DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Metaphor for Teacher Happiness in Pre-service Early Childhood Teachers

예비유아교사의 교사행복에 대한 은유분석

  • 강유진 (창신대학교 유아교육과) ;
  • 고희선 (경남대학교 유아교육과)
  • Received : 2018.09.29
  • Accepted : 2018.12.07
  • Published : 2018.12.31

Abstract

Objective: The purpose of this study is to explore and analyze the way pre-service early childhood teachers think about teacher happiness through metaphor analysis. Methods: A total of 225 pre-service teachers were selected from 4-year universities in the Gyeongnam area and open questionnaires were distributed to the participants. A total of 207 out of the 225 questionnaires were selected for the study. Results: First, based on psychological well-being, positive interpersonal relationship, self-acceptance, autonomy, environmental control, and life purpose were derived. Pre-service early childhood teachers typified teacher happiness into five types: positive interpersonal relationships, self-acceptance, autonomy, environmental control, and life purpose. Second, pre-service early childhood teachers perceived teacher happiness as positive. Third, pre-service early childhood teachers perceived interpersonal relationships, self-acceptance, and purpose of life as positive, while environmental control and autonomy were perceived as negative. Conclusion/Implications: The results of this study suggest that it is necessary to improve the quality of teachers' education and to develop a program to raise positive awareness of future early childhood teachers. These study results can also be used as basic data for high quality teacher education.

