DOI QR코드

DOI QR Code

A Reflection Study on the Teachers' Accreditation Examination in China

중국 교사 자격증 취득 시험에 대한 반성적 성찰

  • Received : 2018.06.16
  • Accepted : 2018.07.13
  • Published : 2018.09.30

Abstract

This study aims to summarize characteristics of teacher certification system in China and identify its problems and improvement directions through the analysis of examination contents and examination conditions and so on. The teacher certification examination in China, including written examination and interview, is dominated by Ministry of Education. And all districts and departments put into practice according to their own characteristics and practical situations. Without distinction between normal university students and non-normal university students, only when all specific conditions are met could candidates sit for the examination. Problems of teacher certification examination are as following. The limitation of examination conditions focus on educational requirements and some basic conditions, the negligence of educational experience and practical ability, and interview tends to become apparent and formalistic.

이 연구는 중국 현행 교사자격증 취득 시험과 관련된 특징과 문제를 살펴봄으로써 개선 방향을 제시하는데 목적을 두고 있다. 이 연구 목적을 달성하기 위하여 교사자격증 취득 시험과 관련된 필기시험과 면접시험의 응시 조건, 시험 내용 등을 분석하였고, 그 특징과 문제점을 알아보았다. 중국 교사자격증 시험은 교육부 확정 각 지역 실행하여, 필기시험과 면접시험을 포함하고 있어, 사범생과 비사범생을 구별하지 않고 심신 조건과 학력 조건을 만족시키는 사람들은 누구나 참가할 수 있다. 필기시험에서 기본적으로 종합 소질, 교육교학지식과 능력, 교과목 지식과 교학 능력 3과목이 포함되어 있어, 면접시험은 주로 응시자의 기본 소양과 교학 설계, 실시, 평가 등의 교학 기본 기능을 고찰한다. 중국 교사자격증 시험에 대한 문제는 주로 3 가지로 여길 수 있다. 첫째, 응시 조건에서 학력 조건을 중점으로 낮게 요구하고 국적 및 사상을 기본 조건으로 요구하는 것에 대한 한계도 존재한다. 둘째, 교육 실천 능력을 경시하여 필기시험에 의한 교사 자격을 고찰할 뿐이다. 셋째, 면접시험은 합리적이지 않고 표면화가 되어 형식에 그친다.

Keywords