DOI QR코드

DOI QR Code

소전(素筌) 손재형(孫在馨)의 생애와 한글 서체미(書體美) 분석

Sojeon, Son Jaehyung's life and An Analysis of Hangeul Handwriting beauty

  • Kim, Doyoung (Dept. of the faculty of liberal arts, Yewon Arts Univ)
  • 투고 : 2018.08.22
  • 심사 : 2018.10.08
  • 발행 : 2018.11.30

초록

소전(素筌) 손재형(孫在馨)(1903~1981)은 한글 고체(古體)의 조형성과 필획의 장점에 주목하여 천재적 현대적 조형감각과 기발한 착상으로 전예서(篆隸書)에 접목하였다. 그리하여 천진난만(天眞爛漫)하고 해학적(諧謔的)인 독특한 서체로 승화시켜 동국진체를 계승 발전시켰다. 소전(素筌) 한글체는 점 획의 방향 전환, 획의 굵기와 길이 변화에 유의하여 각 점 획을 과장하여 표현하였지만, 장법과 구성에 무리가 없는 가운데 조화와 변화를 성취한 대교미(大巧美)를 발현하였다. 소전(素筌)의 공로는 한글서예 발전과 기틀의 전범(典範)이 되었을 뿐만 아니라, 현대서예에 새로운 공간 영역을 창출하였다는데 그 의미가 심대하다.

Sojeon, Son Jaehyung(1903~1981) was interested in the composition of the classical writing style of Han-gul and its merits in the operation of the brush. And a genius, modern sense of sculpture and ingenious ideas applied to the calligraphy. Thus, he succeeded Tonggukjinche by sublimating it into a unique Handwriting pure and humorous. Sojeon Hangul Calligraphy is exaggerated in consideration of the change of direction, thickness and length of the stroke. There is nothing strange about law and organization and express the great beauty of the great art of harmony and change. Sojeon's contribution is significant in that it has not only become a model for the development of Han-gul calligraphy, but also created a new area of space in modern calligraphy.

키워드

GJMGCK_2018_v4n4_161_f0001.png 이미지

그림 1. 손재형, 「푸른민족」, 1964, 57×266cm, 소전 미술관 Figure 1. Son Jaehyung, 「Blue people」, 1964, 57×266cm, Sojeon Art museum.

GJMGCK_2018_v4n4_161_f0002.png 이미지

그림 1. 손재형,「이충무공벽파진전첩비문」, 1956, 소전미술관 Figure 1. Son Jaehyung, 「Lee Chungmugong Byukpajin win a victory epitaph」, 1956, Sojeon Art museum.

참고문헌

  1. Jindo-gun(2004), Sojeon, Son Jaehyung, Jindo Hyangto Cultural Center.
  2. Do young Kim(2014), "Theory of art and analysis of handwriting in the calligraphy of Seokjeong Lee, Jeongzic", THE EASTERN ART Vol. 26, The Korean society of Eastern Art studies.