Keywords

표 2. 예비유아교사의 교사행복에 대한 은유적 표현 유형별 빈도

BOJGB2_2018_v14n6_205_t0001.png 이미지

표 1. 연구절차

BOJGB2_2018_v14n6_205_t0002.png 이미지

References

  1. 강현미 (2015). 은유분석을 통한 예비유아교사들의 영아교사에 대한 인식. 열린유아교육연구, 20(4), 292-311.
  2. 김경순, 김정남, 박원모, 천성문 (2006). 대학생의 심리적 안녕감 구성개념 분석. 인문학논총, 11(1), 1-23.
  3. 김명소, 김혜원, 차경호 (2001). 심리적 안녕감의 구성개념분석: 한국성인남녀를 대상으로. 한국심리학회지 : 사회 및 성격, 15(2), 19-39.
  4. 김미진, 김병만 (2012). 생태유아교육현장에서 경험하는 유아교사의 행복감에 관한 내러티브 탐구. 생태유아교육연구, 11(2), 29-55.
  5. 김리진, 홍연애 (2013). 보육교사의 자아탄력성과 심리적 안녕감이 직무스트레스에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 9(4), 55-74. https://doi.org/10.14698/jkcce.2013.9.4.055
  6. 김성숙 (2013). 유아가 인식하는 행복의 의미탐색. 유아교육연구, 33(3), 377-400. doi:10.18023/kjece.2013.33.3.016
  7. 김순환, 구비성, 김지은, 하민경 (2017). 은유분석을 통해 본 예비유아교사의 다문화에 대한 인식. 다문화와 평화, 11(1), 242-270. doi:10.22446/mnpisk.2017.11.1.010
  8. 김정희, 김은심 (2017). 은유분석을 통해 본 학대, 체벌, 훈육에 대한 예비유아교사들의 인식. 열린유아교육연구, 22(5), 445-473. doi:10.20437/KOAECE22-5-19
  9. 김태형 (2010). 불안증폭사회. 서울: 위즈덤하우스
  10. 고희선, 강유진 (2016). 은유분석을 통해 본 예비유아교사의 ADHD에 대한 인식. 예술인문사회 융합멀티미디어논문지, 6(3), 333-347. doi:10.14257/AJMAHS.2016.03.37
  11. 고희선, 강유진 (2018). 어린이집교사에 대한 예비유아교사의 은유분석. 학습자중심교과교육연구, 18(10), 881-901. doi:10.22251/jlcci.2018.18.10.881
  12. 구광현, 김성숙 (2013). 유아교사의 행복감이 창의성과 교수효능감에 미치는 영향. 유아교육학논집, 17(2), 287-304.
  13. 박영신 (2012). 전문대학과 4년제 대학 예비 유아교사의 주관적 안녕감에 대한 기질적 낙관성, 사회적지지 및 스트레스 대처 전략 영향분석. 유아교육학논집, 16(2), 113-138.
  14. 변지혜 (2013). 예비유아교사의 주관적 안녕감과 교직적성과의 관계. 한국교통대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 서현아, 김미옥 (2013). 유아교사의 성격 강점이 심리적 안녕감과 직무만족도에 미치는 영향. 유아교육학논집, 17(1), 435-453.
  16. 신현정, 신동주, 김승옥 (2016). 보육교사의 정서성과 심리적 안녕감 및 직무스트레스 간의 관계: 심리적 안녕감의 매개효과를 중심으로. 유아교육학논집, 20(5), 177-200.
  17. 송미선 (2014). 유아교사의 행복 관련 연구의 동향분석. 어린이미디어연구, 13(3), 149-169.
  18. 엄은나 (2016). 예비유아교사의 인성과 자아탄력성, 행복감, 교사효능감의 관계. 유아교육보육복지연구, 20(1), 53-78.
  19. 오지은, 서현아 (2016). 예비유아교사의 학습동기와 주관적 안녕감의 관계에서 학습몰입의 매개 효과. 유아교육연구, 36(3), 251-268. doi:10.18023/kjece.2016.36.3.011
  20. 이미란, 김정원 (2011). 영유아교사의 심리적 안녕감과 교사헌신. 어린이문학교육연구, 12(2), 243-260.
  21. 이승은, 서현 (2015). 예비유아교사의 주관적 행복감 및 행복과 행복교육에 대한 인식. 유아교육.보육복지연구, 19(4), 333-356.
  22. 이은주 (2010). 유아행복에 대한 예비 유아교사의 인식. 한국보육학회지, 10(4), 129-149.
  23. 이연선 (2015). 은유와 은유분석 고찰을 통한 교육연구에서의 은유분석 역할탐구. 유아교육학논집, 19(1), 253-275.
  24. 이현응 (2014. 6). 행복수업 프로그램에 대한 소개 및 효과에 대한 예비분석. 한국교육학회 연차 학술대회 구두발표 논문, 서울.
  25. 임수진, 여은지, 이혜원 (2013). 영유아교사의 직무만족, 교사효능감, 조직몰입이 행복에 미치는 영향에 대한 연구. 유아교육연구, 33(3), 301-318. doi:10.18023/kjece.2013.33.3.013
  26. 임승렬, 김정림, 전방실 (2014). 영유아교사의 행복측정 척도개발 및 타당화 연구. 유아교육학논집, 18(1), 405-431.
  27. 연희정, 이영경 (2017). 은유분석을 통한 유아교사의 생태에 대한 인식 고찰. 생태유아교육연구, 16(2), 221-244.
  28. 정은주, 강경아, 박영선 (2017). 예비보육교사의 생활스트레스, 회복탄력성, 심리적 안녕감 간의 관계. 유아교육.보육복지연구, 21(4), 219-249.
  29. 차경호 (2004). 한국과 미국대학생의 주관적 안녕감과 심리적 안녕감의 관계. 청소년학연구, 11(3), 321-337.
  30. 최윤정 (2009). 유아교사의 행복증진 프로그램 개발연구 : Seligman의 강점을 중심으로. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  31. 최은실, 서보순 (2015). 예비유아교사의 사회인구학적 요인, 성격요인, 행복추구경향이 주관적 안녕감에 미치는 영향. 유아교육학논집, 19(3), 29-52.
  32. 김난도, 김서영, 최지혜, 서유현, 이수진, 이준영 등 (2017). 트렌드 코리아 2018. 서울 : 미래의 창
  33. 한준, 김석호, 하상응, 신인철 (2014). 사회적 관계의 양면성과 삶의 만족. 한국사회학, 48(5), 1-24.
  34. 황해익, 채혜경 (2017). 은유분석을 통해 본 유아교사의 강점에 대한 유아교사와 부모들의 인식. 열린유아교육연구, 22(5), 425-444. doi:10.20437/KOAECE22-5-18
  35. Armstrong, Sonya L. (2008). Using metaphor analysis to uncover learners' conceptualizations of academic literacies in postsecondary developmental contexts. International Journal of Learning, 15(9), 211-218.
  36. Lymbomirsky, S., Sheldon, K. M., & Schkade, D. (2005). Pursing happiness: The architecture of sustainable change. Review of General Psychology, 9, 111-131. doi:10.1037/1089-2680.9.111
  37. Noddings, N. (2003). Happiness and education. New York: Cambridge University Press.
  38. Peterson, C. (2006). A primer in positive psychology. New York: Oxford University Press.
  39. Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081. doi:10.1037/0022-3514.57.6.1069
  40. Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2), 358-394.