DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Study on Calculator in Mathematics Educations Between Korea and Singapore

수학 수업 중 계산기 사용에 대한 한국과 싱가포르의 교육 비교

  • Received : 2018.08.07
  • Accepted : 2018.08.31
  • Published : 2018.09.30

Abstract

Debates of calculators in mathematics lessons sometimes have happened in both countries that students rarely use calculators in math lessons including Republic of Korea and countries that students usually use calculators in math lessons. Korea has tried to activate usage of calculators in math lessons as the revision of national math curriculums and the development the strategies to support schools and math teachers. On the other hand, Singapore has the different educational strategies to use calculators in math lessons, but students have higher math achievements in TIMSS and interests in math lessons than Korea. This study intended to study the difference between Korea and Singapore on the usage of calculators in math lessons. To accomplish this, the study compared math curriculums of two countries on the usage of calculators and analysed TIMSS 2015 related with the survey items about calculators in math lessons. This study results in some suggestions that we should do in oder to use calculators in math lessons effectively.

우리나라는 수학 수업에서 계산기를 사용하도록 하기 위하여 수학과 교육과정을 개정하고, '수학교육 선진화 방안(2012)'과 '제2차 수학교육 종합계획(2015)'을 시행하는 등의 수학 수업에서 계산기 사용을 활성화하기 위한 노력을 기울이고 있다. 하지만 수학 수업에서 계산기를 잘 사용하지 않는 우리나라뿐만 아니라 수학 수업에서 계산기를 많이 활용하는 나라에서도 수학 수업 중 계산기 사용에 대한 논쟁이 제기된다는 점에서, 수학 수업에서 계산기 사용 실태를 정확하게 분석할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 우리나라의 수학 수업에서의 계산기 사용에 대한 실태를 확인하고 교수학습에 대한 시사점을 얻기 위하여, 수학 수업에서의 계산기 사용에 대한 우리나라와 싱가포르의 교육을 비교하고자 하였다. 싱가포르는 수학 수업에서 계산기를 우리나라와 다른 양상으로 사용하고 있으면서도 수학 성취도와 수학 흥미가 높은 나라로, 우리나라 수학 교육에 시사점을 얻기 위하여 비교할만한 가치가 있기 때문이다. 이를 위하여 두 국가의 수학과 교육과정 문서를 계산기 사용에 대한 문구를 중심으로 비교하고, 두 국가의 수학 수업에서의 계산기 사용 실태를 TIMSS 2015 결과를 중심으로 분석하여, 수학 수업 중의 계산기 사용에 대한 시사점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 강주석, 김구연, 전미현(2017). 수학수업에서의 그래핑 계산기 활용에 대한 교사들의 인식 조사. 한국학교수학회논문집, 20(4), 537-560.
  2. 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제2011-361호.
  3. 교육과학기술부(2012). 수학교육 선진화 방안. 교육과학기술부.
  4. 교육부(1992). 국민학교 교육과정. 교육부 고시 제1992-12호.
  5. 교육부(1997). 초등학교 교육과정. 교육부 고시 제1997-15호.
  6. 교육부(2015a). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호.
  7. 교육부(2015b). 제2차 수학교육 종합계획. 교육부.
  8. 교육인적자원부(2007). 초등학교 교육과정. 교육인적자원부 고시 제2007-79호.
  9. 김진환, 조정수(2010). CAS의 도구발생과 수학 지식의 발견 관점에서 고찰한 일차함수의 합성 성질 탐구. 한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집, 24(3), 611-626.
  10. 류성림 (2010). 미국 초등수학교과서의 계산기 활용 실태와 방안에 대한 분석. 한국수학교육학회지시리즈E:수학교육 논문집, 24(1), pp. 1-27.
  11. 박교식 (1998). 우리나라 초등학교 수학교육에 적용 가능한 계산기 활용 방안 연구. 대한수학교육학회 논문집, 8(1), 237-249.
  12. 상경아, 곽영순, 박지현, 박상욱(2016). 수학.과학 성취도 추이 변화 국제비교연구: TIMSS 2015 결과 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2016-15-1.
  13. 안병곤 (2005). 초등수학에서 계산기 활용에 대한 효과 분석. 학교수학, 7(1), 17-32.
  14. 이유빈, 조정수(2010). 그래핑 계산기를 활용한 함수단원의 수업과 중학생의 학업성취도와 수학적 태도의 변화. 한국수학교육학회 2010년도 제44회 전국수학교육연구대회 학술대회논문집, 127-143.
