DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the fintech activation and O2O service

O2O서비스와 핀테크 활성화에 관한 연구

  • 이영환 (호서대학교 벤처혁신연구소)
  • Received : 2018.03.05
  • Accepted : 2018.06.11
  • Published : 2018.06.30

Abstract

Interest in Fintech is extremely growing as O2O which means the binding of online and offline appears. The scale of private consumption in South korea reached about 700 trillion won, however, the online trading is only about 60 trillion won, which means 640 trillion won is still trading in offline. The reason the Fintech industry comes into the spotlight is because the foundation of related industries such as the rise of mobile traffic and the fast growth of the financial transaction through the mobile channel is forming. Especially, the introduction of payment systems among these Fintech industries offers convenience to the consumer. Mobile payment has been generalized in daily life such as utility bills and taxi fares. Use of O2O service in various industrial fields in commerce gives convenience to consumers and increase in sales to business in recent commercial transaction which is moving to on-demand channel services. People in smartphone life are supposed to find more convenient services for saving time using their phone, and this kind of environment makes the ordering goods and services through Fintech payments increase. The emergence of O2O services influences the development of Fintech industry and the emergence of convenient and reliable Fintech service through the deregulation of Fintech also affects the activation of O2O services. The complementary relationships between O2O services and Fintech would contribute to economic activation. From the standpoint of the researchers, I would like to further study the methods that can lead to a new paradigm of the financial payments industry through the development of Fintech and the drafts for the market expansion of the current offline commerce making it online in the advent of O2O services in variety industries.

온라인과 오프라인의 결합을 의미하는 O2O가 등장하면서 핀테크에 대한 관심이 점차 높아지고 있다. 우리나라의 민간소비 규모는 약 700조원에 달하는데 이중 온라인 거래규모는 약 60조원에 불과하다. 여전히 640조원은 오프라인 매장에서 거래가 이루어지고 있는 것이다. 최근 핀테크 산업이 주목받는 이유는 바로 스마트폰 등 모바일 트래픽이 큰 폭으로 증가함과 동시에 모바일 채널을 통한 금융 거래 역시 빠른 속도로 늘어나는 등 관련 산업이 발전할 수 있는 기반이 형성되고 있기 때문이다. 이러한 핀테크 산업 중에 특히 결제시스템의 도입은 소비자로 하여금 편의성을 주게 되었다. 공과금이나 택시비와 같은 일상생활에서도 모바일 결제가 일반화되어 있다. 온디맨드 채널 서비스로 이동하고 있는 현재의 상거래에서 다양한 산업 분야에서의 O2O서비스의 활용은 사업자나 소비자 모두에게 매출상승과 상거래의 편리함을 동시에 줄 수 있는 방안이다. 스마트폰이 생활화가 되어있는 개인의 환경은 시간의 절약과 편리함을 위하여 좀 더 편리한 서비스를 찾을 수밖에 없기 때문에 핀테크의 결제를 통한 상품이나 서비스의 주문은 더욱더 증가가 될 수밖에 없다. 다양한 O2O서비스의 등장은 핀테크 산업의 발전에 영향을 줄 수 있으며, 또한 핀테크의 규제완화를 통한 편리하고 안정적인 핀테크 서비스의 등장은 O2O서비스의 활성화에도 영향을 줄 것으로 예상한다. O2O서비스는 핀테크와 상호작용하는 서비스라는 점을 인지하여 두 산업의 상호보완적인 관계로 발전을 함으로서 경제 활성화에 기여하는 바가 크다고 할 수 있다. 연구자의 입장에서 이러한 핀테크의 발전을 통하여 금융결제산업의 새로운 패러다임을 이끌어 갈 수 있는 방안 및 O2O서비스의 다양한 산업분야에서의 등장으로 현재의 오프라인 상거래의 온라인화를 통한 시장 확대 방안에 대한 추가적인 연구를 이어가고자 한다.

