DOI QR코드

DOI QR Code

Service Platform of Regional Smart Tour Ecosystem Support

지역중심의 스마트관광 생태계 지원 서비스 플랫

  • 원달수 (배화여자대학교 스마트IT학과)
  • Received : 2018.07.29
  • Accepted : 2018.09.21
  • Published : 2018.11.30

Abstract

The tourism industry has a great influence on national economy activation. The development of IT technology has enabled the collection and analysis of personal profile information, location information and activity information based on the characteristics, behavior, purchase propensity and interest of tourists. In order to realize this, the implementation of convergence smart tourism information service platform is completed by developing business model, IoT & Big Data integration management system, big data algorithm development and analysis platform in three stages. The underlying technology of the platform and algorithm needs a process of adopting open source, expanding the service element on the basis of it, and then complementing the problem through the test-bed demonstration test that connects the area. Using this platform, it is possible to develop a smart tourism environment that can provide customized services for each tourist by analyzing various information in an integrated manner. Also, it will be possible to improve the life of tourist destination residents and contribute to regional revitalization and job creation through the creation of smart tourism ecosystem focused on the region.

광 산업은 국가 경제 활성화에 지대한 영향력을 갖고 있으며, IT기술의 발전은 관광객의 특성, 행위, 구매 성향, 관심사 등에 기반한 개인 프로파일 정보 및 위치정보, 활동정보 등의 수집과 분석이 가능해졌다. 이를 구현하기 위해 융합형 스마트관광 정보 서비스 플랫폼 구현은 3단계로 나누어 비지니스 모델 개발, IoT & 빅데이터 통합관리 시스템, 빅데이터 알고리즘 개발 및 분석 플랫폼 개발로 완성된다. 플랫폼 및 알고리즘의 원천기술은 오픈소스를 채택하고 그 기반위에 서비스 요소를 확장한 후, 지역을 연계한 Test-Bed 실증 시험을 통해 문제점을 보완하는 과정을 진행하게 된다. 이 플랫폼을 활용하면 다양한 정보를 통합적으로 분석하여 관광객별 맞춤화된 서비스를 제공할 수 있는 스마트관광 환경이 가능해진다. 또한 지역중심의 스마트관광 생태계 조성을 통해 관광 목적지 주민의 삶을 개선하고 지역 재생과 일자리 창출에도 기여할 수가 있을 것이다.

Keywords

GJMGCK_2018_v4n4_31_f0001.png 이미지

그림 1. 스마트관광의 개념도 Figure 1. Ccncept of Smart Tourism

GJMGCK_2018_v4n4_31_f0002.png 이미지

그림 2. 스마트관광 생태계 지원시스템 개념도 Figure 2. concept of Smart tourism ecosystem support system

GJMGCK_2018_v4n4_31_f0003.png 이미지

그림 3. 지역별 빅데이터 구축 및 활용 모델 Figure 3. Big data construction and utilization model by region

표 1. 스마트관광 관련 지식재산권(표준화) 현황 Table 1. Intellectual property rights related to smart tourism

GJMGCK_2018_v4n4_31_t0001.png 이미지

표 2. 구현 단계별 목표와 구현 범위 Table 2. Objectives and Scope of Implementation Phase

GJMGCK_2018_v4n4_31_t0002.png 이미지

표 3. 비콘(Beacon) 활용 서비스 내용 Table 3. Service contents using beacons

GJMGCK_2018_v4n4_31_t0003.png 이미지

References

  1. Status and Future Tasks of Smart Tourism. Korea Culture and Tourism Institute, 2013.5
  2. Strategy to increase local exchanges through tourism promotion, Brief of Policy to Human Settlements, 2016.10
  3. Local Distribution of Foreign Tourists and Implications, National Assembly Research Service, 2016.11
  4. Smart Content Implementation Strategy for PyeongChang Winter Olympics, The International Promotion Agency of Culture Technology, Dalsoo Weon, 2016
  5. 2015 Foreign Patient Satisfaction Survey Report, The Korea Institute for Health and Social Affairs, 2016.4
  6. Worldwide Big Data and Analytics 2015 Predictions IDC, 2016.3
  7. A Study on Introduction of Big Data for Publicity Marketing in Gangwon Tourism, Gwangwon Rearch Institute 2014.11
  8. Big data construction and utilization plan for Jeju, Jeju Research Institute, 2015.5
  9. Successful hosting of PyeongChang Olympic through tourism data analysis, The Korea Society of Management Information Systems, Gwon seongyeon, 2017