Abstract
The purpose of this was to analyze the current situation of preschool education in the YanBian area, China, and put forward some policy implications for the field of education in the area. One class of children who were arranged by their teachers participated in this study. Quantitative data of the educational situation from 2011 to 2013 were collected and data analysis was conducted to analyze the current situation in the YanBian area. The results of data analysis indicated that there have been a variety of situational issues and problems in the preschool education of the YanBian area, and it needs improvement. On the other hand, improvement and development in the area has been going on. Still some areas have not developed yet. Some suggestions and implications will be suggested for the educational future in the YanBian area, China.
본 연구에서는 연변 지역간 유아교육여건의 현황을 분석하고 정책적 시사점을 제기하였다. 분석변수로는 기관수, 학급당 유아수, 정교사당 유아수, 정교사비율, 유아당 사용면적수, 유아당 도서량을 사용하였고 가장 간단한 불평등 측정지수인 범위와 표준편차를 사용하여 연변의 지역간 현황을 분석하였다. 2011년, 2012년, 2013년의 통계자료를 활용하여 분석한 결과, 연변 지역간 유아교육여건은 분석변수와 측정지표에 따라 다양한 양상을 보였으나, 전반적으로는 개선되고 있다. 그러나 일부 지표에서는 지역간 격차가 심화되고 있고 결론에서는 분석결과를 바탕으로 유아교육의 기회균등을 제고하기 위한 정책적 제언을 제시하였다.