DOI QR코드

DOI QR Code

물류환경변화에 따른 부산항 운영사 재구성효과에 관한 실증연구

A Study on the Reconfiguration Effect of Busan Port Operator in Logistics Environment

  • 박호철 (부산항만공사 운영기획실) ;
  • 이성윤 (가야대학교 항만물류학과) ;
  • 안기명 (한국해양대학교 해운경영학부)
  • Park, Ho-Chul (Operation Planning Office, Busan Port Authority) ;
  • Lee, Sung-Yhun (School of Port and Logistics, Kaya University) ;
  • Ahn, Ki-Myung (Division of Shipping Management, Korea Maritime and Ocean University)
  • 투고 : 2018.10.10
  • 심사 : 2018.10.12
  • 발행 : 2018.12.31

초록

부산항 '컨'터미널 운영문제점을 요약하면, 부산항 '컨'터미널 운영에 글로벌 선사의 미참여로 인한 환적화물 감소우려가 가장 높고 국적선사의 자가터미널 미확보로 인한 국적선사 경쟁력 약화우려, 금융투자자의 '컨'터미널 운영으로 인한 항만운영과 투자 미비로 인한 운영상 문제점 발생 그리고 다수 '컨'터미널 운영사로 인한 타부두 이송비용(ITT) 추가 발생과 비효율적인 선석활용문제가 높게 인식되고 있다. 이러한 문제점을 해소하기 위한 부산항 '컨'터미널 재구성방안으로, 환적물동량 증대에는 글로벌 선사의 참여가 가장 영향력있는 방안으로 인식되고 그 다음으로 국적선사 자가 '컨'터미널 확보로 나타나고 있다. 항만효율성 제고효과에는 '컨'터미널 통합이 가장 영향력있는 방안이고 그 다음으로 글로벌 선사 참여방안과 BPA 단일운영체제방안으로 인식하고 있다. 국적선사 서비스 경쟁력 제고효과에는 국적선사 자가 '컨'터미널 확보방안이 가장 영향력있는 방안이고 그 다음으로 역시 글로벌 선사의 터미널 운영에 참여 방안으로 나타나고 있다. 항만공공성 제고효과에는 BPA 단일운영체제방안이 가장 영향력있는 방안이고 그 다음으로 글로벌 선사 참여방안으로 인식하고 있어 부산항 경쟁력 제고와 공공성 확보를 위해서는 글로벌 선사의 항만 참여를 정책적으로 고려할 필요가 있다. 글로벌 선사의 참여방안과 터미널 통합방안 그리고 BPA 단일 운영체제방안은 부산항 강점요인간의 상호작용효과로 환적화물 증대 매우 긍정적으로 영향을 미치는 것으로 나타나고 있으며, 항만효율성 제고에는 터미널 통합방안과 강점요인 간에 상호작용효과가 긍정적인 영향을 미치고 있다. 따라서, 부산항의 강점을 최대한도로 활용하여 환적화물을 증대시키기 위해서는 '컨'터미널 운영에 글로벌 선사를 참여시키고 선석활용을 극대화하기 위해서는 터미널을 통합하며 BPA 단일운영체제방안이 터미널 관리에 효율적인 것으로 시사하고 있다.

The probability of T/S cargo volume to decrease is the most notable problem associated with inappropriate mix of terminal operators in Busan port. Other problems include, the deterioration of the national carriers' competitiveness from non-operation of own terminal, excessively high proportion of financial operators in the engagement of operation which may result in their passiveness in timely investment, additional cost burden to carriers' in the handling inter-terminal T/S cargo transportation and inefficiency in terminal operation by the multiplicity of operators proved to be same recognized as so through the analysis. Therefore, in order to provide solutions for the problems and to strengthen Busan port's competitiveness, this research suggests the restructuring of operators mix as follows. To achieve sustainable growth of T/S cargo, global carriers' participation in terminal operation should be of utmost priority. To enhance the operational efficiency, the operators should be integrated. Similarly, the integration of operators will play a key role in verifying that national carriers' own terminal operation is an important factor in raising its competence. Finally, BPA's active engagement in the entire operation of port is also critical in public-oriented operation of the port. Whereas in the interactive analysis by taking the merits of Busan port into consideraion, global carrier's participation in operation, integration of operators and BPA's engagement in operation proved to contribute to the increase of T/S cargo and strengthening of operational efficiencies of Busan port.

