DOI QR코드

DOI QR Code

Design of Mach-Scale Blade for LCH Main Rotor Wind Tunnel Test

소형민수헬기 주로터 풍동시험을 위한 마하 스케일 블레이드 설계

  • Kee, YoungJung (Rotorcraft Research Team, Korea Aerospace Research Institute) ;
  • Park, JoongYong (Rotorcraft Research Team, Korea Aerospace Research Institute)
  • Received : 2017.09.20
  • Accepted : 2018.01.18
  • Published : 2018.02.01

Abstract

In this study, the internal structural design, dynamic characteristics and load analyses of the small scaled rotor blade required for LCH(Light Civil Helicopter) main rotor wind tunnel test were carried out. The test is performed to evaluate the aerodynamic performance and noise characteristics of the LCH main rotor system. Therefore, the Mach-scale technique was appled to design the small scaled blade to simulate the equivalent aerodynamic characteristics as the full scale rotor system. It is necessary to increase the rotor speed to maintain the same blade tip speed as the full scale blade. In addition, the blade weight, section stiffness, and natural frequency were scaled according to the Mach-type scaling factor(${\lambda}$). For the design of skin, spar, torsion box, which are the main components of the blade, carbon and glass fiber composite materials were adopted, and composite materials are prepreg types that can be supplied domestically. The KSec2D program was used to evaluate the section stiffness of the blade. Also, structural loads and dynamic characteristics of the Mach scale blade were investigated through the comprehensive rotorcraft analysis program CAMRADII.

본 연구에서는 소형민수헬기(Light Civil Helicopter, LCH)의 풍동시험에 필요한 축소 로터 블레이드에 대해 내부 구조설계와 동특성 및 하중해석을 수행하였다. 축소로터 풍동시험은 로터 시스템의 공력성능과 소음 특성을 평가하기 위해 수행되므로, 실제 크기의 로터시스템과 동일한 공력 특성을 모사할 수 있도록 축소 블레이드 설계 시 마하 스케일(Mach-scale) 기법을 적용하였다. 마하 스케일 블레이드는 실물 블레이드의 끝단속도(blade tip speed)와 동일한 값을 유지할 수 있도록 로터의 회전속도를 증가시켜야 하며, 블레이드 중량, 단면강성 및 고유진동수 등은 특정한 축소계수(${\lambda}$, scaling factor)를 통해 조정된다. 블레이드 내부의 주요 구성품인 스킨, 스파, 토션박스 등을 설계하기 위해 탄소섬유와 유리섬유 계열의 복합소재를 적용하였으며, 국내에서 수급이 가능한 프리프레그(prepreg) 형태의 복합소재를 적용하였다. 내부구조 설계가 완료된 블레이드에 대해 단면강성을 평가하기 위해 KSec2D 프로그램을 사용하였으며, 회전익 항공기의 통합해석 프로그램인 CAMRADII를 이용하여 축소 블레이드의 하중 분포와 동역학적 특성을 검토하였다.

Keywords

References

  1. C. O, Albrecht, "Factors in the design and fabrication of powered dynamically similar V/STOL wind tunnel models", AHS Mid-east Region Symposium, October 26-28, 1972
  2. G. K. Hunt, "Similarity requirements for aeroelastic models of helicopter rotors", U.K. Aeronautical Research Council, ARC-CP-1245, 1973
  3. J. D. Singleton, W. T. Yeager, "Important scaling parameters for testing model-scale helicopter rotors", Journal of Aircraft, Vol. 37, No. 3, May-June 2000
  4. Park, I. J., and Jung, S. N., "General purpose cross-section analysis program for composite rotor blade", International Journal of Aeronautical and Space Science, Vol. 10, No. 2, pp.77-85, 2009 https://doi.org/10.5139/IJASS.2009.10.2.077
  5. Wayne Johnson, CAMRAD II Comprehensive Analytical Model of Rotorcraft Aerodynamics and Dynamics, Johnson Aeronautics, 2007
  6. www.nfx.co.kr, Midas-NFX User's Manual