DOI QR코드

DOI QR Code

A Conceptual Design of Maintenance Information System Interlace for Real-Time Diagnosis of Driverless EMU

무인전동차의 실시간 상태 진단을 위한 유지보수 정보시스템 인터페이스에 대한 개념설계

  • 한준희 (신분당선 네오트랜스 차량팀) ;
  • 김철수 (한국교통대학교 철도공학부)
  • Received : 2017.09.07
  • Accepted : 2017.10.13
  • Published : 2017.10.31

Abstract

Although automated metro subway systems have the advantage of operating a train without a train driver, it is difficult to detect an immediate fault condition and take countermeasures when an unusual situation occurs. Therefore, it is important to construct a maintenance information system (MIS) that detects the vehicle failure/status information in real time and maintains it efficiently in the depot of the railway's vehicles. This paper proposes a conceptual design method that realizes the interface between the train control system (TCS), the operation control center train control monitoring system (OCC-TCMS) console, and the MIS using wireless communication network in real-time. To transmit a large amount of information on 800,000 occurrences per day during operation, data was collected in a 56 byte data table using a data processing algorithm. This state information was classified into 4 hexadecimal codes and transmitted to the MIS by mapping the status and the fault information on the vehicle during the main line operation. Furthermore, the transmission and reception data were examined in real time between the TCS and MIS, and the implementation of the failure information screen was then displayed.

무인 운전 도시 철도시스템은 기관사 없이 열차를 운행 할 수 있는 장점을 갖지만, 이례상황 발생 시 유인운전의 기관사처럼 즉각적인 고장상태 파악, 관제보고, 수동조치가 어렵다. 따라서, 본선 운행 동안 차량 고장 / 상태 정보를 실시간으로 검지하여 차량기지 입고 시에 효율적으로 정비할 수 있는 유지보수 정보시스템의 구축이 필요하다. 본 논문에서는 무선통신망을 활용한 열차제어시스템, 관제 - 열차제어 정보시스템 콘솔 및 차량기지 유지보수 정보시스템간의 인터페이스를 실시간으로 구현하는 개념설계 방안을 제안하였다. 우선적으로 운행 중 발생되는 800,000 건/일의 많은 열차 상태 정보를 전송하기 위하여 본 연구에서 제안한 데이터 처리 알고리즘을 이용하여 56byte의 데이터 테이블로 수집한다. 이러한 상태 정보를 4자리의 헥사 코드화하여 분류하고, 본선 운행 동안 실시간으로 전동차 상태와 고장정보를 맵핑함으로서, 차량기지 내에 차량 유지보수 정보시스템에 전송한다. 또한 열차제어 정보시스템과 차량기지 유지보수 정보시스템 간에 실시간으로 송 / 수신 데이터의 전송을 각각 확인하고, 이로부터 현장에서 사용하도록 고장정보 화면구현을 구현하였다.

Keywords

References

  1. J. J. Jung, C. S. Kim, "Evaluation of Optimal Time Between Overhaul Period of the First Driving Devices for High-Speed Railway Vehicle", J. of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, vol. 16, no. 12, pp. 8700-8706, 2015. DOI: http://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.12.8700
  2. J. Y. Park, I. T. Lim, "Development of Interface Inspection System for On-board Signal Equipment", J. of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, vol. 15, no. 4, pp. 2324-2329, 2014. DOI: https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.4.2324
  3. J. H. Lee, K.M. Lee, P.S. Park, "Implementation & Application of Instrumentation System on Performance Evaluation for Korea-Radio Train Control System", The Trans. of the Kor. Inst. of Elec. Eng., vol. 62, no. 12, pp. 1777-1783, 2013. https://doi.org/10.5370/KIEE.2013.62.12.1777
  4. A. F. Rumsey, Hubbsy, "Implementing Communication Based Train Control at New York City Transit", Proc. of Seminar on Train Protection-The way Forward, Institution of Mechanical Engineers, 2003.
  5. Bin Ning, "Intelligent Railway System in the 21st Century", Computer in Railways VII, WIT Press, pp. 1153-1163, 2000.
  6. Neotrans Co. LTD. "Sin-Bundang Metro Subway Line Signal System TCMS Console Technical Specification", DX-line Internal Report, 2011.
  7. Neotrans Co. LTD. "Sin-Bundang Metro Subway Line Signal System CBTC Technical Specification", DX-line Internal Report, 2014.