키워드

GHMHD9_2018_v42n6_507_f0001.png 이미지

Fig. 1 Research model

Table 1 Operating condition of busan port GTO

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0001.png 이미지

Table 2 World 6 GTO current situation

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0002.png 이미지

Table 3 Global carrier operator current situation

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0003.png 이미지

Table 4 Financial operator current situation

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0004.png 이미지

Table 5 Owner of busan container terminal

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0005.png 이미지

Table 7 Survey status of response companies

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0006.png 이미지

Table 8 Descriptive statistics for Busan Port Problem

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0007.png 이미지

Table 9 Descriptive statistics for busan port reorganization scheme

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0008.png 이미지

Table 10 Descriptive statistics for busan port strong factor

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0009.png 이미지

Table 11 Descriptive statistics for performance of busan port reorganization plan

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0010.png 이미지

Table 12 Factor analysis of busan port reorganization plan & strong factor

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0011.png 이미지

Table 13 Multi-regression model fitness

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0012.png 이미지

Table 14 Multi-regression analysis results

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0013.png 이미지

Table 15 Moderated multi-regression model fitness

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0014.png 이미지

Table 16 Moderated multi-regression analysis results

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0015.png 이미지

Table 17 Moderated multi-regression model fitness

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0016.png 이미지

Table 18 Moderated multi-regression analysis results

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0017.png 이미지

Table 18 Moderated multi-regression model fitness

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0018.png 이미지

Table 20 Moderated multi-regression model fitness

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0019.png 이미지

Table 6 of container terminal operator

GHMHD9_2018_v42n6_507_t0020.png 이미지

참고문헌

  1. Ahn, K. M., Kim, S. Y., Choo, Y. G. and Kim, I. S.(2008, 10),"Analysis on relationship between operating problems and competitiveness of Busan container terminals", Journal of Korean Navigation and Port Research, Vol. 34, No. 8, pp. 667-674.
  2. Ahn, K. M., Choo, Y. G. and Lee, K. S.(2010),"Relationship Analysis between Incentive Factor and Integration Effect of Container Terminal by SEM", Journal of Korean Navigation and Port Research, Vol. 34, No. 3, pp. 235-242. https://doi.org/10.5394/KINPR.2010.34.3.235
  3. Busan Port Authority(2018), Internal data & port operation, www.busanpa.com.
  4. Choo, Y. G. and Ahn, K. M.(2009),"A Study on the Container Terminal Concentration for Busan Port", Journal of Korea Port Economic Association, Vol. 25, No. 3, pp. 1-14.
  5. Drewry(2017), Global Container Terminal Operators Annual Review and forecast Annual Report.
  6. Gil, K. S.(2009),"A Study on the Improvement of Competitiveness of Korea container terminals", Maritime Logistics Study, Vol. 2, KMI.
  7. Jun, S. P., Ahn, K. M. and Yoon, J. H.(2016),"A Study on the Moderated Effect of the Stabilization Factor and Cargo-Rate Approval in Busan Port Container Terminal Cargo Market", Journal of Korea Port Economic Association, Vol. 32, No. 4, pp. 89-107.
  8. Kim, H. D. and Ahn, K. M.(2005),"Review on Mega-trends in shipping and port & its implication', International Journal of Navigation and Port Research, Vol. 29, No. 7, pp. 635-640. https://doi.org/10.5394/KINPR.2005.29.7.635
  9. Lim, J. A., Ahn, K. M., Rim, I. K. and Lee, S. Y. (2009), "Co-opetition Strategy for the Balanced Development of Busan Port", Journal of Korean Navigation and Port Research, Vol. 33, No. 4, pp. 263-270. https://doi.org/10.5394/KINPR.2009.33.4.263
  10. Rim, I. K., Kim, M. J. and Ahn, K. M.(2010),"A Study on Strategic Plan for Attracting Transshipment Cargo of Busan Port from Global Carriers'Perspective", Journal of Logistics, Vol. 18, No. 2, Korea Logistics Society, pp. 47-65.
  11. Yun, E. J. and Ahn, K. M.(2013),"A Study on the cognition of Busan Port Container Terminal Operator's Strategies and effective measures", Journal of Korea Port Economic Association, Vol. 29, No. 4, pp. 175-199.