Abstract
Recently, there has been an increase in government-wide demand for technological cooperation between government funded research institutes (GFRIs) and small and medium-sized enterprises (SMEs), while there remain a tension between positive and negative views regarding the support given by GFRIs to encourage the technological innovation of SMEs. Although preceding studies have found that the support given by GFRIs to SMEs tends to have the effect of enhancing the technological innovation outcomes of SMEs, this study examines the question of why the agent that provides technological cooperation to SMEs should be limited to GFRIs. To answer this question, in this study, we first examined the qualitative changes in the external technological cooperation behavior of SMEs over time, from 2007 to 2014. Next, we performed cluster analysis to examine whether there were distinctive characteristics of SMEs that engage in technological cooperation with GFRIs, compared to the various other alternatives available as technological cooperation partners for SMEs. Lastly, to help us identify the characteristics of the companies that technologically cooperate with GFRIs and to facilitate the administrative or practical effort to find companies that would be strong candidates for technological cooperation with GFRIs, we used discriminant analysis to define a discriminant formula for such companies likely to engage in technological cooperation. The results of this study were as follows. First, GFRIs were the most competitive -- as demonstrated by the highest level of satisfaction, etc. - compared to the other alternatives for external technological cooperation available to SMEs. This confirmed the necessity for GFRIs to provide technological cooperation to SMEs. Secondly, the issue of whether the small and medium-sized enterprise had engaged in technological cooperation specifically with GFRIs was found not to be a very significant factor in distinguishing these companies. It was found, however, that SMEs engaged in technological cooperation were distinctive, regardless of the type of institution involved in the technological cooperation. Thirdly, SMEs that were in technological cooperation with GFRIs had the characteristics of being already active in joint research and already familiar with utilizing the systems available for governmental support. The findings of this study offers various insights relevant to establishing national R&D strategies using GFRIs and improving the efficiency of policies and administrative practices intended to help GFRIs assist SMEs.
최근 출연연과 중소기업의 기술협력에 대한 범정부적 요구가 증가하면서 출연연의 중소기업 기술혁신 지원에 대한 긍정적인 시각과 부정적인 시각이 공존하는 것은 사실이다. 비록 선행연구를 통해서 출연연의 중소기업 지원은 중소기업의 기술혁신 성과를 높이는 경향이 있다는 사실은 확인되었지만, 본 연구는 왜 중소기업의 기술협력 대상이 꼭 출연연이어야 하는가라는 측면에서는 의문을 던진다. 이런 질의에 답하기 위해서, 본 연구는 먼저 2007년부터 2014년까지 중소기업의 외부 기술협력 행태의 시간적 변화를 정성적으로 살펴보았다. 다음으로 중소기업 기술협력 대상의 여러 대안과 비교해서 출연연과 기술협력을 하는 중소기업의 특징은 차별점이 있는지 군집분석을 통해서 살펴보았다. 마지막으로 출연연과 기술협력을 진행하는 기업의 특징을 규명하고, 향후 행정 효율화 및 선진화라는 측면에서 출연연 기술협력이 유력한 기업을 찾는데 도움을 주기 위해서, 판별분석을 활용해 기술협력 유력기업 판별식을 찾았다. 연구결과에 따르면 첫째, 중소기업 외부 기술협력의 대안들과 비교해서 출연연은 최고 수준의 만족도를 보이는 등 대안들 중에서 경쟁력이 높은 것으로 나타났다. 중소기업을 위한 출연연 기술협력의 필요성은 확인할 수 있었다. 둘째, 중소기업들을 구분하는데 있어서 출연연 기술협력 여부는 큰 의미가 없었다. 다만 대상에 상관없이 기술협력을 수행하는 중소기업들이 구분되는 것으로 나타났다. 셋째, 출연연과 기술협력을 하는 중소기업은 이미 공동연구가 활발했고 정부지원제도 활용에 익숙한 특징이 있었다. 본 연구의 결과는 출연연을 활용한 국가 R&D 전략에 여러 가지 시사점을 제공하고 출연연의 중소기업 지원 정책과 관련된 행정의 효율화에 기여할 것으로 기대된다.