A Program Development of Social Justice for Mathematics Education

사회정의를 위한 수학교육 프로그램 개발

  • Received : 2018.01.14
  • Accepted : 2018.02.13
  • Published : 2018.02.28

Abstract

The purpose of this study is to develop an elementary mathematics education program for social justice. In the two years of research including literature review and development of a teaching model, forty 6th grade elementary students at two schools in Seoul participated as participants for verification of the effectiveness of the program. Parents' SES in each group is in the high and average levels, respectively. The students participated in 12 mathematical classes for social justice, and the effects of mathematics education for social justice were tested by using mixed method. As a result of the study, students' perceptions of mathematics and tendency toward mathematics were changed positively. The results of this study showed that students' perceptions on mathematics and tendency toward mathematics were influenced by individual ability, inclination, and condition rather than parents' socio-economic environments. It is necessary to develop high qualified and diverse mathematical materials for social justice in order to cultivate creative convergence ability that flexibly copes with future society. It is also necessary for teachers to look at mathematics education in a broader and deeper perspective such as seeing mathematics with humanistic imagination.

본 연구의 목적은 사회정의를 위한 초등수학교육 프로그램을 개발하고 현장에 적용하여 그 효과성을 알아보는 것이다. 본 연구를 위해 2년 동안의 연구에서 문헌연구 및 수업 모형 개발 후 효과성을 검증하기 위하여, 서울특별시에 소재한 가정환경이 상 수준과 하 수준인 초등학교 6학년 학생 각각 21명과 19명을 선정하였다. 이들을 대상으로 각각 12차시 분량의 사회정의를 위한 수학 수업을 실시하여 수학에 대한 인식과 수학적 성향에 대하여 혼합연구 방법을 사용하여 효과성을 검증하였다. 연구 결과, 두 그룹의 학생들 모두 수학에 대한 인식과 학생들의 수학적 성향이 모두 긍정적으로 변하였다. 그리고 학생들의 수학에 대한 인식과 수학적 성향은 부모의 사회 경제적인 차이보다는 개인별 능력, 성향, 조건 등에 영향을 받음을 알 수 있었다. 미래사회에 유연하게 대처할 창의융합인재의 육성을 위하여 수학 교수학습에서 다양한 소재의 활용이 필요하다. 또한, 다양한 사회정의 자료 개발이 필요하고, 교사들에게 인문학적 상상력을 기반으로 수학교육을 보다 넓고 깊은 관점에서 볼 수 있도록 하는 지속적이고 내실 있는 교사 연수가 필요함을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제2011-361호.
  2. 교육부 (2015). 수학과 교육과정 [별책8]. 교육부 고시 제2015-74호.
  3. 권오남, 박정숙, 오국환 (2013). 비판적 수학교육에 대한 문헌 분석 연구. 수학교육, 52(3), 319-334.
  4. 김주숙, 박만구 (2015). 사회정의를 위한 수학 수업이 학생들의 수학에 대한 흥미와 가치 인식에 미치는 영향. 한국초등수학교육학회지, 19(3), 409-434.
  5. 남진영 (2014). 수학의 가치 교육: 폴라니의 인식론을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 18(1), 63-81.
  6. 박만구 외 (2013). 사회정의를 위한 수학교육. 대한수학교육학회 연구발표대회논문집. 서울대학교.
  7. 박만구 외 (2014). 주제 중심 초등학교 수학교과서 모델 개발의 방향. 한국수학교육학회 학술발표논문집, 2014(2), 449-454.
  8. 박만구 외 (2015) 사회정의를 위한 수학교육. 서울: 경문사.
  9. 오국환 (2014). 비판적 수학교육을 적용한 수업 사례 연구. 서울대학교 석사학위논문.
  10. 임현성 (2017). 사회정의를 위한 수학교육 내용의 구체화를 위한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.
  11. 최성이, 이종희 (2017). 민주시민의식함양을 위한 사회문제 중심 초등수학영재 프로그램 개발-사회정의를 위한 수학교육을 기반으로. 한국초등수학교육학회지, 21(3), 415-441.
  12. Anderson, A. (2010). Can a critical pedagogy in mathematics lead to achievement, engagement and social empowerment. Philosophy of Mathematics Education, 25, 1-25.
  13. Atweh, B. (2004). Towards a model of social justice in mathematics education and its application to critique of international collaborations. In I. Putt & M. McLean (Eds.), Mathematics education for the third millennium: Towards 2010 (pp.47-54). Townsville: MERGA.
  14. Bartell, T. G. (2011). Learning to teach mathematics for social justice: negotiating social justice and mathematics goals. Journal for Research in Mathematics Education, 41, 5-35.
  15. Brodie, K., Shahan, E., & Boaler, J. (2004). Teaching mathematics and social justice: Multidimensionality and responsibility. The 10th International Congress of Mathematics Education. Copenhagen, Denmark.
