Modularization of plant structures

플랜트 구조물의 모듈화 공법

  • Seo, Han Seol (DAELIM, Plant Business Division, Architecture & Structure Engineering Team) ;
  • Chang, Sang Soo (DAELIM, Plant Business Division, Architecture & Structure Engineering Team)
  • 서한설 (대림산업(주) 건축(P)설계팀) ;
  • 장상수 (대림산업(주) 건축(P)설계팀)
  • Received : 2017.06.09
  • Published : 2017.09.30

Abstract

Module can be categorized as PAS(Pre-Assembled Steel structure), PAR(Pre-Assembled pipe Rack), PAU(Pre-Assembled Unit), VAU(Vendor Assembled Unit) and VPU(Vendor Package Unit). At the stage of design and fabrication of module, the condition of land and ocean transportation is considered and these conditions are reflected on the module division design. The control of the module's center of gravity is important to transport and install modules safely and the steel structure should have the strength enough to resist the sea acceleration force during the ocean transportation. The transportation condition and the installation method influence the size and weight of module. The size and weight of module are considered for the design of module division.

Module은 세부적으로 PAS(Pre-Assembled Steel structure), PAR(Pre-Assembled pipe Rack), PAU(Pre-Assembled Unit), VAU(Vendor Assembled Unit) 그리고 VPU(Vendor Package Unit)로 분류될 수 있다. 이러한 Module의 설계 및 제작 시에는 Stick built type 구조물과는 달리 육상 또는 해상 운송 조건이 고려되어야 하며, 운송 조건에 따른 Module division design이 수반되어야 한다. 육상 운송 및 설치를 위해서는 무게중심(Center of gravity) 관리가 중요하며, 해상 운송을 위해서는 구조물이 Sea acceleration force에 대해 안전성을 확보할 수 있도록 설계되어야 한다. 운송 조건 및 설치 방법은 구조물의 규모와 무게를 제한하게 되며, 이는 Module 대상 구조물 선정 시, 그리고 선정된 Module의 분할 계획 시 요구조건으로 작용하게 된다.

Keywords

References

  1. GL Noble Denton 0030/ND - Guidelines for marine transportations
  2. Det Norske Veritas(2014) DNV Offshore standard DNV-OS-C102 - Structural design of offshore ships