DOI QR코드

DOI QR Code

The Relation between Meaning Making about Process of Achieving Long Term Goals and Subjective Well-being in College Students: Mediating Effects of Meaning in Life

대학생의 장기 목표 추구 과정에서 의미 부여와 주관적 안녕감과의 관계: 삶의 의미의 매개효과

  • Jo, Seol-ae (Dept. Psychology, Social Science Bldg, Pusan National Univ.) ;
  • Chong, Young-sook (Dept. Psychology, Social Science Bldg, Pusan National Univ.)
  • Received : 2017.11.29
  • Accepted : 2018.01.12
  • Published : 2018.02.28

Abstract

The aim of the study was to explore the mediating effect of meaning in life on the relationship between meaning making about process of achieving long term goals and happiness. 180 college students completed the open questionnaire about personal long life goal, also rated the scales of meaning making, meaning in life and subjective well-being. The correlation analysis, hierarchical regression analysis, and sobel test were examined. The results as followed. First, meaning making, meaning in life and happiness were positive correlated. Second, the relationship between meaning making about process achieving long term goals and happiness was completely mediated by meaning in life. The finding suggested that meaning making and meaning in life can help to enhance happiness in college students. Also the results supported that meaning in life was important factor that affects subjective well-being in Koran college students. Finally, the limitations were suggested for future research.

본 연구는 장기 목표 추구 과정에서 의미 부여가 주관적 안녕감에 미치는 영향에서 삶의 의미의 매개 효과를 알아보고자 하였다. 부산 소재 대학생 180명을 대상으로 각자의 장기 목표가 무엇인지 개방형 질문에 대한 답변을 하도록 하고, 목표를 추구하는 과정에서의 의미부여와 삶의 의미 및 주관적 안녕감에 대해 설문조사를 실시하였다. 자료분석은 상관 분석, 위계적 회귀분석을 이용한 매개효과 검증 및 sobel test를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 상관 분석 결과 의미 부여, 삶의 의미 및 행복은 서로 정적 상관을 나타냈다. 둘째, 회귀분석 및 Sobel test 결과, 장기 목표 추구 과정의 의미 부여가 행복에 미치는 영향에서 삶의 의미는 완전 매개 효과를 가지는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 학생이 장기 목표를 추구하는 과정에서 의미 부여를 하는 것이 전반적인 삶의 의미를 증진시키는 것 뿐 아니라 대학생의 주관적 안녕감을 높이는 데 도움이 됨을 시사한다. 또한 삶의 의미가 대학생의 주관적 안녕감에 매우 중요한 요인임을 보여준다. 마지막으로 후속 연구를 위한 제한점이 논의되었다.

Keywords