S. Lee, and S. Chung, "Optimistic bias about online privacy risks: testing the moderating effects of perceived controllability and prior experience", Computers in Human Behavior, Vol.26, No.5, 2010, pp. 987-995. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.02.012
- Dinev, T. and P. Hart, "An extended privacy calculus model for e-commerce transactions", Information Systems Research, Vol.17, No.1, 2006, pp. 61-80. https://doi.org/10.1287/isre.1060.0080
- Fishbein, M. and I. Ajzen, Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research, Addison-Wesley, 1975.
- Flender, C. and G. Muller, "Type Indeterminacy in privacy decisions: The privacy paradox revisited", in J. R. Busemeyer, F. Dubois, A. Lambert-Mogiliansky, and M. Melucci (eds.), Quantum Interaction, Spinger, Heidelberg, 2012, pp. 148-159.
- Horne, D. R., P. A. Norberg, and A. C. Ekin, "Exploring consumer lying in information-based exchanges", The Journal of Consumer Marketing, Vol.24, No.2, 2007, pp. 90-99. https://doi.org/10.1108/07363760710737094
- Hughes-Roberts, T., "Privacy and social networks: Is concern a valid indicator of intention and behavior", Proceedings of International Conference on Social Computing, 2013, pp. 909-912.
- Hui, K., H. H. Teo, and S. T. Lee, "The value of privacy assurance: An exploratory field experiment", MIS Quarterly, Vol.31, No.1, 2007, pp. 19-33. https://doi.org/10.2307/25148779
- Jiang, A., C. S. Heng, and B. C. F. Choi, "Privacy concerns and privacy-protective behavior in synchronous online social interaction", Information Systems Research, Vol.24, No.3, 2013, pp. 579-595. https://doi.org/10.1287/isre.1120.0441
- Kehr, F., D. Wentzel, and P. Mayer, "Rethinking the privacy calculus: On the role of dispositional factors and affect", Proceedings of the 34th International Conference on Information Systems, 2013.
- Keith, M. J., S. C. Thompson, J. Hale, P. B. Lowry, and C. Greer, "Information disclosure on mobile devices: Re-examining privacy calculus with actual user behavior", International Journal of Human-Computer Studies, Vol.71, 2013, pp. 1163-1173. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2013.08.016
- Kokolakis, S., "Privacy attitudes and privacy behaviour: A review of current research on the privacy paradox phenomenon", Computer & Security, Vol.64, 2017, pp. 122-134. https://doi.org/10.1016/j.cose.2015.07.002
- Lanier, C. D. and A. Saini, "Understanding consumer privacy: A review and future direction", Academy of Marketing Science, Vol.12, No.2, 2008, pp. 1-45.
- Li, Y., "Empirical studies on online information privacy concerns: Literature review and an integrative framework", Communications of the Association for Information Systems, Vol.28, 2011, pp. 453-496. https://doi.org/10.17705/1CAIS.02828
- Li, Y., "Theories in online information privacy research: A critical review and an integrated framework", Decision Supports Systems, Vol.54, 2012, pp. 471-481. https://doi.org/10.1016/j.dss.2012.06.010
- Lutz, C. and P. Strathoff, "Privacy concerns and online behavior-not so paradoxical after all? Viewing the privacy paradox through different theoretical lenses", Working Paper, BI Norwegian Business School, 2014.
- Malheiros, M., S. Preibusch, M. A. Sasse, "Fairly truth: The impact of perceived effort, fairness, relevance, and sensitivity on personal data disclosure", Proceedings of Sixth International Conference on Trust & Trustworthy Computing, 2013.
- Malhotra, N. K., S. S. Kim, and J. Agarwal, "Internet users' information privacy concerns (IUIPC): The construct, the scale, and a causal model", Information Systems Research, Vol.15, No.4, 2004, pp. 336-355. https://doi.org/10.1287/isre.1040.0032
- Metzger, M. J., "Communication privacy management in electronic commerce", Journal of Computer-Mediated Communication, Vol.12, 2007, pp. 335-361. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00328.x
- Norberg, P. A., D. R. Horne, and D. A. Horne, "The privacy paradox: Personal information disclosure intentions versus behaviors", The Journal of Consumer Affairs, Vol.41, No.1, 2007, pp. 100-126. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2006.00070.x
- Potzsch, S., "Privacy awareness: A means to solve the privacy paradox?", Proceedings of IFIP International Federation for Information Processing, 2009, pp. 226-236.
- Preibusch, S., "Guide to measuring privacy concern: Review of survey and observational instruments", International Journal of Human-Computer Studies, Vol.71, 2013, pp. 1133-1143. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2013.09.002
- Schuman, H. and Johnson, M. P., "Attitudes and behavior", Annual Review of Sociology, Vol.2, 1976, pp. 161-207. https://doi.org/10.1146/annurev.so.02.080176.001113
- Smith, H. J., T. Dinev, and H. Xu, "Information privacy research: An interdisciplinary review", MIS Quarterly, Vol.35, No.4, 2011, pp. 989-1015. https://doi.org/10.2307/41409970
- Staddon, J., A. Acquisti, and K. LeFevre, "Self-reported social network behavior: Accuracy predictors and implications for the privacy paradox", Proceedings of International Conference on Social Computing, 2013, pp. 295-302.
- Utz, S. and N. C. Kramer, "The privacy paradox on social network sites revisited: The role of individual characteristics and group norms", Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, Vol.3, No.2, 2009, pp. 1-10.
- Wallace, W. I., "Metatheory, conceptual standardization, and the future of sociology", In Ritzer, G.(ed.), Metatheorizing, Sage: New York, 1992, pp. 53-68.
- Wicker, A. W., "Attitudes versus actions: The relationship of verbal and overt behavioral responses to attitude objects", Journal of Social Issues, Vol.25, 1969, pp. 41-78. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1969.tb00619.x
- Xu, H., X. R. Luo, J. M. Carroll, and M. B. Rosson, "The personalization privacy paradox: An exploratory study of decision making process for location-aware marketing", Decision Support Systems, Vol.51, No.1, 2011, pp. 42-52. https://doi.org/10.1016/j.dss.2010.11.017
- Youn, S., "Determinants of online privacy concern and its influence on privacy protection behaviors among young adolescents", Journal of Consumer Affairs, Vol.43, No.3, 2009, pp. 389-418. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2009.01146.x
- Zefeiropoulou, A. M., D. E. Millard, C. Webber, and K. O'Hara, "Unpicking the privacy paradox: Can structuration theory help to explain location-based privacy decisions?", Proceedings of the 5th Annual ACM Web Science Conference, 2013, pp. 463-472.
- Zhao, L., Y. Lu, and S. Gupta, "Disclosure intention of location-related information in location-based social network service", International Journal of Electronic Commerce, Vol.16, No.4, 2012, pp. 53-89. https://doi.org/10.2753/JEC1086-4415160403