Abstract
In this study, we analyzed the accessibility of open platform Android mobile banking applications, based on Korean mobile application accessibility KS standard, Section 508 technical standard of Rehabilitation Act, and European BBC guidelines. Experimental result showed that there are no mobile banking applications of 8 commercial banks in Korea that satisfy all guidelines of three standards. Typical violations included missing alternative text, keyboard focus violations, control size and spacing non-compliance, and low contrast ratio. These violations are fatal in that they make the accessibility of the blind, the disabled and the low vision and the elderly impossible. The reason that mobile banking applications do not comply with accessibility is that mobile application developers and providers have low awareness of accessibility and do not know how to implement accessibility properly. Comparing Korea mobile application accessibility guidelines with the revised standard of the Section 508 of Rehabilitation Act and the BBC standard, many guidelines are missing. Also, evaluation criteria are ambiguous and abstract, making it difficult for developers to refer specifically. Therefore, improving mobile application accessibility requires developer and government efforts and complementation of standards.
이 연구에서는 우리나라의 모바일 앱 접근성 KS, 미국의 재활법 508조 개정 표준 및 유럽의 BBC 지침을 기준으로 개방형 플랫폼인 안드로이드 모바일 뱅킹 앱의 접근성을 분석하였다. 실험 결과, 우리나라 8개 시중은행의 모바일 뱅킹 앱 중 상기 3가지 표준의 세부 항목을 모두 만족하는 앱은 한 곳도 없었다. 대표적인 위반 항목은 대체 텍스트 미비, 키보드 초점 위반, 컨트롤 크기 및 간격 미준수, 명도대비 비율 낮음 등이었다. 이들 위반사례는 시각장애인, 상지장애인 및 저시력인과 고령자의 접근을 불가능하게 만든다는 점에서 치명적인 오류이다. 모바일 뱅킹 앱이 접근성을 준수하지 않는 원인에 있어서는 모바일 앱 개발자와 제공자들의 접근성에 관한 인식이 낮고 접근성 구현 방법을 제대로 숙지하지 못한 것으로 분석되었다. 우리나라의 모바일 앱 접근성 지침을 재활법 508조 개정 표준 및 BBC 표준과 비교한 결과, 많은 항목이 누락되어 있었다. 또한 평가 기준이 모호하고 추상적이어서 개발자들이 구체적으로 참고하기 어려운 측면이 있는 것으로 판단되었다. 따라서 모바일 앱 접근성 향상을 위한 개발자 및 정부의 노력과 더불어 표준의 보완이 필요하다.