References
- Schwab, K. (14 Jan 2016). The fourth industrial revolution: What it means, how to respond. World Economic Forum. 검색일 2017년 11월 1일. 출처:https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-fourth-industrial-revolution-what-it-means-and-how-to-respond/
- Czerkawski, B. & Lyman III, E. (2015). Exploring issues about computational thinking in higher education. TechTrends. 59(2), 57-65. https://doi.org/10.1007/s11528-015-0840-3
- Papert, S. (1996). An Exploration in the Space of Mathematics Educations. International Journal of Computers for Mathematical Learning. 1(1), 95-123. https://doi.org/10.1007/BF00191473
- Wing, J. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
- Cuny, J., Snyder, L. & Wing, J. (2010). Demystifying computational thinking for non-computer scientist. Work in progress.
- 김민자, 김현철 (2016). 정보 교과 경험차이에 따른 대학 전공 선택 및 SW수업 학업성취 분석. 컴퓨터교육학회논문지, 19(3), 11-19.
- Department for Education (2014). The national curriculum in England: Framework document. Department for Education.
- 김한성, 정혜진, 이원규 (2010). 한국과 일본의 고등학교 정보교과 교육과정 비교 연구, 비교교육연구, 20(4), 129-151.
- 김자미, 이원규 (2014). 브루너 이론에 근거한 인도의 정보교육과정 고찰, 컴퓨터교육학회논문지, 17(6), 59-79.
- 김경훈, 이은경, 김영애, 양재명, 이영준, 김현철, 김재현, 배정이, 한건우, 박소영, 박종훈 (2015). 정보과 교육과정 시안 개발 연구 (연구보고 CRC 2015-17). 서울: 한국교육과정평가원.
- 김선영 (2015). SW융합인재 양성: 충남대학교 비전공자를 위한 SW교육과정. 한국교양교육학회 학술대회 자료집, 167-171.
- 두일철 (2016). 비전공자 SW융합교육을 위한 시론(時論). 한국교양교육학회 학술대회 자료집, 113-119.
- 서주영 (2016). 아주대학교 비전공자 SW교육수업사례로 본 SW기초교육의 현황 및 전략. 한국교양교육학회 학술대회 자료집, 123-130.
- Beck, R., Cassel, L., & Austing, R. (1989). Computer Science: A core discipline of liberal arts and sciences. Proceedings of the SIGCSE'89 (pp. 56-60). New york: ACM.
- Briggs, A. & Dickerson, M. (1999). Making a non-majors course fun (without sacrificing content), Journal of Computing in Small Colleges, 14(4), 154-162.
- Lee, C. (2013). Experience report: CS1 in MATLAB for non-majors, with media computation and peer instruction. Proceedings of SIGCSE'13 (pp. 35-40). New York: ACM.
- 김수환 (2015). Computational Thinking 증진을 위한 학습자 중심의 교수학습 전략의 효과, 한국정보교육학회 논문지, 19(3), 323-332.
- Baldwin, D. (2015). Can we "Flip" non-major programming course yet?, Proceedings of SIGCSE'15 (pp. 563-568). New York: ACM.
- Bort, H., Czarnik, M., & Brylow, D. (2015). Introducing computing concepts to non-majors: A case study in gothic novels. Proceedings of SIGCSE'15 (pp. 563-568). New York: ACM.
- Park, S, Song, K, Kim, S. (2015). Cognitive load changes in pre-service teachers with computational thinking education. International Journal of Software Engineering and Its Applications, 9(10). 169-178. https://doi.org/10.14257/ijseia.2015.9.10.17
- 최형신, 김기범 (2015). 스크래치 프로그래밍이 예비교사에게 미치는 영향: 컴퓨팅 사고 및 블룸의 텍사노미 활용 평가. 한국정보교육학회 논문지, 19(2), 225-232.
- Reed, D. (2001). Rethinking CS0 with JavaScript. Proceedings of SIGCSE 2001 (pp. 100-104). New York: ACM.
- Carlisle, M., Wilson, T., Humphries, J., & Hadfield, S. (2004). RAPTOR: Introducing programming to non-majors with flowcharts. Proceedings of CCSC Central Plains Conference, 52-60.
- Rodger, S. (2002). Introducing computer science through animation and virtual worlds. Proceedings of SIGCSE'02 (pp. 186-190). New York: ACM.
- Vihavainen, A., Airaksinen, J., & Watson, C. (2014). A systematic review of approaches for teaching introductory programming and their influence on success. Proceedings of ICER'14 (pp.19-26). New York: ACM.
- Joyce, D. (1998). The computer as a problem solving tool: A unifying view for a non-majors course. In proceedings of SIGSCE 98. (pp. 63-67). New York: ACM.
- Rufinus, J., & Kortsarts, Y. (2006). Teaching an introductory programming course for non-majors using python. Information Systems Education Journal, 4(104), 1-8.
- 김태훈, 김병수, 김종훈 (2012). Logo를 이용한 정보과학적 사고 기반의 알고리즘 학습이 예비초등교사에게 미치는 영향. 한국정보교육학회논문지, 16(4), 463-474.
- Honig, W. (2013). Teaching and assessing programming fundamentals for non majors with visual programming. In proceedings of ITiCES'13 (pp. 40-45). New York: ACM.
- 김현철 (2014). 데이터로 표현하는 세상 - 정보적 사고의 시작, 서울: 고려대학교출판부.
- 온기찬 (2015). 교육심리학, 경기도: 교육과학사.
- Woolfolk, A. (2015). 교육심리학 (12판). (김아영, 안도희, 양명희, 이미순, 임성택, 장형심, 옮김). 서울: 박학사.
- 김인희, 김현철 (2012). 소셜 러닝 기반 동료 평가가 학습 향상에 미치는 영향, 컴퓨터교육학회논문지, 15(2), 19-28.
- College Board (2014). AP Computer Science Principles: Curriculum Framework 2016-2017. New York: College Board.
- College Board (2016). AP Computer Science Principles: Including the Curriculum Framework. New York: College Board.
- CEMC University of Waterloo (n.d.). Beaver Computing Challenge. The Centre for Education in Mathematics and Computing. 검색일 2017년 11월 6일. 출처:http://www.cemc.uwaterloo.ca/contests/bcc.html