Abstract
The stabilizer bar mounted on the vehicle underbody makes for a more comfortable ride by holding the vehicle itself when the vehicle is cornering. Stabilizer bars are available in two types: solid and tube. To lighten the weight of the vehicle, and owing to weight reduction requirements, tubular stabilizer bars are increasingly being used. Tubular stabilizer bars can be fabricated to be over 34% lighter than solid bars, but the lifetime of the product tends to decrease rapidly as the weight ratio increases. However, the durability can be improved by utilizing high-strength and high-hardness materials for the stabilizer bar or by improving the shot peening method.
차량 하부에 장착된 스테빌라이저바는 차량이 곡선 구간을 선회할 때 차량의 자체를 유지해 줌으로서 차량 주행을 보다 편안하게 해 준다. 스테빌라이저바는 중실과 중공 타입 2가지가 있으며, 차량의 경량화를 위해 중공 형태의 스테빌라이저바의 적용이 늘고 있다. 차량의 경량화를 위한 중공 스테빌라이저바는 중실에 비해 무게가 34% 이상 경량화가 가능하지만 경량화 비율이 높아질수록 제품의 내구 수명은 급격하게 감소하는 경향을 나타낸다. 이러한 내구 수명 감소에 대한 대책으로서 소재의 고강도 및 고경도 소재를 적용하거나 쇼트피닝 공법을 개선 하는 등의 노력을 통해 내구 수명을 보장할 수 있다.