DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the Effect of Organizational Culture of Child Care Facilities on Child Care with Respect for Young Children's Rights

보육시설의 조직문화가 영유아권리존중 보육에 미치는 영향 연구

  • 김민정 (서울한영대학교 사회복지학과)
  • Received : 2018.11.22
  • Accepted : 2018.12.12
  • Published : 2018.12.28

Abstract

It is becoming common that the lack of child care due to changes in social structure and family function should be serviced at society and at the national level. Interest in child care services in child care facilities also increased. The purpose of this study is to examine the effect of organizational culture on child care respect for young children's rights that is needed to improve the quality of child care services. The questionnaire was administered to 340 day care teachers working in day care facilities and statistical analysis was performed using SPSS 22.0 statistical program. An analysis of the impact of organizational culture on child care among infants and toddlers showed that development culture, rational culture, collective culture, and hierarchical culture, which are sub-factors of organizational culture, have statistically significant on day -to-day respect, and child- first interests. The degree of influence was shown in the order of development culture, hierarchical culture, and rational culture. In particular, the influence of group culture is very low, which has been proven to differ depending on the type of organizational culture. These results show that the organizational culture of child care facilities affects child care respect for young children's rights. In the end, we suggested the theoretical and practical implications of this study, presented limitations and future research directions.

사회구조의 변화와 가족기능의 변화로 인한 보육의 공백을 사회와 국가차원에서 서비스되어야 한다는 인식이 보편화되고 있다. 보육시설에서의 보육서비스 질에 대한 관심도 높아졌다. 본 연구는 보육서비스의 질 향상을 위해서는 영유아권리존중 보육서비스가 필요하다는 인식을 가지고 조직문화가 어떤 영향을 미치는가를 연구하였다. 연구방법으로는 보육시설에서 근무하는 보육교사 340명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, SPSS 22.0 통계프로그램을 사용하여 통계 처리하였다. 조직문화가 영유아권리존중 보육에 미치는 영향에 대한 분석결과, 조직문화의 하위요인인 개발문화, 합리문화, 집단문화, 위계문화가 영유아권리존중 보육의 하위요인인 하루일과 존중과 아동최선의 이익에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 영향의 정도는 개발문화>위계문화>합리문화>집단문화로 나타났고, 특히 집단문화의 영향이 매우 낮은 것으로 나타나 조직문화의 유형에 따른 차이가 있음이 검증되었다. 이러한 결과는 보육시설의 조직문화가 영유아권리존중 보육에 영향을 미치는 것을 보여준다. 결론에서 보육시설 조직문화 개선을 위한 정책적, 실천적 제언과 연구의 한계점 및 향후 연구 방향을 제시하였다.

