Abstract
Illness has long been an important plot device in Korean dramas. In earlier years, the device typically was supposed to be in the form of a terminal bodily disease occurring for the female main character toward the end of the story. On the other hand, the latest trend is to situate a mental illness for the male lead character at the earlier part, and use it as a tool to build characters, construct causal relations and set the intense tone for the overall story. The mental illness as a plot device helps to provide a series of reversals, revelations and turnarounds, giving viewers a stronger sense of intensity, empathy and identification. While the illness used to play the role of a deus ex machina to make a big emotional finish, the latest adoption of the mental illness as a main plot device has enhanced the flexibility of the plot and the effect of versimilitude in dramas. These noticeable changes make one suspect that the focus of Korea's drama contents might have already begun to grow out of the conventional soap operas into different genres.
텔레비전 드라마에서 질병을 활용하는 방법은 여자주인공에게 육체적 질병이 극 후반에 발병하는 추세로부터 남자주인공에게 정신적 질병이 극 초반부터 발현되는 양상으로 변화하고 있다. 특히 질병이 여성에게 발병하는 경우는 사망으로 이어지며 갈등이 해결되는 반면, 남성의 발병은 캐릭터를 구축하는 도구인 동시에 스토리에 인과관계를 설정하고 갈등을 증폭시키는 소재로 활용된다. 따라서 정신적 질병은 스토리 전개에서 반전, 발견, 전환점을 지속적으로 만들어내며 시청자들에게 긴장감과 감정이입, 동일시, 그리고 서스펜스를 유발하는 기능을 수행하고 있다. 결국 질병 활용 방법은 여성을 죽음으로 몰아가며 스토리를 종결하는 데우스엑스마키나로부터 남성의 정신적 질병으로 인해 플롯의 다양성과 장르 핍진성이 강화되는 방향으로 진화하면서 드라마를 변화시키고 있다. 이는 우리 드라마산업이 멜로드라마 위주에서 다양한 장르 특성이 강화되고 있음을 의미한다.