  16. Civil, M. (2002). Everyday mathematics, mathematicians'mathematics, and school mathematics: Can we bring them together? In B. Brenner & J. Moschkovich (Eds.), Everyday and academic mathematics in the classroom (pp.40-62). Reston, VA:NCTM.
  17. Esmonde, I. & Caswell, B. (2010). Teaching mathematics for social justice in multicultural, multilingual elementary classrooms. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 10(3), 244-254.
  18. Freire, P. (2009). 페다고지(30주년 기념판) (남경태 역.). 서울: 그린비.
  19. Gonzalez, L. (2009). Teaching mathematics for social justice: Reflections on a community of practice for urban high school mathematics teachers. Journal of Urban Mathematics Education, 2(1), 22-51.
  20. Gregson, S. A. (2013). Negotiating social justice teaching: One full-time teacher’s practice viewed from the trenches. Journal for Research in Mathematics Education, 44(1), 164-198. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.44.1.0164
  21. Gutstein, E. (2003). Teaching and learning mathematics for social Justice in an urban, Latino school. Journal for Research in Mathematics Education, 34(1), 37-73. https://doi.org/10.2307/30034699
  22. Gutstein, E. (2006). Reading and writing the world with mathematics: Toward a pedagogy for social justice. New York: Routledge.
  23. Institute of Education Sciences. (2015). Trends in international mathematics and science study (TIMSS). Retrieved on January 1, 2015 from https://nces.ed.gov/TIMSS/.
  24. Keitel, C. (2001). Social justice and mathematics education gender, class, ethnicity and the politics of schooling. Book Reviews, 33(6), 187-191.
  25. MIT Media Lab. (2014).'Life long kindergarten.'Chosun il bo, April 18, 2014.
  26. National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  27. National Council of Teachers of Mathematics (2000a). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  28. National Council of Teachers of Mathematics (2000b). Executive summary of principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  29. Organization for Economic Co-operation and Development (2017). PISA 2015 draft collaborative problem solving framework. Retrieved on January 2, 2016 from https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/Draft%20PISA%202015%20Collaborative%20Problem%20Solving%20Framework%20.pdf.
  30. Osler, J. (2007). A guide for integrating issues of social and economic justice into mathematics curriculum. Retrieved on April 22, 2015 from http://www.radicalmath.org/docs/SJMathGuide.pdf.
  31. Rawls, J. (1971/2003). A theory of justice. 황경식 (역). MI: Harvard University Press.
  32. Sandel, M. (2010/2011). Justice: What's the right thing tp do? 이창신 (역). New York: Farrar, Straus and Giroux.
  33. Skovsmose, O. (1985). Mathematical education versus critical education. Educational Studies in Mathematics, 16(4), 337-354. https://doi.org/10.1007/BF00417191
  34. Skovsmose, O. & Nielsen, L. (1996). Critical mathematics education. In A. J. Bishop, K. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick, & C. Laborde (Eds.), International handbook of mathematics education: Part2 (pp.1257-1288). Dordrecht, Netherland: Kluwer Academic Publishers.
  35. Stinson, D. W., Bidwell, C. R., & Powell, G. C. (2012). Critical pedagogy and teaching mathematics for social justice. International Journal of Critical Pedagogy, 4(1), 76-94.
  36. Turner, E. E. (2003). Critical mathematical agency urban middle school students engage in mathematics to investigate, critique, and act upon their world. Doctoral dissertation, University of Texas, Austin.
  37. Wager, A. A. & Stinson, D. W. (Eds.). (2012). Teaching mathematics for social justice: Conversations with educators. Reston, VA: NCTM.