Abstract
The purpose of this study is to verify the effectiveness of the flipped class by comparing Python programming classes divided into flipped class and general class. The participants who participated in each class had 36 students, so that they could participate in the class without knowing the difference of the class method. The students's academic achievement was applied the two groups with similar test items, and then the overall achievement were compared. The analysis showed that the achievements in flipped class in the basic grammar and intermediate grammar were higher than those in the general class. As a result of gender achievement analysis, there was no effect on the type of instruction. However, male student were generally higher in academic achievement. In conclusion, flipped class in the programming is a good way to improve students' understanding.
본 연구의 목적은 파이썬 프로그래밍 수업을 플립드 수업 분반과 일반 수업 분반으로 나누어서 프로그래밍 주제별 학업 성취도를 비교 분석하여 플립드 수업의 효과성을 확인하는 것이다. 수업에 참여한 학생은 각 분반 모두 36명이며, 수업방식에 차이가 있다는 것을 알지 못한 채로 참여하여 외부환경효과의 영향을 제거하였다. 세 번 치른 시험의 채점결과를 프로그래밍 주제별로 나누어서 분석하고 전체 성취도도 비교 분석하였다. 분석결과 대부분의 기초문법과 중급문법에서 플립드 수업 분반의 성취도가 일반 수업 분반의 성취도보다 더 높게 나타났다. 또한 프로그래밍의 전반적인 이해도를 알 수 있는 코딩문제 점수와 총점에서도 플립드 수업 분반 학생들의 성취도가 더 높았으며, 성별 성취도 분석결과 수업 유형에 따른 영향은 없었으며, 학업성취도는 남학생들이 대체로 높게 나타났다. 결론적으로 프로그래밍 수업에서 플립드 수업 방식이 학생들의 이해도를 높이는데 효과적인 방법이라고 할 수 있다.