DOI QR코드

DOI QR Code

Experimental Study for the Bending Behavior of Precast Concrete Panel and Composite Deck for Railway Bridge

철도교 바닥판용 프리캐스트 패널과 합성 바닥판의 휨거동에 대한 실험적 연구

  • Seol, Dae-Ho (Department of Civil Engineering, Seoul National University of Science and Technology) ;
  • Lee, Kyoung-Chan (Korea Railroad Research Institute) ;
  • Youn, Seok-Goo (Department of Civil Engineering, Seoul National University of Science and Technology)
  • 설대호 (서울과학기술대학교 건설시스템공학과) ;
  • 이경찬 (한국철도기술연구원 고속철도연구본부 첨단인프라연구팀) ;
  • 윤석구 (서울과학기술대학교 건설시스템공학과)
  • Received : 2018.01.18
  • Accepted : 2018.03.09
  • Published : 2018.03.31

Abstract

This paper presents an experimental investigation on the structural performance of precast ribbed panel specimens and bridge deck specimens fabricated from the panels. The panel specimens are developed for permanent deck forms of railway bridges (PSC girder). The decks of railway bridges have short lengths compared with highway bridges. Therefore, precast panels for railway bridges are different from those of highway bridges. The precast panels have ribs designed for crack control at the bottom of the sections. Two kinds of specimens were examined: one with 400-mm width and one with 1200-mm width. Three specimens of each type were fabricated, and a total of 12 specimens were tested. In this test, the ultimate load, strain of the reinforcement and concrete, crack width, deformation, and slip were measured. The structural performance of the specimens was assessed using the Korea railway bridge design code and Eurocode. All specimens met the current design criteria for structural strength and serviceability.

이 논문은 철도교 교량 바닥판의 영구거푸집 목적으로 개발된 리브가 부착된 프리캐스트 콘크리트 패널과 그 패널을 적용한 교량바닥판의 구조 성능 검증을 위한 정적하중재하실험을 수행결과를 정리하였다. 영구거푸집 용도의 리브가 부착된 프리캐스트 패널을 대상으로 폭 400mm 보부재와 폭 1200mm 판부재를 각각 3개씩 제작하였고 후타설 콘크리트와 리브가 부착된 프리캐스트 콘크리트 패널이 합성된 교량 바닥판 부재를 대상으로 폭 400mm 보부재와 폭 1200mm 판부재를 각각 3개씩 제작하여 총 12개의 실험체에 대하여 정적하중재하 실험을 수행하였다. 모든 실험체의 단면은 바닥판 설계지간 1.6m를 갖는 두께 240mm의 철도교 바닥판을 가정하여 결정하였고, 시공하중이 작용하는 프리캐스트 패널에 대하여 콘크리트 표준시방서에 따른 거푸집 설계하중을 재하하였을 때 리브가 부착된 프리캐스트 콘크리트 패널 하면의 인장응력이 콘크리트 인장강도를 초과하지 않도록 단면을 설계하였다. 각 실험체에 대하여 하중에 따른 철근변형률, 콘크리트 변형률, 균열폭, 처짐, 합성부재의 시공이음면의 슬립량을 계측하여 그 결과로부터 구조물의 안전성과 사용성 평가를 수행하였다. 모든 실험체는 현행 설계기준에서 요구되는 안전성 및 사용성 기준을 만족하는 것으로 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 국토교통부

References

  1. Korea Rail Network Authority, Railway Bridge Design Code (Trackbed Part), 2011.
  2. D. H. Seol, K. C. Lee, K. H, Kim, S. G. Youn, "Development of Short-span Precast Concrete Panels for Railway Bridge", Journal of the Korea Concrete Institute, vol. 28, no. 5, pp. 545-553, 2016. DOI: https://doi.org/l0.4334/JKCI.2016.28.5.545 https://doi.org/10.4334/JKCI.2016.28.5.545
  3. S. G. Y oun, G. D. Cho, "Experimental Study on the Cracking Loads of LB-DECKs with Varied Cross-Section Details", Journal of the Korea Concrete Institute, vol. 23, no. 5, pp. 657-665, 2011. DOI: https://doi.org/l0.4334/JKCI.2011.23.5.657 https://doi.org/10.4334/JKCI.2011.23.5.657
  4. Korea Concrete Institute, Study on the Design and Construction of Precast Concrete Panel (LB-DECK), KCI R 09-005, 2009.
  5. S. G. Youn, S. H. Park, K. H. Kim, "Improvement of Design Details of Reinforced Concrete Deck in Railway Bridges", KSCE 2015, Convention 2015 Civil Expo & Conference, pp. 209-210, 2015.
  6. Korea Concrete Institute, Concrete Structure Design Code, 2012.
  7. Eurocode 2, Design of concrete structures, Part l. General rules and rules for building, ENV 1992-1-1, 1992.
  8. Korea Concrete Institute, Concrete Standard Specification, 2009.