DOI QR코드

DOI QR Code

A Meta-Analysis on the Effect of Music Intervention on the Anxiety of Children and Adolescents

음악중재가 아동 및 청소년의 불안에 미치는 효과에 대한 메타분석

  • Bae, Ik-lyul (Department of Nursing, Daejeon Institute of Science and Technology) ;
  • Kim, Min-woong (Graduate School of Industrial & Technology Education, Chungnam National University)
  • 배익렬 (대전과학기술대학교 간호학과) ;
  • 김민웅 (충남대학교 공업기술교육학과)
  • Received : 2017.05.19
  • Accepted : 2017.06.23
  • Published : 2017.06.30

Abstract

The present study investigated the effect of music intervention on the anxiety of children and adolescents using meta-analysis, and the specific research purposes were as follows. The targets of the present study were previous studies analyzed the effect of music intervention on anxiety collected the final 28 theses for academic degrees and five scholarly journal articles were used in the analysis. To examine the publication bias of the studies used in the analysis, funnel plot and fail-safe N were verified, and found the publication bias was not significant enough to influence the present study. The homogeneity test showed that the effect size was heterogeneous, and accordingly, a random effect model analysis was carried out and the overall effect size was found to be -1.034. The analysis on the difference in the effect showed that the effect size varied according to subject classification and intervention location for categorical variables and size for continuous variables.

본 연구의 목적은 메타분석 방법을 이용하여 음악중재가 아동 및 청소년의 불안에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 이때 연구 대상 논문은 음악중재가 불안에 미치는 영향을 분석한 선행연구이며, 최종적으로 학술지 5편, 학위논문 28편이 분석에 사용되었다. 연구의 출판 편향은 Funnel plot과 Fail-safe N 계수를 활용하여 확인하였으며, 분석 결과 출판 편향이 연구에 영향을 줄 만큼 크지 않은 것으로 나타났다. 동질성 검증을 실시한 결과 효과크기는 이질 하였고 이에 랜덤효과 모형으로 분석을 실시한 결과 전체 효과크기는 -1.034이었다. 또한 범주형 변인에 따른 효과 차이 분석 결과는 대상 구분(Classification), 중재 장소(Intervention location)에 따라 유의하였으며, 연속형 변인에 따른 분석 결과도 규모(Size)에 따라 유의하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : National Research Foundation of Korea (NRF)