Keywords

References

  1. 강철승(2015), "한국의 핀테크 생태계 현황과 발전방향," 한국재정학회, 2015(3), 1-11.
  2. 고상민(2016), "'수수료 0%' 배달의민족, 바로결제 주문 85% 증가," 연합뉴스, 2016.03.11. http://www.yonhapnews.co.kr/
  3. 김연아(2015), "2016년 스마트폰의 뜨거운 전쟁터! 페이와 터치," 헤럴드경제, 2015.12.02. http://biz.heraldcorp.com/
  4. 김종대, 김나경(2015), "온오프라인 연결하는 O2O혁신의 가능성 열려있다," LG Business Insight, Weekly 포커스.
  5. 김종현(2015), "국내외 핀테크 산업의 주요 이슈 및 시사점," 디지에코보고서, 2015-2호.
  6. 김철진(2016), "O2O 비즈니스 활성화를 위한 동적 모바일 서비스 아키텍쳐," 한국산학기술학회 논문지,17(1), 710-716.
  7. 김형모(2015), "O2O(Online to Offline)서비스 전략방향 연구-모바일 사용자 경험 디자인(UX Design)을 중심으로," 커뮤니케이션디자인학연구, 54(1), 252-262.
  8. 나무위키(2016), "카카오택시," 2016.08.29. https://namu.wiki/
  9. 문병순(2015), "핀테크의 동향과 과제-개인정보 보호 문제를 중심으로," 은행법연구, 8(1), 29-53.
  10. 민병길(2015), 핀테크 동향과 시사점, 경기개발연구원.
  11. 박서기(2015), "핀테크 산업 동향과 주요 비즈니스 모델에 대한 연구," 한국멀티미디어학회지, 19(1), 1-8.
  12. 박수호, 나건웅(2016), "CEO 10인이 말하는 핀테크 강국 5대 제언," 매일경제, 2016.08.01. http://news.mk.co.kr/
  13. 손요한(2016), "O2O의 위기? O2O 비즈니스의 전국시대!," 플래텀, 2016.05.02. http://platum.kr/
  14. 안병익(2015), "핀테크는 O2O서비스로 활성화시켜야," 전자신문, 2015.06.01. http://www.etnews.com/
  15. 안상욱(2015), "스타벅스 사이렌오더는 어떻게 내 위치를 알까?," 블로터앤미디어, 2015.04.27. http://www.bloter.net/
  16. 원수연(2016), "고객님, 어디로 가면 될까요 찾아오는 O2O 서비스 해외편," 앱스토리, 2016.04.07. http://monthly.appstory.co.kr/
  17. 유지은, 김선영, 이환수(2014), "모바일을 통한 아프리카 경제발전 전략 및 사례연구", 한국통신학회 논문지, 39(4), 387-399.
  18. 이상기, 강명수(2016), "O2O의 구전의도에 미치는 요인: 사용자 만족과 지속적 사용의도의 매개효과와 성별 조절효과를 중심으로," 기업경영연구, 65(1), 155-190.
  19. 이수환(2015), "아마존 '대시 버튼' 확대에 집중...O2O 핵심은 가격," 디지털데일리, 2015.08.02. http://www.ddaily.co.kr/
  20. 이우석, 홍보경(2015), "핀테크의 현황과 법적 과제," 영산법률논총, 12(2), 219-256.
  21. 이진희(2016), "지문인식 스마트폰, '가짜 지문'에 쉽게 뚫려," MBC뉴스, http://imnews.imbc.com/
  22. 이청아, 윤혜정, 이충훈, 이중정(2015), "모바일 지갑의 가치와 지속사용의도의 영향요인: VAM 모형을 기반으로," 한국전자거래학회지, 20(1), 117-135. https://doi.org/10.7838/jsebs.2015.20.1.117
  23. 주강진, 이민화, 양희진, 류두진(2016), "핀테크 산업의 발전방향에 관한 연구," 한국증권학회지, 45(1), 145-170.
  24. DIGIECO(2015), '2015년 상반기 모바일 트렌드' 보고서, KT경제경영연구소.