DOI QR코드

DOI QR Code

Issues in Ancient Metal Wire Inlay: A Case Study of Relics from Baekje

고대 금속 선상감 기법의 쟁점과 그 해석 - 백제 선상감 자료를 중심으로 -

  • Choi, Gieun (Curatorial Affairs Division, Gyeongju National Museum)
  • 최기은 (국립경주박물관 학예연구실)
  • Received : 2018.09.25
  • Accepted : 2018.11.21
  • Published : 2018.11.30

Abstract

Ancient metal objects with inlaid designs were mainly decorated using the wire inlay technique in which "V"- or "U"-shaped grooves were cut in a metal object and then filled with gold or silver. Previous studies on ancient metal objects featuring wire inlay generally attempted to ascertain the inlay techniques applied by examining photomicroscopes acquired during conservation treatment. However, they had limitations when examining wire inlay technique to the minute details. Wire inlay technique can be better investigated by enlarging X-ray films of relics using stereoscopic microscopy under transmitted light. The core processes of the wire inlay technique involve cutting grooves using a chisel and creating the inlay wires, but researchers hold varying opinions about the two processes. This study analyzed the entirety of the materials able to shed light on the main processes applied in Baekje wire inlay by examining X-ray films of relics through stereoscopic microscopy. This exhaustive research revealed that two types of techniques were used for wire inlay during the Baekje period. One is a plastic process of engraving dotted lines using a chisel and is found mostly in objects from the Cheonan and Gongju areas. The other is a cutting process that incises fine lines and was used mostly in relics from the Osan, Seosan, and Wanju areas. It is likely that the Baekje wire inlay techniques feature regional differences because the respective techniques were used or introduced by different groups of people.

고대 금속 상감기법은 선상감이 주류를 이루며, 철을 바탕금속으로 하여 'V'자형 또는 'U'자형 등의 홈을 판 후, 금, 은 등의 상감 재료를 감입하여 제작된다. 고대의 금속 선상감에 대한 기존 연구는 보존처리 과정 중에서 조사된 유물의 현미경 사진 등을 기반으로 하여 제작기법을 유추해 왔지만, 선상감기법의 미시적 조사에는 한계가 있다. 따라서 선상감기법의 조사는 기존의 방식과 더불어, 실체현미경을 활용하여 투과광하에서 X-선 필름을 확대 사진촬영하는 방식이 훨씬 유효한 방법이었다. 그리고 선상감의 제작 공정 중 가장 핵심적인 기술은 '정을 이용하여 홈을 파는 공정'과 '상감선을 만드는 공정'으로 연구자 간의 쟁점도 이러한 2가지 공정에서 차이를 보인다. 따라서 실체현미경을 활용한 X-선 필름 판독 등을 통해 핵심 공정에 대한 백제 선상감 자료를 전수조사한 결과, 백제 선상감 자료는 크게 소성가공의 축조기법을 기반으로 하는 천안·공주지역의 계통과 절삭가공의 모조기법을 기반으로 하는 오산·서산·완주지역의 계통으로 양분되는 것으로 조사되었다. 그리고 이러한 상감 기술의 계통적 구분은 제작 집단 또는 이입 루트의 이원화에 의해 기인된 결과로 해석하였다.

Keywords

References

  1. 정동찬.윤용현, 겨레과학인 우리공예 III, 민속원, 서울, (2010).
  2. 李午憙.金邱軍 共著, 三國時代의 鐵製象嵌技法에 관한 科學的 硏究, 서울, (1992).
  3. 西山要一.山口誠治.李午憙, 日韓古代象嵌遺物の基礎的研究(一) -日韓文化交流の源点をさぐる-, 靑丘学術論集 第9集, 財團法人 韓國文化研究振興財團, (1996).
  4. 西山要一.山口誠治.李午憙, 日韓古代象嵌遺物の基礎的研究(二) -韓國古代鐵製象嵌技法および材質についての科学的研究-, 靑丘学術論集 第10集, 財團法人 韓國文化研究振興財團, (1997).
  5. 魏光徹, 韓半島 出土 鐵製象嵌大刀에 관한 硏究, 翰林大學校 大學院 史學科, 文學碩士學位論文, (2002).
  6. 鈴木 勉, 金工技術から見ゐ南北朝.百濟.倭の交涉, 文化財と技術 第6号, (2014).
  7. 鈴木 勉, 日本古代象嵌技術の起源と展開, 文化財と技術 第8号, (2017).
  8. 崔基殷, 製作技法分析からみた百濟象嵌資料の系統とその解釋, 文化財と技術 第8号, (2017).
  9. 西山要一, 文子の書かれた大刀-象嵌銘文大刀, 考古学と自然科学, 第31.32号, (1996).
  10. 임지영, 고대 금속상감에 관한 시론, 고고광장 18, (2016).
  11. 尾崎誠, 岸和田市風吹山古墳出土金属製品の保存処理, 創立三十周年記念誌, 元興寺文化財研究所, (1997).
  12. 宋應星(崔炷 주역), 天工開物, 傳統文化社, 서울, (1997).
  13. 김문정.변지선, 입사장, 민속원, 서울, (2008).
  14. 李知炫.崔基殷.金成坤, 百濟 金銅帽冠의 製作技法 硏究 -結構方法 및 彫金技法을 중심으로- , 百濟의 冠, 국립공주박물관, 공주, (2011).
  15. 崔基殷.金成坤, 百濟 銀花冠飾의 製作方式에 대한 一檢討, 百濟의 冠, 국립공주박물관, 공주, (2011).