  15. 이헌수, 박종률, 이광호(2009). 그래핑 계산기와 CBL을 활용한 1차 함수 탐구-초등 영재아를 중심으로 한 사례연구-. 한국학교수학회논문집, 12(3), 347-364.
  16. 이화영, 장경윤(2015). 인지적 도구로서의 사칙계산기 활용. 학교수학, 17(2), 157-178.
  17. 조정수(2011). CAS 그래핑 계산기의 임베디드 시각화를 통한 함수의 극한 지도 방안 탐색 한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집, 25(1), 63-78. https://doi.org/10.7468/JKSMEE.2011.25.1.063
  18. 한세호, 장경윤(2009). 고등학교 수학 문제해결에서 CAS의 도구발생. 학교수학, 11(3), 527-546.
  19. Chazan, D., Leavy, A. M., Birky, G., Clark, K., Lueke, M., McCoy, W., et al. (2007). What NAEP can (and cannot) tell us about performance in algebra. In P. Kloosterman & J. F. Lester (Eds.), Results and interpretations of the 2003 mathematics assessment of the National Assessment of Educational Progress. Reston, VA:National Council of Teachers of Mathematics.
  20. Collars, C., Koay, P. L., Lee, N. H., Ong, B. L., & Tan, C. S. (2018). Shaping maths coursebook 6B. Marshall Cavendish Education.
  21. Ellington, A. J. (2003). A meta-analysis of the effects of calculators on students' achievement and attitude levels in precollege mathematics classes. Journal of Research in Mathematics Education, 34, 433-463. https://doi.org/10.2307/30034795
  22. IEA(2016). TIMSS 2015 user guide for the international database supplement 1: International version of the TIMSS 2015 context questionnaire. Retrieved June, 15, 2018 from http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/
  23. Heller, J. I., Curtis, D. A., Jaffe, R., & Verboncoeur, C. J. (2005) Impact of handheld graphing calculator use on student achievement in algebra 1. Oakland, CA: Heller Research Associates.
  24. Ministry of Education, Singapore (2006a). Mathematics Syllabus Primary. Curriculum Planning and Development Division.
  25. Ministry of Education, Singapore (2006b). Secondary Mathematics Syllabuses. Curriculum Planning and Development Division.
  26. Ministry of Education, Singapore (2012a). Mathematics Syllabus Primary one to six. Curriculum Planning and Development Division.
  27. Ministry of Education, Singapore (2012b). Mathematics Syllabus Secondary one to four. Curriculum Planning and Development Division.
  28. Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., & Hooper, M.(2016). TIMSS 2015 International Results in Mathematics. Retrieved June, 15, 2018 from http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/international-results/
  29. Scheuneman, J., & Camera, W. J. (2002) Calculator Use and the SAT(R) I Math. (Report No. RN-16). New York, NY: College Board.
  30. Sheets, C. L. (2007). Calculators in the classroom: Help or hindrance? Action Research Projects. 33. Retrieved June, 15, 2018 from http://digitalcommons.unl.edu/mathmidactionresearch/33
  31. Wolfe, E. W. (2010). What impact does calculator use have on test results? Test, Measurement & Research Services Bulletin, 14, 1-6.
  32. http://www.timss2015.org
  33. http://news.donga.com/3/all/20120119/43419783/1
  34. https://www.bbc.com/news/education-20259382
  35. https://www.gov.uk/government/news/use-of-calculators-in-primary-schools-to-be-reviewed

Cited by

  1. 한국, 호주, 핀란드의 수학 교과서에서 삼각법 영역 비교 vol.34, pp.3, 2020, https://doi.org/10.7468/jksmee.2020.34.3.393