A Study on the Effect of Flipped Class by Analysis of Programming Achievement

프로그래밍 성취도 분석을 통한 플립드 수업 효과에 대한 고찰

  • 김경미 (한동대학교 글로벌리더십학부) ;
  • 김헌주 (한동대학교 글로벌리더십학부)
  • Received : 2017.05.19
  • Accepted : 2017.07.28
  • Published : 2017.07.31

Abstract

The purpose of this study is to verify the effectiveness of the flipped class by comparing Python programming classes divided into flipped class and general class. The participants who participated in each class had 36 students, so that they could participate in the class without knowing the difference of the class method. The students's academic achievement was applied the two groups with similar test items, and then the overall achievement were compared. The analysis showed that the achievements in flipped class in the basic grammar and intermediate grammar were higher than those in the general class. As a result of gender achievement analysis, there was no effect on the type of instruction. However, male student were generally higher in academic achievement. In conclusion, flipped class in the programming is a good way to improve students' understanding.

본 연구의 목적은 파이썬 프로그래밍 수업을 플립드 수업 분반과 일반 수업 분반으로 나누어서 프로그래밍 주제별 학업 성취도를 비교 분석하여 플립드 수업의 효과성을 확인하는 것이다. 수업에 참여한 학생은 각 분반 모두 36명이며, 수업방식에 차이가 있다는 것을 알지 못한 채로 참여하여 외부환경효과의 영향을 제거하였다. 세 번 치른 시험의 채점결과를 프로그래밍 주제별로 나누어서 분석하고 전체 성취도도 비교 분석하였다. 분석결과 대부분의 기초문법과 중급문법에서 플립드 수업 분반의 성취도가 일반 수업 분반의 성취도보다 더 높게 나타났다. 또한 프로그래밍의 전반적인 이해도를 알 수 있는 코딩문제 점수와 총점에서도 플립드 수업 분반 학생들의 성취도가 더 높았으며, 성별 성취도 분석결과 수업 유형에 따른 영향은 없었으며, 학업성취도는 남학생들이 대체로 높게 나타났다. 결론적으로 프로그래밍 수업에서 플립드 수업 방식이 학생들의 이해도를 높이는데 효과적인 방법이라고 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 최정원․이은경․이영준 (2015). 컴퓨터교육: 초등 정보 교육을 위한 영국 컴퓨팅 교과서 분석. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 19(1), 19-22.
  2. 진성희․신수봉 (2013). 공과대학 융합교육에 대한 사례조사 및 요구분석. 공학교육연구, 16(6), 29-37.
  3. Roehl, A., Reddy, S. L., Shannon, G. (2013). The flipped classroom: an opportunity to engage millennial students through active learning strategies. Journal of Family & Consumer Sciences, 105(2), 44-49.
  4. Bishop, J. L., and Verleger, M. A. (2013, June). The flipped classroom: A survey of the research. In ASEE National Conference Proceedings, Atlanta, GA 30(9).
  5. 최병수․유상미(2013). 컴퓨터교과교육: 대학강의실 수업의 효과성 향상을 위한 H 형 블렌디드 이러닝 적용 효과 분석. 컴퓨터교육학회논문지, 16(3), 49-60.
  6. Bormann, J. (2014). Affordances of flipped learning and its effects on student engagement and achievement. Ph.D. dissertation, UNIVERSITY OF NORTHERN IOWA.
  7. 이희숙․강신천․김창석 (2015). 플립러닝 학습이 학습동기 및 학업성취도에 미치는 효과에 관한 연구. 컴퓨터교육학회논문지, 18(2), 47-57.
  8. 최정빈․김은경 (2015). 공과대학의 Flipped Learning 교수학습 모형 개발 및 교과운영사례. 공학교육연구, 18(2), 77-88.
  9. 임정훈․김상홍 (2016). 스마트교육 기반 플립 러닝이 학업성취도, 협업능력 및 정보활용능력에 미치는 효과. 교육공학연구, 32(4), 809-836.
  10. 이혜영․이태욱 (2016). 플립러닝을 활용한 정보교과 수업모형 연구. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 20(2), 101-104.
  11. 이희숙․강신천․김창석 (2016). 플립러닝의 학습효과 관련 요인 간의 구조적 관계 분석. 컴퓨터교육학회논문지, 19(1), 87-100.
  12. 배도용 (2016). 대학에서의 플립드 러닝 수업의 교실 활동 학습 태도 연구. 한어문교육, 35, 173-194.
  13. 박수향․이문영 (2017). 기초의학 과목에서 동영상 사전학습을 적용한 플립드 러닝의 만족도 연구. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 11(2), 261-269
  14. 임영규․배은숙․이경미․임삼조․박일우 (2017). 액티브러닝의 효용에 관한 실증적 연구. 교양교육연구, 11(1), 475-500.
  15. 조성민․이가영․금선영․김명선․나일주 (2017). 음악교육에서의 스팻 (SPAT) 기반 플립러닝의 활용 사례연구. 음악교육공학, (30), 143-160.
  16. Bull, G., Ferster, B., and Kjellstrom, W. (2012). Inventing the flipped classroom. Learning & Leading with Technology, 40(1).
  17. Redekopp, M. W., Ragusa, G. (2013). Evaluating Flipped Classroom Strategies and Tools for Computer Engineering, Proceedings of the 120th American Society of Engineering Education Annual Conference & Exposition.
  18. Swartz, B., Velegol, S. B., and Laman, J. (2013). Three Approaches to Flipping CE courses: Faculty Perspectives and Suggestions, Proceedings of the 120th American Society of Engineering Education Annual Conference & Exposition.
  19. 강승묵 (2016). 기초 3D 그래픽 교과에 대한 플립드 러닝 적용 효과 분석. 멀티미디어학회논문지 19(2), 460-468.
  20. 유병건․김자미․이원규 (2012). 성별에 따른 프로그래밍 성취도와 문제해결과정의 관계 분석. 컴퓨터교육학회논문지, 15(6), 1-10.
  21. 유병건․김자미․이원규 (2014). 학습자 특성이 프로그래밍 성취도에 미치는 영향 분석. 컴퓨터교육학회논문지, 17(5), 15-24.
  22. Souza, M. J. D., Rodrigues, P. (2015). Investigating the effectiveness of the Flipped Classroom in an introductory Programming Course. Stanislaw Juszczyk, 129.
  23. 유상미 (2015). C 프로그래밍 수업에서 플립드 러닝 적용 사례 연구. 한국인터넷정보학회 추계학술발표대회 논문집, 149-150.