m-Bizmaker를 활용한 앱 프로그래밍 교육이 학습몰입 및 학습만족도에 미치는 영향

The Effect of Learning Flow and Learning Satisfaction from App Programming Education Using m-Bizmaker

  • 한순재 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김성식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • 투고 : 2018.01.30
  • 심사 : 2018.03.12
  • 발행 : 2018.03.31

초록

본 연구는 m-Bizmaker를 활용한 앱 프로그래밍 교육이 특성화고등학교 학생의 학습몰입 및 학습만족도에 미치는 영향을 분석해봄으로써 앱 프로그래밍 교육에 대한 방안을 제시하는 것에 목적이 있다. 현재 일선 학교에서는 SW선도학교를 중심으로 컴퓨팅사고력을 증진하기 위한 SW교육이 활발하게 진행되고 있으며 다양한 SW교육 방법들이 적용되고 있다. 특히, 앱 프로그래밍 교육이 학습 성과를 나타내기 위해서는 학습자의 학습몰입이 필요하며 학습만족도가 높아야 앱 프로그래밍 교육이 지속될 수 있을 것이다. 이에 앱 저작도구의 하나인 m-Bizmaker를 활용한 앱 프로그래밍 학습 내용을 수업에 적용해 본 결과 학습몰입의 일부 요인(통제감, 자의식의 상실)과 학습만족도 증진에 유의미함이 입증되어 특성화고등학교 학생의 앱 프로그래밍 교육 방안으로 적절함을 알 수 있었다.

This study aims to present a method for app programming education by analyzing the effect of Learning Flow and Learning Satisfaction from app programming education using m-Bizmaker in specialized high school students. Currently, SW education to increase computational thinking is actively carried out in schools that are leading SW education school and various SW education methods are being applied. In particular, the app programming education could continue when the learner is engaged in Learning Flow and Learning Satisfaction with the learning. And according to survey results, it has been proved that the app programming education using m-Bizmaker is effective to improve some factors of Learning Flow(control sense, loss of consciousness) and Learning Satisfaction in specialized high school students.

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