Abstract
The purpose of this study is to analyze the 'Scenery of the Urban Residence' represented in Korean films of the liberation period. It is assumed that public films reflect the human activities, residential culture and cityscape of those days. For the analysis, a pool of 7 Korean films from 1946 till 1949 was constructed. In these films, the sceneries of the urban life were represented as the following: 1) The western-style architectural spaces, such as cultural residence and apartment were emphasized to reflect the longing and curiosity of the general public for modern culture and lifestyle. 2) The cityscape including a narrow alley, crossroads and modern buildings was intentionally represented to express visually the city of Seoul under the slow wave of modernization.
본 연구의 목적은 해방기(1945~1950)의 한국 영화에 대한 분석을 통하여 도시의 주거풍경을 고찰하는 것이다. 이는 문화적 산물인 영화가 당대의 인간 행위, 주거문화, 도시풍경 등을 반드시 투영한다는 점을 전제로 진행되었다. 고찰을 위해 1946년부터 1949년까지에 해당하는 7편의 작품들이 선정되었으며, 각 영화의 장면들과 등장인물의 대사, 관련 신문기사나 평론, 시나리오 등이 종합적으로 분석되었다. 영화 속에서 도시주거풍경은 크게 2가지로 나타났다. 첫째, 사회문화적 혼란 속에서도 아파트나 문화주택 등 서구적 주거공간들이 조명되었는데, 이는 일반 대중의 동경과 호기심을 반영한 결과였다. 둘째, 서울 도심의 구석구석이 의도적으로 비추어졌는데, 이는 해방 직후의 혼란 속에서 서서히 안정을 찾아가고 있는 장안의 모습이 그대로 담긴 것이며 서울의 풍경 자체가 관객들에게 전시물이었다.