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Flight Test Safety Risk Assessment and Mitigation

비행시험 안전 리스크 평가 및 완화 연구

  • Kim, Mu-Geun (Aviation System Test and Certification Research Center, Korea Aerospace University) ;
  • Yoo, Beong-Seon (Aviation System Test and Certification Research Center, Korea Aerospace University) ;
  • Han, Jeongho (Aviation Safety Research Department, Korea Institute of Aviation Safety Technology) ;
  • Kang, Ja-Young (Aviation System Test and Certification Research Center, Korea Aerospace University)
  • 김무근 (한국항공대학교 항공체계시험인증연구센터) ;
  • 유병선 (한국항공대학교 항공체계시험인증연구센터) ;
  • 한정호 (항공안전기술원 항공안전연구실) ;
  • 강자영 (한국항공대학교 항공체계시험인증연구센터)
  • Received : 2018.11.29
  • Accepted : 2018.12.20
  • Published : 2018.12.31

Abstract

A national comprehensive aviation test center is being constructed for the purpose of flight tests for development and modification of aircraft or flight inspections for the development of navaids. Flight testing is a high-risk task, so strict risk management processes are required prior to operation. In addition, since the flight test center is subject to the airdrome regulations under the current law, the introduction of the safety management system will enhance safety as usual in ordinary airports. The establishment of a safety management system based on ICAO criteria is an optimal means of ensuring safe and effective operation of the test center and may mitigate the risks that may arise during flight testing. This paper focuses on risk assessment and mitigation required for safety management at the flight test center. We conducted risk assessments on the flight hazards identified in the previous study. Then the high risk group of hazards were selected and risk mitigation techniques such as avoidance, reduction, acceptance, and control were applied.

항공기 개발 및 개조를 위한 비행시험 또는 항행안전시설 및 관련 구성품 개발을 위한 비행 검사 등을 위한 목적으로 국가종합 비행성능시험장 구축이 추진되고 있다. 비행시험 업무는 특성상 안전 리스크가 높기 때문에 운용에 앞서 철저한 리스크 관리 프로세스의 엄격한 적용이 요구되고 있다. 또한 비행시험장은 현행법상으로 비행장 규정을 적용받기 때문에 안전관리시스템을 도입하면 일반 공항처럼 안전이 제고될 것이다. ICAO 기준을 기반으로 한 안전관리시스템 구축은 비행시험장의 안전하고 원활한 운영을 위한 최적의 보증 수단으로서, 비행시험 시에 발생할 수 있는 리스크를 크게 완화할 것이다. 본 논문에서는 비행시험장 안전관리에 요구되는 리스크 평가 및 완화 방안을 중점적으로 다루었다. 이전 연구에서 식별된 비행시험 위해요인에 대하여 리스크 평가를 실시하였다. 그리고 고 리스크 군의 위해요인을 선별한 후 회피, 감소, 수용, 통제 등의 리스크 완화 기법을 적용한 비행시험 리스크 경감 방안을 제시하였다.

Keywords

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그림 1. UAV 사고 잠재적 기여 요인 Fig. 1. Probable causal factors in UAV events

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그림 2. 비행시험 리스크 관리 절차도 Fig. 2. Flight test risk management procedures

표 1. 항공안전법의 SMS 적용을 받는 시험장 요소 Table 1. Test site elements for implementing regulatory SMS requirements

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표 2. 비행시험 공역 활용 계획 Table 2. Airspace use plan for flight test

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표 3. 비행시험 중 발생 가능 사고 유형 Table 3. Type of probable events during flight test

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표 4. 비행시험 위해요인 식별 Table 4. Identification of flight test hazards

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표 5. NTSB 치명적 비행시험 사고 발생률 Table 5. Fatal accident rate in flight test accidents in NTSB

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표 6. NTSB 동일 유형 사고 수 Table 6. Number of the same type accidents in NTSB

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표 7. 안전 리스크 평가 매트릭스[11] Table 7. Safety risk assessment matrix[11]

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표 8. 정의된 사건에 따른 리스크 평가 및 리스크 수준 Table 8. Risk assessment and risk level based on defining event

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