DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Preference according to Affordance Design Elements in Digital Media Exhibition Environment

디지털미디어 전시환경에서의 어포던스디자인 요소별 선호에 관한 연구

  • 노이경 (한양대학교 실내건축디자인학과) ;
  • 남경숙 (한양대학교 실내건축디자인학과)
  • Received : 2017.08.31
  • Accepted : 2017.10.19
  • Published : 2017.10.31

Abstract

Recently, as human-centered design and humanization of space accelerates, the concept of physical space is changing to user-centered space. In particular, in the case of exhibition space to utilize digital media, visitors' actively experiencing exhibits and participating exhibition are regarded as an important factor, thus affordance design serves as a crucial factor to afford satisfaction with exhibition space to the visitors. Accordingly, the study is to understand the concept of the affordance and the digital media exhibition environment and to analyze the preference for each affordance design factor in the digital exhibition environment. The survey is conducted to people in the twenties who inhabit Seoul and the metropolitan area, familiar with the digital media. The results of the survey show that the most important role of the digital media in the exhibition environment is to create the atmosphere for concentration and complexity is the most preferable among interactivity, network ability and complexity, the feature of the digital media. Additionally, the results reveal that cognitive affordance presenting the feature of design to help the user when he/she want to know something is the most preferable among sensory affordance, physical affordance, cognitive affordance and functional affordance and as the time exposed to the digital media increases the importance of the affordance design is high. As the digital environment is common now in many fields, it will be regarded as a crucial factor to the visitors of an exhibit hall from now on whether affordance design is used.

Keywords

References

  1. 권영걸 외 40인, 공간디자인의 언어, 도서출판 날마다, 2011
  2. 김영석, 디지털 미디어와 사회, 나남출판, 2000
  3. 밥 코튼, 리처드 올리버지음/박해천, 임도헌, 최진이 옮김, 하이퍼미디어는 어디로 가는가, 디자인하우스, 2002
  4. 김남희, 관광공간 계획에서 어포던스 적용가능성에 관한 연구, 경기대 석사논문, 2011
  5. 김미영, 문정민, 감성체험을 위한 공간의 어포던스 특성 분석, 한국실내디자인학회논문집, 제20권, 4호, 통권 87호, 2011.
  6. 김선영, 도심형 공공공간의 복합용도와 이용자 행위 유도를 위한 융합적 방법으로의 어포던스 디자인, 한국과학예술포럼, 2016
  7. 마옥선, 모바일 큐레이션 커머스 사례분석을 통한 어포던스 효과 분석, 이화여대 석사논문, 2014
  8. 박문형, 정강화, 어포던스의 디자인 적용 사례 연구, 디지털디자인학연구, 10(2), 2010
  9. 박영성, 디지털 미디어를 활용한 전시관의 연출특성에 관한 연구, 상명대 석사논문, 2011
  10. 이온정, 인터랙티브 미디어 아트 전시에서의 어포던스 연구, 이화여대 석사논문, 2013
  11. 이태연, 이승훈, 어포던스 이론의 본질과 디자인적용에 관한 연구, 한국공간디자인학회논문집, 제5권, 4호, 통권 14호, 2010
  12. 지희승, 디지털 미디어를 활용한 박물관 전시방법 연구, 홍익대 석사논문, 2009
  13. 차정훈, 디지털 사이니지 환경에서의 행동유도성에 관한 연구, 서강대 석사논문, 2014
  14. 경제신문 디지털타임스, 2017.1.12.23면
  15. https://ko.wikipedia.org/
  16. naver 지식백과