초록
북한은 '조선민요 아리랑(2014년)'과 '김치담그기 풍습(2015년)'을 인류무형문화유산 대표목록으로 등재하였다. 아마도 남한이 먼저 등재한 '아리랑(2012년)'과 '김장문화(2013년)'의 영향을 받은 것으로 짐작된다. 이로 인해 남 북한 공유의 무형문화유산이 별개의 유네스코 인류무형문화유산 대표목록으로 등재되는 상황이 발생하고 말았다. '아리랑'과 '김장문화'의 사례는 유네스코 인류무형문화유산을 통한 남북 문화유산 교류협력의 필요성을 역설하고 있다. 이 글은 유네스코 인류무형문화유산 정책 검토를 기반으로 남 북한 인류무형문화유산의 교류협력 방안과 공동등재 방안을 고찰하여 남 북한 문화통합의 단초를 모색하는데 목적이 있다. 먼저 유네스코 무형문화유산 협약체제 적용을 위한 남 북한의 법규개정 내용을 살펴보고, 남 북한 간 문화유산 교류협력 사례를 분석하여 실질적 교류협력 활성화를 위한 대안이 무엇인지 검토해 보았다. 남 북한 무형문화유산 교류협력은 비록 비정치적인 분야이긴 하나 정세변화와 무관할 수는 없다. 따라서 상황에 따른 단계적 전개방법을 설계해 보고 정책을 실현하기 위한 방안을 검토하였다. 기반조성단계${\rightarrow}$교류협력 추진단계${\rightarrow}$사업다각화 모색단계${\rightarrow}$정책 및 대안 모색단계의 4단계로 구분하고 각 단계별 세부 추진방안을 제시하였다. 남 북한이 상호협력할 경우 일차적으로 실행이 가능하고 구체적으로 전략적 제안을 할 수 있는 대상이 필요하다. 이런 점에서 볼 때 유네스코 인류무형문화유산 공동등재는 적합한 협력대상이라 할 수 있다. 이미 공유 무형문화유산이 남 북한 별개의 유네스코 인류무형문화유산 대표목록으로 등재된 만큼 공동등재를 위한 노력은 필수적이다. 그래서 남 북한 모두 국가목록에 등재되어 있는 무형문화유산을 공동등재 대상으로는 선정하였다. 막걸리 장 가양주 구들 전통자수가 그것이다. 남 북한 공동등재를 위한 노력은 공유하고 있는 무형문화유산에 대한 정보 교류부터 시작한다. 공유된 정보를 중심으로 공동등재를 위한 시범사업(Pilot Projet)을 추진해 본 다음, 중기계획을 수립하여 공동등재할 수 있는 체제를 마련한다. 유네스코 인류무형문화유산으로 공동등재된 후에는 대상 무형문화유산의 상호 방문전시와 공연, 공동 모니터링 등 다양한 교류협력사업을 추진할 수 있다. 남 북한 인류무형문화유산의 공동등재 상호협력은 분단된 국가 중 유일무이한 사례로, 그 가치를 전세계적으로 인정받음은 물론 한민족문화의 힘을 발현할 상징으로 부각될 수 있다. 또한, 우리 고유 무형문화유산의 가치를 세계에 알리고 유네스코가 권장하는 공동등재의 모범사례가 되어 남 북한 문화통합을 위한 토대가 될 것이다.
'Arirang folk song in the Democratic People's Republic of Korea' was inscribed to the Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity in 2014 and 'Tradition of kimchi-making in the Democratic People's Republic of Korea' followed in 2015. It is presumed that North Korea was influenced by the Republic of Korea inscribing 'Arirang, lyrical folk song in the Republic of Korea' to the list in 2012 as well as 'Kimjang, making and sharing kimchi in the Republic of Korea' in 2013. These cases show the necessity (or possibility) of cultural exchanges between the two Koreas through UNESCO ICH lists. The purpose of this article is to explore the possibility of inter-Korean cultural integration. Therefore, I would like to review UNESCO's ICH policy and examine the ways of cooperation and joint nominations to the Representative List of Intangible Cultural Heritage of Humanity between the two Koreas. First, I reviewed the amendments to the laws and regulations of the two Koreas and how the two countries applied the UNESCO Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. Although the cultural exchange is a non-political field, given the situation between South and North Korea, it is influenced by politics. Therefore, we devised a stepwise development plan, divided into four phases: infrastructure development, cooperation and promotion, diversification, and policymaking and alternative development. First a target group will be needed. In this regard, joint nominations to the Representative List of the UNESCO Intangible Cultural Heritage of Humanity will be suitable for cooperation. Both countries have already started separate nominations on shared ICH elements to the UNESCO lists. Therefore, I have selected a few elements as examples that can be considered for joint nominations. The selected items are makgeolli (traditional liquor), jang (traditional soybean sauce), gayangju (homebrewed liquor), gudeul (Korean floor heating system), and jasu (traditional embroidery). Cooperation should start with sharing information on ICH elements. A pilot project for joint nomination can be implemented and then a mid-term plan can be established for future implementation. When shared ICH elements are inscribed on UNESCO ICH lists, various activities can be considered as follow-ups, such as institution visits, performances, exhibitions, and joint monitoring of the intangible cultural heritage. Mutual cooperation of the two Koreas' intangible cultural heritage will be a unique example between the divided countries, so its value will be recognized as a symbol of cultural cooperation. In addition, it will be a foundation for cultural integration of the two Koreas, and it will show the value of their unique ICH to the world. At the same time, it will become a good example for joint nominations to the Representative List recommended by UNESCO.