Abstract
The purpose of this study was to analyze the perception of academic difficulties of middle school students and their influences variables in technology subject. The subjects of this study were middle school students in the whole country. A total of 420 students were selected considering the grade and area for the survey. The data were collected by mail and analyzed using SPSS 22.0K. The results of this study were as follows : First, The academic difficulties perceived by middle school students in the technology subject were recognized as normal. Second, Middle school students perceived it as a lack of experience (opportunity) in the technology domain as a cause of academic difficulties. Third, In the learning process, the female students were more difficult to understand the related terms and theories than the male students. In the problem solving activities, the female students were more difficult than the male students in identifying problems, designing solutions, selecting solutions, modeling, testing solutions, and correcting improvements. Fourth, the academic difficulty in learning technology lesson was difficult in terms of terminology, theory, and practice activities in the order of Second, Third, and 1st grade. Fifth, lack of understanding knowledge, confusion of contents knowledge, lack of technical interest, shortage of class hours, lack of understanding of evaluation criteria were all influenced by the difficulty of technical subject learning. Sixth, the academic difficulty influencing the problem solving process was explained by understanding comprehension, content knowledge confusion, technical interest, class time, understanding of evaluation criteria.
이 연구의 목적은 중학생들의 기술교과의 기술영역의 학업수행에 있어서 겪는 어려움의 인식을 분석하고, 그 영향 변인을 조사하는데 있었다. 이 연구의 대상은 전국의 중학생들이며, 조사를 위하여 학년과 지역을 고려하여 총 420명을 선정하고, 설문조사를 실시하였다. 자료의 수집은 우편으로 이루어졌으며, 분석은 SPSS 22.0K를 이용하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같았다. 첫째, 기술 교과의 기술영역의 학업수행에서 중학생이 겪는 어려움은 보통수준으로 인식되었다. 둘째, 중학생들은 기술 교과 학업수행의 어려움 인식의 원인으로 경험(기회)의 부족으로 응답하였다. 셋째, 학업수행과정에서 관련용어와 이론에 대하여 여학생이 남학생보다 어렵다고 인식하고 있었다. 세부적인 문제해결활동에서도 문제 확인, 해결방안 구상, 해결방안 선정, 모형제작, 해결방안테스트, 개선점 수정에 대하여 여학생이 남학생에 비해 더 어렵다고 인식하였다. 넷째, 기술교과 학업수행에 대한 어려움은 용어, 이론, 실습활동에 대하여 2학년, 3학년, 1학년 순으로 어렵다고 응답하였다. 다섯째, 기술교과 학업수행의 어려움 인식의 영향 변인으로는 설명 이해 지식 부족, 내용 지식 혼동, 기술 관심 부족, 수업 시간 부족, 평가기준 이해 부족이 모두 영향을 주는 것으로 나타났다. 여섯째, 세부적인 문제해결과정에 대한 어려움에 영향을 주는 변인으로는 설명이해, 내용지식혼동, 기술관심, 수업시간, 평가 기준 이해가 영향을 주는 것으로 나타났다.