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The Relationship Between Social Stigma and Psychosocial Adjustment in Out-of-School Youth: The Moderating Effects of Self-concept Clarity

학교 밖 청소년의 사회적 낙인과 심리사회적 적응 간의 관계: 자기개념 명확성의 조절효과

  • Received : 2017.06.14
  • Accepted : 2017.07.15
  • Published : 2017.09.28

Abstract

The purpose of this study was to examine the influence of social stigma on psychosocial adjustment in out-of-school youth and the moderating effects of self-concept clarity on the relationship between social stigma and psychosocial adjustment. The subjects in this study were out-of-school youth who resided in the city of Busan, on whom a survey was conducted. The findings of the study were as follows: First, social stigma was found to have exercised a negative influence on self-concept clarity. Second, social stigma was found to have exercised a negative influence on psychosocial adjustment. Third, self-concept clarity was found to have exercised a negative influence on psychosocial adjustment. Fourth, self-concept clarity was found to have had moderating effects on the relationship between social stigma and psychosocial adjustment. This study is of significance in that it attempted to seek ways of improving the psychosocial adjustment of out-of-school youth and urged offering counseling intervention geared toward boosting self-concept clarity by analyzing the moderating effects of self-concept clarity on the relationship between social stigma and psychosocial adjustment.

본 연구에서는 사회적 낙인이 학교 밖 청소년의 심리사회적 적응에 미치는 영향을 살펴보고, 사회적 낙인과 심리사회적 적응의 관계에서 자기개념 명확성의 조절효과를 알아보고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 부산시에 거주하는 학교 밖 청소년들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그 결과 다음과 같은 사실이 밝혀졌다. 첫째, 사회적 낙인은 자기개념 명확성에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 사회적 낙인은 심리사회적 적응에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 자기개념 명확성은 심리사회적 적응에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 사회적 낙인과 심리사회적 적응의 관계에서 자기개념 명확성은 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 이와 같이 본 연구는 사회적 낙인과 심리사회적응의 관계에서 자기개념 명확성의 조절효과를 알아봄으로써 학교 밖 청소년들의 심리사회적 적응 방안을 모색하고, 자기개념 명확성을 높일 수 있는 상담적 개입을 촉구하였다는 점에서 연구의 의의가 있다.

Keywords

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