DOI QR코드

DOI QR Code

2015 개정 초등수학 교과서 2학년 곱셈 단원 분석

A Study on the 2nd Grade Multiplication Units in 2015 revised Elementary Mathematics Textbooks

  • 투고 : 2017.06.13
  • 심사 : 2017.08.14
  • 발행 : 2017.08.31

초록

The purpose of this study is to analyze the multiplication units in the elementary school mathematics. In the 2015 revised curriculum, students learn multiplication in $2^{nd}$ grade. The multiplication units is divided into two: multiplication and multiplication facts. In these two units, we mainly analyze situations involving multiplication, models for teaching multiplication, and multiplication strategies for teaching multiplication facts in relation to Subject Matter Knowledge. We called these contents Multiplication Matter Knowledge. We examined the precedent study with regard to multiplication at the elementary mathematics. As results, we prepared an analysis framework for this study. This study was conducted according to qualitative research methods, expecially 'qualitative contents analysis'. The contents here refer to Multiplication Matter Knowledge that can be found in the elementary mathematics textbooks and working books etc. As results of analysis, We can confirm that various multiplication situations and multiplication models are presented in the textbooks. And it has been examined that various multiplication properties are presented in the textbook according to the multiplication strategy levels. We insist elementary school teachers should be aware of these Multiplication Matter Knowledge. This study aims to provide elementary school teachers with basic data in these contexts.

키워드

참고문헌

  1. 강현영, 고은성, 김태순, 조완영, 이경화, 이동환 (2011). 좋은 수학 수업을 위해 수학교사에게 필요한 역량과 교사교육에 대한 현직교사의 인식조사. 학교수학, 13(4), 633-649.
  2. 강흥규 (2009). 배 개념에 기초한 자연수 곱셈 개념의 지도 방안. 학교수학, 11(1), 17-37.
  3. 교육부 (2014). 수학 2-1. 서울:(주)천재교육.
  4. 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책8].
  5. 교육부 (2017a). 교사용 지도서 수학 2-1. 서울: (주)천재교육.
  6. 교육부 (2017b). 수학 2-1. 서울: (주)천재교육.
  7. 교육부 (2017c). 수학 2-2 현장검토본. 서울: (주)천재교육.
  8. 교육부 (2017d). 수학 익힘 2-1. 서울: (주)천재교육.
  9. 교육부 (2017e). 수학 익힘 2-2 현장검토본. 서울: (주)천재교육.
  10. 김상근 (2008). 초등학교 수학 교과서에 나타난 곱셈 지도 방법에 대한 분석:곱셈 기초부터 곱셈구구 지도까지. 서울교육대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 김성준 (2016). 초등수학에서의 곱셈구구 지도 순서에 대한 고찰. East Asian Mathematical Journal, 32(1), 443-464. https://doi.org/10.7858/eamj.2016.033
  12. 김성준, 김수환, 신준식, 이대현, 이종영, 임문규, 정은실, 최창우 (2013). 초등학교 수학과 교재연구와 지도법. 서울: 동명사.
  13. 김양권(2017). 초등학생의 수 개념 학습에서 수직선의 활용. 건국대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 김현 (2014). 한국.중국.일본.싱가포르 초등수학교과서의 곱셈구구 지도방법에 대한 비교 연구. 공주교육대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 선춘화, 박만구 (2012). 초등수학교과서에 나타난 수직선 활용법 분석-우리나라와 외국교과서 비교를 중심으로-. 한국초등수학교육학회 연구발표대회 논문집 pp.32-55.
  16. 이대현 (2010). 초등학교 수학 교과서에 나타난 분수의 곱셈과 나눗셈 지도 방법에 대한 분석. 서울교육대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 임재훈 (2012). 초등수학 교과서의 분수 곱셈 알고리즘 구성 활동 분석: 모델과 알고리즘의 연결성을 중심으로. 학교수학, 14(1), 135-150.
  18. 장미라 (2006). 초등학교 2학년 학생의 곱셈적 사고에 관한 연구. 서울교육대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 정영옥 (2013). 초등수학에서 자연수 곱셈 지도-곱셈의 도입과 곱셈 구구를 중심으로-. 학교수학, 15(4), 889-920.
  20. 진성현 (2015). 초등 수학 교과서에서 소수의 곱셈과 나눗셈 지도 순서 및 방법 분석. 서울교육대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 최지영, 방정숙 (2011). 초등학교에서의 대수적 추론 능력 신장 방안 탐색. 학교수학, 13(4), 581-598.
  22. Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
  23. Bogdan, R., Biklen, S. K. (2007). Qualitative Research for Education. 조정수 역(2010). 교육의 질적 연구 방법론. 서울: 경문사.
  24. Carpenter, T. P., Fennema, E., Franke, M. L., Levi, L., & Empson, S. B. (1999). Children's Mathematics Cognitively Guided Instruction. Postmouth, NH: Heinemann & Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  25. Freudenthal, H. (1983). Didactical Phenomenology of Mathematical Structures. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.
  26. Greer, B. (1992). Multiplication and division as models of situations. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning A Project of the National Council of Teachers of Mathematics(pp. 276-295). New York: Macmillan Publishing Company.
  27. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School Mathematics. 류희찬, 조완영, 이경화, 나귀수, 김남균, 방정숙 역(2007). 학교수학을 위한 원리와 규준. 서울: 경문사.
  28. Reys, R. E., Lindquist, M. M., Lamdin, D. V., & Smith, N. L. (2009). Helping Children Learn Mathematics. 박성선, 김민경, 방정숙, 권점례 역(2012). 초등교사를 위한 수학과 교수법. 서울: 경문사.
  29. Van den Heuvel-Panhuizen, M. (Ed.) (2001). Children Learn Mathematics. A learning-teaching trajectory with intermediate attainment targets for calculation with whole numbers in primary school. Utrecht: Freudenthal Institute Utrecht University & National Institute for Curriculum Development.
  30. Van de Walle, J. A. (2004). Elementary and Middle School Mathematics. 남승인, 서찬숙, 최진화, 강영란, 홍우주, 배혜진, 김수민 역(2008). 수학을 어떻게 가르칠 것인가. 서울: 경문사.