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Improvement of user experience and service value enhancement using Smart Mirror

스마트 미러를 이용한 사용자 경험 개선과 서비스 제공가치 증진 방안

  • Oh, Moon-seok (School of Communication, Kwangwoon University) ;
  • Han, Gyu-hoon (School of Communication, Kwangwoon University) ;
  • Choi, Hyun-Jun (Department of Electronic Engineering, Mokpo National Marintime University) ;
  • Seo, Young-Ho (Ingenium College of Liberal Arts, Kwangwoon University)
  • 오문석 (공운대학교 미디어영상학부) ;
  • 한규훈 (공운대학교 미디어영상학부) ;
  • 최현준 (목포해양대학교 전자공학과) ;
  • 서영호 (광운대학교 인제니움학부대학)
  • Received : 2016.07.31
  • Accepted : 2017.08.23
  • Published : 2017.08.31

Abstract

Smart Mirror is one of the representative technologies developed as a new communication method to escape the traditional technology by applying to the existing space. In this paper, we applied Smart Mirror to the beauty space to discover the service providing value needed to provide the beauty care service and to study the user experience for the value enhancement. In-depth interviews were conducted to investigate the user experience for enhancing the value of service provision. The results of analyzing the collected data using the affinity method were derived. Finally, the service value that can increase the user's satisfaction through the focus group interview was suggested, which suggested a way to improve the user's experience through the smart mirror.

스마트 미러는 기존의 공간에 적용하여 전통적인 기능을 탈피하고 새로운 커뮤니케이션 수단으로서 발전한 대표적인 기술 중의 하나이다. 본 논문에서는 스마트 미러를 미용 공간에 적용하여 뷰티케어 서비스를 제공하는데 필요한 서비스 제공가치를 발견하고 가치 증진을 위하여 사용자 경험에 대한 연구를 진행하였다. 서비스 제공가치 증진을 위한 사용자 경험 연구를 위해 심층인터뷰를 수행하였고, 이를 통해 기초 데이터를 수집하였다. 친화도법을 이용하여 수집된 데이터를 분석하여 이슈를 도출하였고, 최종적으로 포커스 그룹 인터뷰를 통해 사용자 만족도를 높일 수 있는 서비스 가치를 도출함으로써 스마트 미러를 통해 사용자 경험을 개선할 수 있는 방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. M. S. Oh, "Evaluation research on smart mirror UX for efficient communication of the IoT generation," Journal of the Korea Society of Digital Industry and Information Management, Vol. 11, No. 1, p. 123, Mar. 2015.
  2. M.S. On, J. W. Won, "A study on UX system for dffective utilization of smart mirror display in public places," Journal of communication design, Vol.59, pp. 88-99, Apr. 2017.
  3. J. Choi, Model of Considering Survival Rate of High-Risk Newborns Through Improving Quality of Medical Service-Main with System Dynamics Method-, Ph.D. dissertation, The Catholic University of Korea, Seoul, Korea, 2006.
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