Keywords

CCTHCV_2018_v18n12_595_f0001.png 이미지

그림 1. 연구모형

표 1. 조사대상자의 일반적 특성 및 근무 시설 유형

CCTHCV_2018_v18n12_595_t0001.png 이미지

표 2. 주요변수의 기술통계량

CCTHCV_2018_v18n12_595_t0002.png 이미지

표 3. 조직문화의 신뢰도 및 타당도

CCTHCV_2018_v18n12_595_t0003.png 이미지

표 4. 조직문화의 신뢰도 및 타당도

CCTHCV_2018_v18n12_595_t0004.png 이미지

표 5. 일반적 특성 및 근무시설 유형에 따른 조직문화 차이

CCTHCV_2018_v18n12_595_t0005.png 이미지

표 6. 일반적 특성 및 근무시설 유형에 따른 영유아권리존중 보육 차이

CCTHCV_2018_v18n12_595_t0006.png 이미지

표 7. 변수 간 상관(Pearson)관계

CCTHCV_2018_v18n12_595_t0007.png 이미지

표 8. 조직문화와 하루일과 존중의 분석 결과

CCTHCV_2018_v18n12_595_t0008.png 이미지

표 9. 조직문화와 아동최선의 이익의 분석 결과

CCTHCV_2018_v18n12_595_t0009.png 이미지

References

  1. 보건복지부, 보건통계, 2018.
  2. 서영숙, 서혜정, 김진숙, "유아권리와 권리교육에 대한 보육교사 인식 및 요구 분석," 유아교육 보육행정연구, 제13권, 제1호, pp.213-236, 2009.
  3. 서지영, 서영숙, 레지오 에밀리아 접근법, 학지사, 2002.
  4. 이혜정, 어머니의 인구사회학적 특성이 아동권리에 대한 인식에 미치는 영향, 대구가톨릭대학교, 석사학위논문, 2006
  5. 김은영, 영유아 권리에 대한 유아교사의 인식과 경험, 대구가톨릭대학교, 석사학위논문, 2006.
  6. 신복기, 박경일, 장중탁, 이명현, 사회복지행정론, 양서원, 2002.
  7. 류근하, 학교장의 오센틱 리더십, 학교조직문화, 교사 효능감 및 교직헌신 변인 간의 구조적 관계, 숭실대학교, 박사학위논문, 2013.
  8. 김종철, "학교운영의 실태와 개선안에 관한연구," 교육연구, 제2권, pp.9-127, 1990.
  9. 김태윤, 보육교사가 인식하는 조직문화 및 조직몰입과 영유아권리존중 보육과의 관계, 중앙대학교, 석사학위논문, 2012.
  10. 박수연, 어린이집 교사의 임파워먼트 및 조직문화와 영유아권리존중 보육과의 관계, 중앙대학교, 박사학위논문, 2012.
  11. 박순득, 보육시설의 조직문화가 보유서비스 질에 미치는 영향에 관한 연구-영유아권리존중 보육의 매개효과를 중심으로, 서울한영대학교, 박사학위논문, 2018.
  12. W. G. Ouchi, Theory Z, Reading, MA: addison-Welsey, 1981.
  13. E. H. Schein, "The role of the founder in creating organiational culture," Organizational Dynamics, summer: pp15-16, 1983.
  14. T. E. Deal and A. A. Kennedy, Corporate Culture, the rites and rituals of corporate life, reading Mass: Addison Wesley ublishing Co., 1983.
  15. 조인숙, 보육서비스 질과 보육시설 조직문화의 관계 분석, 덕성여자대학교, 박사학위논문, 2005.
  16. Schwarts, Howard, and Stanley M. Davis, "Matching corporate culture and business strategy," Organizational Dynamics(summer), pp.30-48, 1981.
  17. 변상우, 김학돈, 홍승만, 정현우, 조직행동론, 대진, 2012.
  18. Sathe, "Implication of corporate culture: A Managers Guide to Action," Organizational Dynamics, Vol.12, No.2, pp.5-23, 1983. https://doi.org/10.1016/0090-2616(83)90030-X
  19. 김원석, 기업문화와 기업전략이 조직유효성에 미치는 영향에 대한 연구, 서강대학교, 박사학위논문, 1991.
  20. L. Smircich, "Concepts of culture and organizational analysis," Administrative Science Quarterly, Vol.28, No.3, pp.339-358, 1983. https://doi.org/10.2307/2392246
  21. S. P. Robbins, "Essentials of organizational behavior," Englewood Cliffs, N. J. : Prentice- Hall, 1984.
  22. 장영숙, 유아교육기관의 조직문화와 유아교사의 임파원먼트 관계, 계명대학교, 석사학위논문, 2005.
  23. R. E. Quinn and J. R. Kimberly, "Paradox, Planning, and perseverance: Guidelines for managerial practice, Kimberly, J. R. & Quinn, R. E. (eds)," Managing Organizational Transitions, pp.295-313, 1984.
  24. 최은영, 조직문화가 성과평가체제에 미치는 영향에 관한 연구: 성과 평가 제도에 관한 조직 구성원들의 인식을 중심으로, 건국대학교, 석사학위논문, 2007.
  25. R. E. Quinn and M. R. McGrath, "The Transformation of Organizational Cultures," Beverly Hills C.A. : Sage publications, 1985.
  26. R. E. Quinn, "Beyond Rational Management: Mastering the Paradoxes and Competing Demands of High Performance," San Francisco, CA: Jossey-Bass, 1988.
  27. D. R. Denison and G. M. Spreitzer, "Organizational culture and organizational development: A competing values approach," Research in Organizational Change and Development, Vol.5, pp.1-21, 1991.
  28. 김진아, 보육종사자가 지각한 보육시설의 조직 문화와 조직효과성, 동덕여자대학교, 박사학위논문, 2008.
  29. 김영길, 학교조직의 조직문화와 리더십 유형이 조직효과성에 미치는 영향, 조선대학교, 박사학위논문, 2009.
  30. R. Parker and L. Bradley, "Organisational culture in the public sector: evidence from six organisations," International Journal Public Sector Management, Vol.13, No.2, pp.125-141, 2000. https://doi.org/10.1108/09513550010338773
  31. 김호정, "행정조직문화가 조직몰입과 직무만족에 미치는 영향," 한국행정대학교, 제36권, 제4호, pp.87-105, 2002.
  32. R. F. Zammuto and J. Y. Krakower, "Quantitative and Qualitative Studies of Organizational Culture," Research in Organizational and development, Vol.5, pp.83-114, 1991.
  33. 김정래, "아동의 놀 권리: 그 교육적 필요성의 철학적 정당화 논의," 아동권리연구, 제6권, 제1호, pp.31-46, 2002.
  34. 김진숙, 보육교사가 인식하는 영유아권리존중 보육의 의미와 실행수준, 숙명여자대학교, 박사학위논문, 2002.
  35. 김진숙, 서영숙, "영유아권리존중 보육의 실행 내용 항목 : 보육교사가 인식한 영유아권리존중 보육의 실행내용을 중심으로," 한국보육지원학회지, 제8권, 제3호, pp.133-162, 2012.
  36. 이윤미, 직장보육시설의 조직문화 탐색, 중앙대학교, 박사학위논문, 2014.