Abstract
It is obvious that the sales of smart phones are increasing every year whereas the growth rate is decreasing year by year from 2010 through the investigation of the current situation of the smartphone market. Therefore, the GUI design of smartphones has gradually become the major design difference and selling point. In this research background, the purpose of this paper is to investigate and analyze the relationship between GUI design and user experience which takes the 20 generation smartphone users in China as the research objects, so as to understand the impact of GUI design on user experience. In this paper, five visual elements of GUI design are derived from prior study, and five essential factors of user experience are educed by using online review text analysis and KJ. Finally, this thesis makes a questionnaire survey on the 20 generation smartphone users in China, and analyzes the influence of GUI design on the user experience. Meanwhile, we put forward some suggestions for improving the user experience on the basis of the survey results.
스마트폰 시장 발전 현황의 고찰을 통해 2010년부터 스마트폰 시장의 발전 속도가 느려지고 성장률은 매년 감소되고 있다는 것을 볼 수 있다. 이에 스마트폰 GUI 디자인은 하나의 주요 차별화 전략으로 자리매김 할 것이다. 또한, 사용자들이 스마트폰 사용경험에 대한 욕구가 점점 높아지고 있다. 이런 연구배경 속에서 본 논문의 목적은 중국 20대 스마트폰 사용자를 대상으로 GUI 디자인과 사용경험 간의 상호 연관성을 조사 분석하며 스마트폰 GUI 디자인이 사용경험에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이다. 본 논문은 선행연구를 통해 GUI 시각적인 구성 요소 5개를 도출하였으며 온라인 리뷰 텍스트 분석법과 KJ법을 이용하여 스마트폰 사용경험 5가지의 요인을 추출하였다. 또한, 본 연구는 중국 20대 스마트폰 사용자를 대상으로 설문조사를 실시하여 GUI 디자인과 사용경험 간의 연관성을 분석하였다. 조사결과에 바탕으로 사용자경험을 향상시키기 위한 스마트폰 GUI 요소의 디자인 방향을 제시하였다.