DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the improvement of educational evaluation system in dental technician using Delphi technique

델파이 기법을 이용한 치과기공사의 교육 평가 시스템 개선 방안에 관한 연구

  • Kim, Won-Soo (Daejeon Health Institute of Technology, Department of Dental Laboratory Technology) ;
  • Kim, Ki-Baek (Daejeon Health Institute of Technology, Department of Dental Laboratory Technology) ;
  • Nam, Sang-Yong (Daegu Health College, Department of Dental Laboratory Technology) ;
  • Jung, Jae-Kwan (Daejeon Health Institute of Technology, Department of Dental Laboratory Technology) ;
  • Cho, Mi-Hyang (Wonkwang Health Science University, Department of Dental Laboratory Technology) ;
  • Jeoung, Su-Ha (Chungbuk Health & Science University, Department of Dental Laboratory Technology) ;
  • Kim, Jae-Hong (Dongnam Health University, Department of Dental Technology)
  • 김원수 (대전보건대학교 치기공과) ;
  • 김기백 (대전보건대학교 치기공과) ;
  • 남상용 (대구보건대학교 치기공과) ;
  • 정재관 (대전보건대학교 치기공과) ;
  • 조미향 (원광보건대학교 치기공과) ;
  • 정수하 (충북보건대학교 치기공과) ;
  • 김재홍 (동남보건대학교 치기공과)
  • Received : 2018.10.24
  • Accepted : 2018.12.10
  • Published : 2018.12.30

Abstract

목적: 본 연구는 실무 현장과 교육 현장의 조사를 통한 종합적인 의견을 수렴하여 합리적인 치과기공사 양성 및 배출을 위한 개선안을 도출하고자 한다. 방법: 3회에 걸쳐 설문조사가 진행되었으며, 1차는 개방형 문항으로 조사되었고, 2차, 3차는 폐쇄형 문항으로 조사되었다. 델파이 조사를 위한 조사 인원 선정을 100명(정책집단: 20명, 교육집단: 20명, 임상가 집단: 60명)으로 지정하였다. 1차 개방형 조사결과를 토대로 2차 설문문항을 작성하였으며, 2차 설문조사 결과를 토대로 3차 설문문항을 작성 후 조사하였다. 수집된 자료의 분석은 통계패키지 프로그램 SPSS Ver. 21.0를 활용하여 델파이 기법(Delphi Method)을 활용한 연구 결과에서 전문가 집단의 의견을 수렴하기 위해 빈도분석과 기술통계분석을 실시하였다. 결과: 현 교육체계의 문제점은 임상현장과의 차이와 실무능력저하, 국가시험위주의 교육이 문제점으로 대두되었으며, 현행 평가제도의 문제점은 임상현장을 충분히 반영하지 못한 점, 실무능력이 미 반영된 실기평가로 지적되었다. 결론: 결론적으로 치과기공사의 교육과정과 평가제도는 현실적인 내용을 고려하면서 임상 실무와의 연계성을 높이는 방향으로 개선되어야 할 것으로 사료된다.

Keywords

Table 1. Participant selection criteria and the number of participants

CGKGBM_2018_v40n4_273_t0001.png 이미지

Table 2. Issues facing current systems

CGKGBM_2018_v40n4_273_t0002.png 이미지

Table 3. Results of the second survey

CGKGBM_2018_v40n4_273_t0003.png 이미지

Table 4. Issues facing the current education system and solutions

CGKGBM_2018_v40n4_273_t0004.png 이미지

Table 5. Issues facing the current assessment system and solutions

CGKGBM_2018_v40n4_273_t0005.png 이미지

References

  1. Brown ET 3rd. The dentist, the laboratory technician, and the prescription law. J Prosthet Dent, 15, 1132-1138, 1965. https://doi.org/10.1016/0022-3913(65)90189-7
  2. Kim WC, Lee WC, Sohn YS, Oh SY, Kim BS, Yu CH, Kim JH. The validity of subjects in Korean dental technicians' licensing examination. J Educ Eval Health Prof, 2, 43-57, 2005.
  3. Kim WT, Lee MG, Lee GS, Cho HG, Nam SY, Hwang SS, Kim CG, Lee DC. A study on improving the dental technician national exam. Seoul: National Health Personnel Licensing Examination Board, 2007.
  4. Lee GS, Kim JH, Yoo JH, Kwon EJ, Choe JW, Jeong JG. Analysis of dental technicians' secondary job duties. Seoul: National Health Personnel Licensing Examination Board, 2011.
  5. Linstone HA, Turoff M. Delphi method: Techniques and application, Reading (MA), Addison-Wesley, 1975.
  6. Nam SY, Jeong IS, Lee GS, Kim JH, Yoo JH, Lee SG. A study on improving the national dental technician exam's practical exam portion. Seoul: National Health Personnel Licensing Examination Board, 2013.
  7. Thompson M. Considering the implication of variations within Delphi research. Fam Pract, 26, 420-424, 2009. https://doi.org/10.1093/fampra/cmp051