Watt, Who is he?

와트, 그는 누구인가?

  • Received : 2017.08.13
  • Accepted : 2017.09.25
  • Published : 2017.09.30

Abstract

This research paper is to examine James Watt who led the 1st industrial revolution successfully. His great work was called monumental achievement in the human history of civilization. Here, we looked over the Watts' educational environment during his infant, juvenile, and adolescence period and also, his learning attitude about his own field through literature review. The basic infra of soft and hard wares for the industrial revolution through the process of R & D on new developing steam engine resulted from the very industrial revolution and its R & D environment were to be investigated. The useful information and knowledge from this process of the research are able to give an appropriate educational guidance to bring up the development of creativity in schooling systems. And also a lesson from the past could be used to provide the desirable direction for the 4th industrial revolution which is just begun to start now. The main results from this study are as follows; First, Watts' parents positively guided him onto the technology of manual field because they recognized their son was interested in technology field. The parents' attitude stimulated and guided his sons' self-development, had been equal to the aims of education. Second, Watt made a chance of making friendships with professors of Glasgow University. He spontaneously had done self-directed learning for getting knowledge and technology, and thus he became an expert of practical engineer and theorist. Third, the Lunar society, which was jumping over one's social position in their society of the 18th century through new thinking way, leading new ages had been very good R & D social infra for Watt to open and connect new advanced level of science and technology in his age. This society provided a study environment fields for their members to exchange their ideas of scientific curiosity and freely inquiry, technology informations. They had discussed and understood the issues to be occurred in their own fields and accumulated necessary knowledge for problem-solving, respectively. Such as this R & D system environment will be also considered in the modern research group. Fourth, the entrepreneur such as Boulton, who understand technology and grasp its value in future, is needed. The system of 'grue of management' will support the researcher with financial support, which is necessary in R & D. And the researcher like Watt who takes pleasure in technology itself and study eagerly in his field without financial problems, that is, 'grue of technical expert' is essential when leading to success in the industrial revolution.

이 연구 논문은 인류 문명사에서 금자탑을 이루는 제 1차 산업혁명을 이끌고 성공적으로 이룬 와트에 관하여 그의 교육환경과 배움의 자세를 문헌을 통하여 살펴보고, 산업혁명의 결과물인 '새로운 증기기관'의 연구 개발 과정과 환경 등을 통하여 산업혁명을 이끄는 기본적인 인적 물적 인프라를 알아보는 데에 있다. 이러한 과정에서 얻어지는 정보는, 우리의 현재 학교교육이 지향하고 있는 '창의성 개발'에 관한 지침을 얻을 수 있다고 본다. 또한 아직은 태동기에 있는 '4차 산업혁명'을 대비하는 데에도 온고지신의 차원에서 많은 시사점을 얻을 수 있었다. 이상의 내용을 종합하여 얻은 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 와트의 부모는 아들이 기계장치 등에 흥미를 가지고 있다는 것을 알고 이 분야의 타고난 재능을 살려주기 위하여 적극적으로 협조하였다. 둘째, 와트는 글라스고우 대학의 교수들과 인연을 맺고 자신의 관심분야를 스스로 개척하며, 자기주도 학습으로 지식을 흡수하였다. 이러한 학문에 관한 끊임없는 능동적인 자세는 그를 이 분야의 기술자 및 이론가로서 성장시켰다. 셋째, 18세기에 신분의 벽을 뛰어넘는 새로운 시대를 주도하는 Lunar society의 연구 환경 인프라는 와트에게 과학적 호기심과 자유로운 탐구 정신을 경험하게 한 협회이다. 자신의 과학기술지식을 발표하고, 서로 이에 대한 의견을 자유롭게 교환하며 집단적 사고방식을 바탕으로 문제-해결의 지식을 축적해 가는 시스템이 있다는 것은 현대의 R & D환경을 만들 때에도 유념하여야 할 사항이다. 넷째, 사업가 볼턴과 같이 기술을 이해하고 그 가치를 파악하는 능력이 구비된 '경영의 귀재'가 연구자들을 재정적으로 지원하는 시스템이 필요하다. 동시에 재정문제를 그다지 걱정하지 않고 기술 자체를 즐기고 연구하는 '기술의 달인' 와트와 같은 사람이 있어야 산업혁명은 잘 이루어질 수 있다.

Keywords

References

  1. 김동광 역(2011), 마이클 에이더스 저, 기계, 인간의 척도가 되다. 서울: 산처럼.
  2. 도현신(2011), 전쟁이 발명한 과학기술의 역사, 서울:시대의 창.
  3. 류창열(2000), 에피소드로 보는 발명의 역사, 서울:성안당.
  4. 박광덕 역(1996), 자크루엘 저, 기술의 역사, 서울:한울.
  5. 송성수(2015), 한 권으로 보는 인물과학사, 서울:북스 힐.
  6. 장병주(1991), 과학과 기술의 역사, 서울:동명사.
  7. 조선일보(2017. 4. 25), 기자수첩, 4차 산업혁명의 적임자라는 대통령후보들의 空約
  8. 최준섭(2017), Watt의 증기기관 개발에의 통합적 접근, 지속가능발전교육 세미나, 제주대학교 (2017. 1. 9-10), pp. 121-125.
  9. 笠原一男 外 3人(1965), 詳說 日本史硏究, 山川出版社, 288.
  10. De Camp, L. S. (1960), The ancient engineers, Barns & Noble Books.
  11. Garcia, J. et al. (2002), Creating America, a history of the United States, Mcdougal Littel.
  12. King, M. L. (2000), Western civilization, a social and cultural history, New Jersey: Prentice Hall.
  13. McClellan III, J. E., and Dorn H. (2006), Science and technology in world history, The Johns Hopkins University Press, Boltimore.
  14. Mitcham C. (1994), Thinking through technology, The University of Chicago Press.
  15. Smiles, S. (1865). Lives of engineers, Boulton and Watt. London: Murray.
  16. Whitehead, A. L. (1929), The aims of education, New York: New American Library.